اجتماعی

نادیده گرفتن جوانان: رایجترین معضل حاکم در ایران

نادیده گرفتن جوانان: رایجترین معضل حاکم در ایران

وزارت نوپای ورزش و جوانان در تاریخ ۸ دی‌ماه ۱۳۸۹ و پس از ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان در مجلس هشتم تشکیل شد. پیش از آن هم سازمان ملی جوانان از جمله سازمان‌های دولتی ایران بود که بنابر قانون برنامه سوم توسعه، در حد فاصل مهر ۱۳۷۹ تا خرداد ۱۳۹۰، به عنوان جایگزین شورای عالی جوانان فعالیت می کرد  تا زمانی که با حکم محمود احمدی‌نژاد، منحل شد.از اهداف سازمان ملی جوانان، حل مسائل جوانان،اعتلا و رشد نسل جوان کشور و استفاده بهینه از استعدادها و توانایی‌های نسل جوان بود که هیچ گاه به طور کامل جامه عمل به خود نپوشاند و جوانان معتقد بودند فعالیت های این سازمان در همایش های متعدد و برگزاری جلسات کلیشه ای خلاصه شده است.

با ادغام این سازمان با وزارت ورزش،قرار بود  این وزارتخانه  عالی‌ترین مرجع رسیدگی به مسائل مربوط به ورزش و جوانان در ایران باشد، اما پس از گذشت 6 سال،همواره منتقدان بر این باورند که بخش جوانان در این وزارتخانه پر حاشیه زیر سایه ورزش قرار گرفته و راه حل عملی برای مشکلات جوانان از شیوع اعتیاد به مواد مخدر صنعتی گرفته تا افزایش روز افزون فارغ التحصیلان بیکار در نظر گرفته نشده است.

یکی از بزرگ‌ترین چالش های حل نشده در این زمینه،بحث بودجه های تفکیک شده بخش جوانان و بخش ورزش است.منتقدین می گویند بخش وسیعی از بودجه جوانان هم صرف ورزش می شود و این درحالی است که حوزه جوانان بخش های متعدد و با مشکلات فراوانی دارد و ورزش جوانان، تنها یکی از بخش های فرعی آن محسوب می شود. به طوری که چندی پیش محمدرضا رستمی، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در این زمینه گفته بود: بودجه جوانان در قانون بودجه سال جاری ۴۷ میلیارد تومان است، اما به عنوان معاون ساماندهی امور جوانان اعلام می‌کنم که این حوزه بیش از ۷ میلیارد تومان بودجه ندارد. رستمی  در همین باره  افزود: ۴۷ میلیارد تومان در مجلس مصوب شده و سازمان مدیریت آن را ابلاغ کرده، اما ۷ میلیارد تومان آن به جوانان تخصیص داده و مابقی آن در بخش‌های دیگر وزارت ورزش و جوانان صرف می‌شود.

حالا  وزیر ورزش و جوانان در حالی هفته گذشته استعفای خود را به رئیس جمهور تقدیم کرد که عملکرد او در حوزه جوانان، انتقادات فراوانی را به همراه داشته است.با توجه به اینکه دولت همواره از منتقدین ادغام وزارتخانه ها در زمان دولت قبل محسوب می شد،اما در عمل  شاهد هیچ تلاشی برای تفکیک وزارتخانه ها نبودیم. باید دید مسئول جدید ورزش و جوانان،نگاه یک‌جانبه این وزارتخانه به موضوع مهم ورزش را تعدیل می کند و یا معضل نادیده گرفته شدن جوانان کماکان ادامه دارد؟

نادیده گرفتن جوانان
نادیده گرفتن جوانان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا