پزشکی و سلامت

نشانه ها و دلایل ابتلا به سرطان دهانه رحم

نشانه ها و دلایل ابتلا به سرطان دهانه رحم

از رایج ترین سرطانهایی که زنان به آن دچار میشوند سرطان رحم و سرطان سینه میباشد. خیلی ها شاید فکر کنند ابتلا به چنین سرطان هایی بخاطر مسائل ژنتیکی و فیزیکی رخ میدهد اما در بروز این سرطانها عوامل تغذیه ای و محیطی هم موثرند.

یکی از بدخیم ترین سرطان ها برای زنان سرطان سرویکس است. به گفته جراح و متخصص زنان، دکتر الهه امیری دهانه رحم یا همان سرویکس باعث اتصال واژن به قسمت پایینی رحم میشود و متشکل از بافت فیبری – عضلانی میباشد. سرطان دهانه رحم قابل پیشگیری است زیرا تا مدت طولانی سلول‌ها در وصعیت قبل از سرطان میمانند و مدت ها بعد سرطانی میشوند. با غربالگری یا همان پاپ اسمیر میتوان به وجود سرطان سرویکس پی برد. 60 درصد از زنانی که اصلا پاپ اسمیر انجام نداده اند به این سرطان دچار شده اند. ابتلا به سرطان سرویکس بیشتر از سن 35 سالگی تا 39 سالگی و 60 سالگی تا 64 سالگی رخ میدهد.

 نزدیکی در سن کمتر از 16 سال در دختران،پایین بودن سطح اقتصادی و اجتماعی، سیگار کشیدن،داشتن شرکای مختلف جنسی، حاملگی های متعدد از عواملی است که فرد به سرطان سرویکس دچار میشود. همچنین اگر فرد با ویروس هرپس عفونت کرده باشد یعنی دچار آفت تناسلی شده باشد و یا با کلامیدیاتراکوماتیس عفونت کرده باشد هر دو عامل همراه برای سرطان سرویکس هستند. نوع 16 و 18 ویروس بسیار خطرناک است . ویروس از مرگ سلولی جلوگیری کرده که در نتیجه توده سلولی بیش از اندازه رشد میکند و سرطان ایجاد میشود. ویروس ایدز هم به دلیل ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن در ایجاد این سرطان نقش دارد.

نشانه های سرطان سرویکس چیست؟

خونریزی بعد از یائسگی

داشتن خونریزی واژینال خصوصا بعد از نزدیکی

خونریزی نامنظم

ترشح با بوی بد در واژن

بسته شدن مجرای ادرار

کم شدن وزن

سه مورد آخر در سرطان پیشرفته دیده میشود.

دکتر الهه امیری افزود: زنانی که مشکوک به سرطان سرویکس هستند باید تمام بدنشان معاینه فیزیکی شود به خصوص گره های لنفاوی فوق ترقوه ای و کشاله ران و زیر بغل که برای رد کردن بیماری متاستاتیک باید انجام شود.

برای معاینه لگن اسپکولوم درون واژن جای میگیرد و سرویکس دیده بیوپسی میشود. اگر سرطان تهاجمی باشد اندازه سرویکس زیاد  و سفت میشود. استفاده از ام آر آی و سی تی اسکن در معاینه کمک میکند. درمان بر اساس شرایط بیمار انجام میشود. اگر سرطان در مراحل اولیه انجام شود جراحی انجام میگیرد و اگر سرطان پیشرفته باشد باید بیمار شیمی درمانی و پرتو درمانی شود.

سرطان سرویکس

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا