بحث هفته

نقد بازی پرسپولیس سپاهان

کری خوانی طرفداران زرد و قرمز

مصاف تیم‌های سپاهان و پرسپولیس که به الکلاسیکوی فوتبال ایران شهرت دارد،همیشه پرهیاهو، جذاب و تماشایی دنبال می‌شود. این در حالی است که موقعیت و قرار گرفتن دو تیم در جدول ربطی به حساسیت جدال این دو تیم ندارد.کری‌خوانی هواداران پرشمار زرد و قرمز که روی سکوها یکدیگر را از «دم تیغ» می‌گذرانند،دیدنی است.

راه ورود به نقش‌جهان

حساسیت الکلاسیکوی ایرانی میان تیم‌های سپاهان و پرسپولیس مجابمان کرد که خیلی زودتر و حول‌وحوش ساعت 16 عصر،وارد ورزشگاه بزرگ نقش جهان شویم.هواداران زرد و قرمز با کلاه‌خودهای رنگینشان در بیرون ورزشگاه کری‌خوانی را در دستور کار خود قرار دادند و نتایج و اتفاقات قبل را به رخ یکدیگر می‌کشیدند.یگان ویژه انتظامی هم به‌طور خاص«رد مورچه را روی کاسه چینی» می‌زد و همه جوانب امر را تحت کنترل و سیطره خود داشت تا از بی‌نظمی‌ها جلوگیری کند که بدینوسیله زحمات این عزیزان را نیز ارج می‌نهیم.

نقش کانون هواداران دو تیم

پرسپولیسی‌ها که اکنون در فوتبال ایران و آسیا «کبکشان خروس» می‌خواند و مایه فخر و مباهات شده‌اند،دسته دسته زودتر از تماشاگران سپاهانی در جایگاه مخصوص خود در ضلع شمال غربی ورزشگاه نقش جهان مستقر شدند و بعد از مدتی با هواداران سپاهانی مجادله کلامی خود را شروع کردند.نقش کانون هواداران و لیدرهای دو تیم در کنترل هیجانات و شعارهای احساسی تماشاگران بسیار مؤثر و مفید است.در پاره‌ای از مواقع مشاهده می‌شد که علاقه‌مندان به دو تیم با انواع و اقسام فحش‌ها از خجالت یکدیگر در می‌آمدند که این فحاشی‌ها اصلا آموزه‌های خوبی برای جوانانی که وارد ورزشگاه می‌شوند،ندارد.این‌روزها کمپینی به راه انداختند که متولیان امر را مجاب کنند راه ورود بانوان به استادیوم‌ها و ورزشگاه‌ها هموار شود، با این جو و شرایط که پالس های منفی میان دو طرف رد و بدل شود،تحت هیچ شرایطی به صلاح نیست. وقتی فرهنگ سازی قوی در ورزشگاه‌ها ایجاد شود و احساس امنیت فرهنگی احساس شود،هیچ اشکالی ندارد.

محبوبیت برانکو

در بدو ورود تیم ارتش سرخ به زمین ورزشگاه نقش‌جهان که در رأس آنها برانکو ایوانکوویچ بود،وی به خوبی مورد تشویق هواداران سرخ قرار گرفت. تماشاگران سپاهانی نیز جناب پروفسور (برانکو) را به نیکی تشویق کردند. وی نیز به احساسات آنها پاسخ مثبت داد،خدا را چه دیدید، شاید در آینده نه چندان دور،برانکو سر از تیم سپاهان در آورد.

امان از دارندگی!

وقتی ترکیب دو تیم اعلام شد،تعدادی از تماشاگران تیم سپاهان که در کنار جایگاه vip خبرنگاران نشسته بودند، آهی از ته دل کشیدند و حسرت می‌خوردند که امان از دارندگی و برازندگی. تیم پرسپولیس را نگاه کنید؛ چقدر بازیکن تأثیرگذار دارد که گادوین منشاء، کمال کامیابی نیا و سیامک نعمتی را روی نیمکت نشانده است. اما تیم محبوب شهرمان رسول نویدکیا و علی کریمی را مصدوم دارد و با دست خالی می‌خواهد به مصاف ارتش سرخ تا دندان مسلح برود.

نقش اصلی،جدال هافبک‌ها

شروع بازی تا دقیقه بیستم مسابقه که دو تیم همدیگر را محک می‌زدند،چنگی به دل نمی‌زد. فقط دو سه موقعیت ایده آل نصیب قرمزپوشان شد که منجر به باز شدن دروازه لی اولیویرا شد که اشکان خورشیدی با حضور به موقع در صحنه‌ها، گل تیم پرسپولیس را مردود اعلام کرد. اما جدال هافبک‌های دو تیم بر سر تصاحب توپ در نقطه ثقل زمین بسیار تعیین کننده و سرنوشت‌ساز بود که هافبک‌های تیم پرسپولیس مانند فرشاد احمدزاده، وحید امیری و محسن مسلمان نقش اصلی را ایفا می‌کردند. در این بین صادق محرمی هم با حرکات” اورلپ” که انجام می‌داد به نوعی در حملات تیمش شرکت می‌کرد. بر اثر همین فشارها، سرخپوشان پایتخت با گرفتن خطای پنالتی گل اول مسابقه را با مهدی طارمی به ثمر رساندند و به رختکن رفتند.

پلان B سپاهان

سپاهان در پلن B در نیمه دوم با میدان‌داری بیشتر یورش‌های بی محابا به سمت دروازه بیرانوند انجام شد وآنها با همین ترفندها توانستند روی ارسال کرنر مهرداد محمدی و ضربه سر مروان حسین کار را به تساوی برسانند. طلایی پوشان که عطش سیری ناپذیری برای برتری داشتند، با مصدومیت شدید عزت اله پورقاز روبه روشدند.خلاء موجود در قلب دفاع تیم سپاهان و فرصت طلبی علی علیپور، منجر به گل دوم تیم پرسپولیس شد، اما فرجام کار اینگونه نبود.جناب زلاتکو کرانچار با تعویض‌های طلایی خود، تیمش را احیاء کرد. رضا میرزایی مانند f14 وقتی از جناح راست حمله ور می‌شد، محسن ربیع خواه عذاب می‌کشید.رضا میرزایی فرشته نجات کرانچار،توپ ارسالی‌اش را به جلال الدین علی محمدی سپرد تا شوت سرضرب وی کار را به تساوی بکشاند و سپاهانی‌ها را در ادامه کار امیدوار نگه دارند.

تساوی در 33 مصاف

سپاهان همیشه حریف گلوگیری برای تیم پرسپولیس بوده است. به زبان ساده‌تر هیچ تیمی به اندازه سپاهان، پرسپولیس را در لیگ برتر شکست نداده. در 33 مصاف که برگزار شد، 12 بار تیم سپاهان، 9 مرتبه تیم پرسپولیس و 12 بار هم کار آنها با تساوی به پایان رسیده است.

امیدواری سپاهانی‌ها؛تمرین پرسپولیسی‌ها

هر چند دوئل کروات تبارها در نقش جهان برنده نداشت،اما شور،جذابیت و هیجان زیادی داشت و 40 هزار تماشاگر مشتاقِ این مصاف را راضی و خشنود به منازلشان فرستاد. نکته حساس الکلاسیکوی ایرانی در نقش جهان اینطور پیگیری شد که طلایی پوشان با تساوی در این مسابقه به آینده تیم خود امیدوار شدند تا با رفع مصدومیت رسول نوید کیا و علی کریمی به صف مدعیان بپیوندند. لیکن برای شاگردان برانکو نیز تمرین بسیار خوبی برای جدال حساس مسابقه نیمه نهایی با تیم الهلال عربستان در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا بود.مدیرعامل تیم الهلال برای هریک از بازیکنان تیمش برای عبور از سد تیم پرسپولیس ایران،مبلغ 140 میلیون تومان پاداش در نظر گرفته است.

نویسنده : سعید واعظ

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا