پزشکی و سلامتروانشناسی

نوروفیدبک و اختلال‌های یادگیری

نوروفیدبک

دکتر مطهره میردامادی، متخصص اعصاب و روان: اختلال‌های یادگیری در سنین دبستان شایع هستند. در این نوع اختلال‌ها به‌رغم هوش به‌هنجار و عدم ‏وجود نقص حسی، کودک در یادگیری مشکل دارد.
این اختلال‌ها موارد زیر را در بر می‌گیرد: نقص توانایی برای شناخت واژه‌ها، خواندن کند و ‏نادرست، مشکل در فهمیدن و نام‌بردن اصطلاح‌های ریاضی، عمل‌ها و مفاهیم و گروه‌بندی ارقام، رعایت مراحل ریاضی، شمارش، جدول‌ضرب و نیز مشکل در یادگیری نوشتن لغات و جملات.

نوروفیدبک در درمان این اختلال تحول بزرگی ایجاد کرده و اغلب به‌تنهایی پاسخگوست و نیازی به درمان مکمل ندارد. به‌طورمعمول با کامل‌کردن یک دوره درمانی، بهبودی ثابتی حاصل ‏می‌شود. تأثیر این روش در چندین پژوهش علمی و معتبر نیز تائید شده است‎.
اما اعتبار نوروفیدبک در چیست؟
این روش به‌شرط تکمیل دوره درمانی می‌تواند اثرات ماندگاری بر عملکرد مغز برجای بگذارد.
اختلال خواب یک مشکل رایج است که انرژی فرد، خلق‌وخو، بهداشت و توانایی در طول روز به آن وابسته است. بی‌خوابی مزمن حتی می‌تواند به مشکلات سلامتی جدی تبدیل شود. خواب خوب بر سلامت ذهنی و جسمی انسان بسیار تأثیرگذار است. فردی که به‌صورت طولانی‌مدت از کمبود خواب رنج می‌برد، ممکن است به بعضی از مشکلات روانی دچار شود و به مراقبت‌های بیشتری نیاز پیدا کند. خواب نه‌تنها بر سلامت جسمی و روحی انسان تأثیر می‌گذارد بلکه متقابلاً از شرایط جسمی و روحی انسان و عوامل محیطی تأثیر می‌پذیرد.
بی‌خوابی، کم‌خوابی و اختلال‌هایی همچون دیدن کابوس‌های شبانه ازجمله مشکلاتی است که بسیاری از افراد در دنیای ماشینی امروز با آن مواجه هستند. احتمالاً می‌دانید که بدن ما با کمک ساعت بیولوژیکی، خود را با شبانه‌روز تطبیق می‌دهد؛ بدین ترتیب ما آگاه می‌شویم که چه زمانی وقت خواب یا وقت خوردن غذا و… است. این همگام‌سازی بر اساس نور ورودی به چشم‌ها انجام می‌شود. به هنگام شب که به‌صورت طبیعی نور کمتری به چشم‌ها می‌رسد، ملاتونینی که ترشح می‌شود به ساعت بدن زمان خواب را اطلاع می‌دهد.
Cranial Electro Therapy Stimulation (CES)
یک دستگاه جدید و بی‌عارضه برای درمان اضطراب افسردگی و اختلال خواب است که مورد تائید مجامع علمی دنیاست. این دستگاه باعث تنظیم ساعت بیولوژیک بدن می‌شود و به‌این‌ترتیب خود مغز مشکل بی‌خوابی را رفع می‌کند. طی ۵۰ سال اخیر در جهان به‌صورت درمانی فراگیر شناخته شده و هزاران نفر از آن بهره برده‌اند. تاکنون عوارض جانبی و ممنوعیت اساسی در رابطه با آن عنوان نشده است. این روش در درمان اختلال‌های توأم با استرس مثل اضطراب، افسردگی، بی‌خوابی و کلیه اختلال‌هایی که با استرس و اضطراب در ارتباط‌اند (۸۰-۸۵درصد مراجعین به پزشکان و درمانگاه‌های عمومی) مؤثر است.
همچنین می‌تواند در درمان اختلال‌هایی مثل سندروم خستگی مزمن، فیبرو مایلژی، سندروم پیش از قاعدگی، بیش‌فعالی و کمبود توجه، میگرن، سردردهای تنشی، دردهای مزمن، اضطراب عملکردی، اختلال پنیک، سندروم توره، دندان‌قروچه، آسم ناشی از استرس و اختلال‌های گوارشی نظیر سندروم روده تحریک‌پذیر به‌عنوان روشی کمکی مفید باشد. بسیاری از افراد جهت مدیتیشن و کاهش تنش روزانه از آن استفاده می‌کنند و گروهی دیگر جهت انجام کارهای خلاقانه، پراسترس یا جهت یادگیری بهتر و حتی افزایش توانمندی در ورزشکاران به‌کار می‌برند. مکانیسم اثر این روش تأثیر بر هیپوتالاموس و تغییر در نورو ترانسمیترهای مغزی را مطرح کرده‌ است. در طی استفاده فرد احساس آرامش و سپس سبکی در بدن می‌کند. از آنجایی‌که در این روش بدون استفاده از هیچ روش شیمیایی و دارویی فعالیت طبیعی مغز برمی‌گردد این دستگاه FDA به‌عنوان روشی جهت درمان اضطراب، افسردگی، بی‌خوابی و درد توسط سازمان غذا و داروی آمریکا پذیرفته ‌شده است.

مجله اینترنتی زندگی سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا