پزشکی و سلامت

نوبرانه‌های کوچک ولی پرخاصیت / بهار و میوه هایش

نوبرانه‌های کوچک ولی پرخاصیت / بهار و میوه هایش

نوبرانه‌های کوچک ولی پرخاصیت / بهار و میوه هایش

فصل بهار، زیباترین فصل و ازلحاظ تنوع در میوه‌ها نیز بی‌نظیر است. چه عالی است در این فصل زیبا قدردان نعمت الهی بوده و از خواص بی‌نظیر میوه‌های آن نیز بهره‌مند شویم. در این نوشته به برخی نوبرانه‌های این فصل و خواص بی‌نظیر آن‌ها اشاره می‌کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

*** چغاله بادام: ازجمله میوه‌هایی به‌شمار می‌رود که نوع رسیده آن خواص بیشتری دارد؛ البته چغاله بادام در شرایط بهداشتی بین عموم توزیع نمی‌شود؛ وگرنه فواید بسیاری را با خود به‌همراه دارد. اغلب چغاله بادام‌ها را با رگ خفیفی از تلخی میل می‌کنیم. هشیار باشید که این تلخی به‌دلیل وجود نوعی سم آشنا در چغاله بادام است. با مصرف زیاد چغاله بادامی که طعم خفیفی از تلخی دارد دچار مسمومیت می‌شوید؛ اما اگر این میوه به‌صورت بهداشتی و به‌اندازه مصرف شود، برای دستگاه گوارشی مفید بوده و همچنین مانع گرفتگی عضلات می‌شود. همان‌طور که می‌دانید چغاله بادام اگر زیاد مصرف شود، رودل، به‌هم‌ریختن وضع گوارش و… را در پی دارد.

***گوجه‌سبز: عضو جداناشدنی فصل بهار میوه ریز و ترش‌مزه‌ای است که دقیقاً با آب‌وهوای بهار خود را مطابقت داده و وارد حیات می‌شود. برخلاف چغاله بادام، گوجه‌سبز سرشار از ویتامین C است و حتی جدا از میوه و در جمع‌های خودمانی، خورشت آن‌هم طبخ می‌شود. مقدار کلسیم و پتاسیم، فسفر و آهن آن نیز تا حدی است که برای 24 ساعت راضی‌کننده باشد. گوجه‌سبز به کنترل فشارخون، چربی خون، سرطان و حتی درمان برخی تومورها کمک می‌کند.

***سیب: نوبت به پزشک فصل بهار رسید. خواص و اثرات مثبت درمانی سیب بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در فصل بهار انواع سیب‌ها را در دسترس داریم: سیب گلاب، سیب‌درختی، سیب قرمز (اصطلاحاً سیب قرمز عباسی) و… .

نوبرانه‌های کوچک ولی پرخاصیت / بهار و میوه هایش

سیب سرشار از ویتامین A و C است؛ پس جای حرف را می‌بندد که برای پوست بسیار مفید بوده و ناراحتی‌های پوستی را ازجمله جای جوش‌ها، خشکی پوست و از این قبیل را درمان می‌کند. از همان ابتدا که عطر سیب را استشمام می‌کنید مطمئن باشید تغییرات مثبتی در بدن‌تان در حال شکل‌گیری است تا انتها. سیب کنترل‌کننده‌ فشارخون، بالابرنده‌ قدرت حافظه، تقویت‌کننده‌ دندان‌ها، مانع بروز بسیاری از بیماری‌های دهان و… است. صحبت درباره خواص سیب تمامی ندارد و این توصیه، موضوع را برای‌تان قابل‌لمس‌تر می‌کند که به قول قدیمی‌ها، هرروز یک سیب بخور تا از دکتر بی‌نیاز باشی.

****طالبی، هندوانه، خیار، توت سفید و توت‌فرنگی نیز از این بیان مستثنی نیستند؛ همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شد از تمام میوه‌ها می‌توان به‌عنوان ماسک استفاده کرد. مقابله با افزایش کلسترول، منابع غنی از آنتی‌اکسیدان، ‌پیشگیری از ابتلا به سرطان و… این‌ها بخشی از خواص بی‌نظیر میوه‌های فصل بهار برای سلامتی است.

نوبرانه‌های کوچک ولی پرخاصیت / بهار و میوه هایش

***تره‌فرنگی: مانند دیگر اعضای خانواده سیرها، مثل پیاز و موسیر، تره‌فرنگی حاوی فیتوکمیکال است که ممکن است در برابر انواع خاصی از سرطان محافظت کند. تره‌فرنگی در هر فنجان پخته‌شده تنها 32 کالری دارد و منبع خوبی از فیبر و آهن است. مصرف منظم تره‌فرنگی باعث افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد می‌شود. این فعالیت برای جلوگیری از پیشرفت و افزایش پلاک‌های خونی که منجر به گرفتگی رگ‌ها و بیماری‌های قلبی در بیماران دیابتی می‌شود، بسیار مهم است. اگر این پلاک‌ها بدون توقف رشد کنند، سکته مغزی یا حمله قلبی را به‌دنبال خواهند داشت.

***کنگرفرنگی: تقریباً بدون چربی و سدیم، غنی از ویتامین ث، فولات، پتاسیم و به‌خصوص فیبر است. یک کنگرفرنگی تازه، تنها 26 کالری دارد. سینارین موجود در این گیاه باعث تحریک ترشحات صفرا می‌شود، کبد را تمیز و اعمال آن را تنظیم می‌کند، در اختلالات کبدی نظیر یبوست‌های ناشی از عدم دفع صفرا، وجود صفرا در خون، ورم روده، زردی و افزایش کلسترول خون مؤثر است. این گیاه جهت درمان میگرن سودمند است؛ همچنین افرادی که بدن آن‌ها دچار خارش می‌شود، نیز می‌توانند از عصاره‌ این گیاه در درمان و برطرف‌کردن خارش استفاده کنند.

***گیلاس: یکی از جواهرات طبیعت در فصل بهار است و یک فنجان از آن تنها 100 کالری دارد. گیلاس حاوی ویتامین ث، پتاسیم، فیبر و مواد گیاهی به‌خصوص آنتوسیانین برای مبارزه با بیماری‌هاست. گیلاس حاوی ترکیبات پلی فنولیک فلونوئید است. این ترکیبات در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات رنگی یافت می‌شود و ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد. ملاتونین موجود در گیلاس، سیستم عصبی را آرام کرده و استرس و تحریکات عصبی را کاهش داده و به درمان وضعیت‌های بی‌خوابی و سردرد کمک شایانی می‌کند. گیلاس به‌صورت بالقوه می‌تواند همانند یک سپر در مقابل بیماری‌های دردناک مزمن همانند التهاب مفاصل و دیگر بیماری‌های عضلانی عمل کند.

***نخودفرنگی: حاوی فیبر بالا و یک منبع خوب پروتئین گیاهی و سرشار از ویتامین‌های گروه ب به‌علاوه ویتامین ث است. اسیدفولیک و ویتامین ب 6 این گیاه، در کاهش ساخت هموسستئین که یک مولکول خطرناک است، مؤثر است. این مولکول رگ‌های خونی را تخریب می‌کند و باعث گرفتگی رگ‌ها می‌شود. نخودفرنگی یکی از مهم‌ترین غذاهایی است که اگر شما احساس خستگی و بی‌حالی می‌کنید، می‌تواند جزو رژیم غذایی شما قرار گیرد. ویتامین ث موجود در آن نیز در کاهش خطر ابتلا به سرطان خون، غدد لنفاوی، ریه و پانکراس مؤثر است.

نوبرانه‌های کوچک ولی پرخاصیت / بهار و میوه هایش

***زردآلو: حاوی بتاکاروتن، یک آنتی‌اکسیدان قوی است که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این میوه سرشار از ویتامین ث، فیبر و پتاسیم است. مواد مغذی موجود در این میوه از چشم‌ها و قلب محافظت می‌کند. لیکوپن موجود در زردآلو منجر به کاهش سطح کلسترول بد می‌شود. زردآلوی رسیده به علت دارابودن ویتامین‌های گروه ب برای درمان بیماری‌های روانی، بی‌خوابی، خستگی شدید، گیجی و فراموشی مفید است.

نوبرانه‌های کوچک ولی پرخاصیت / بهار و میوه هایش

نویسنده :روژینا خدارحمی روزبهانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا