پزشکی و سلامت

مضرات سرما برای بیماران قلبی چیست؟(Heart disease)

مضرات سرما برای بیماران قلبی چیست؟(Heart disease)

از امروز قرار است هوا سردتر شود و زمستان از راه برسد؛ هرچند سال‌هاست که خصوصا در اصفهان آن‌چنان‌که باید از رنگ و روی اصلی زمستانی «برف و باران» خبری نیست و به قول معروف برفش اطراف می‌بارد و سوز و سرمای دندان‌شکنش به این سو می‌آید؛ به هرترتیب در هر فصل و وضعیت جوی، این بیماران و افراد مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها هستند که باید بیش از سایرین مراقب عوارض آن باشند. در این میان بیماران قلبی بیشتر مورد تاکید پزشکان قرار دارند؛ اینکه در هوای سرد احتمال سکته در این بیماران بیشتر می‌شود. دکتر عبدالله ایزدی پزشک عمومی و رزیدنت قلب و عروق ازجمله پزشکانی است که در این رابطه توجه به توصیه‌های مراقبتی بیماران قلبی را ضروری می‌داند؛ آنچه در ادامه می‌خوانید نکاتی است که به مبتلایان امراض قلبی توصیه می‌شود.

سالمندان برای کاهش سکته از سرما پرهیز کنند

بررسی‌ها نشان می‌دهد فشار خون افراد در فصول سرد سال نسبت به فصول گرم سال حدود پنج درجه افزایش می‌یابد. به همین دلیل برای کاهش خطر بروز سکته ضروری است افراد به‌خصوص سالمندان در فصول سرد توصیه‌های مربوطه را جدی بگیرند. در همین رابطه تاکید می‌شود در و پنجره‌های منزل محکم شود، دمای اتاق هم بین 18 تا 21 درجه سانتی‌گراد بماند. اگر فرد سابقه فشار خون بالا دارد، حتما در این فصول تحت نظر پزشک، فشار خونش را کنترل کند. غذاها یکی از عوامل گرم شدن بدن محسوب می‌شوند؛ حتی‌الامکان در زمان سرما از غذاهای گرم استفاده شود، مصرف چربی‌های اشباع و نمک به حداقل برسد و مایعات گرم مصرف شود. در صورت امکان سعی کنید فعالیت بدنی خوبی داشته باشید و در صورت فعالیت در فضای باز حتما از کلاه، دستکش و لباس‌ و کفش‌ گرم استفاده کنید.

هوای سرد فشارخون را بالا می‌برد

بالا بودن فشار خون یکی از عوامل پرخطر ابتلای افراد به سکته قلبی محسوب می‌شود و تحقیقات انجام شده نیز حاکی از آن است که دمای سرد هوا با بالا رفتن فشار خون در ارتباط است. با شروع فصل سرد سال، میزان بروز حملات قلبی در مبتلایان به عارضه قلبی بیشتر می‌شود. بنابراین هوای سرد به‌ویژه زمستان فشار خون را به‌خصوص در افراد سالمند بالا برده و آن‌ها را در معرض خطر سکته قرار می‌دهد؛ البته دلایل دقیق بالا رفتن فشار خون در هوای سرد کاملا مشخص نیست؛ اما محققان بر این باورند که سردی هوا باعث انقباض عروق و غلیظ شدن خون شده و همین امر باعث می‌شود تا خون سخت‌تر به سراسر بدن پمپاژ شود.

آلودگی هوا در سرما مشکل را دو برابر می‌کند.

سرما سبب پدیده اینورژن (وارونگی هوا) می‌شود. افزایش میزان آلاینده‌های هوا در هوای تنفسی از عوارض وارونگی هواست که باعث می‌شود میزان مونوکسیدکربن و دی‌اکسید کربن در هوای استنشاقی (سمی) افزایش و میزان اکسیژن کاهش یابد. بدین ترتیب میزان اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن ازجمله عضله قلب کمتر و درنتیجه شیوع دردهای قفسه سینه (آنژین صدری) و خطر بروز آنفارکتوس میوکارد (سکته قلبی) افزایش می‌یابد. مبتلایان به بیماری‌های قلبی هنگام افزایش میزان آلودگی هوا در حد هشدار و اضطرار از منزل خارج نشوند.

بیماران قلبی!پیاده‌روی در هوای سرد ممنوع!

همان‌طور که گفته شد، با شروع فصل سرد سال میزان بروز حملات قلبی در مبتلایان به عارضه قلبی افزایش می‌یابد؛ ازاین‌رو این افراد باید از پیاده‌روی‌های طولانی‌مدت در هوای سرد به‌خصوص در سطوح شیب‌دار با شیب زیاد خودداری کنند. انقباض عروق اندام ازجمله عروق کرونر (عروق خون رسان به عضله قلب) از عوارض هوای سرد است که سبب افزایش نیاز عضله قلب (میو کارد) به اکسیژن می‌شود. این افزایش نیاز به اکسیژن سبب تشدید بیماری‌های عروق کرونر و افزایش خطر سکته قلبی می‌شود. از این رو به مبتلایان به بیماری‌های عروق کرونر توصیه می‌شود از پیاده‌روی در هوای سرد خودداری کنند و در صورت نیاز ضمن پوشش مناسب به‌ویژه در ناحیه دهان، به هنگام خروج از منزل، قرص‌های زیرزبانی نیتروگلیسیرین را به همراه داشته باشند.

سرما و قلب درد
مضرات سرما برای بیماران قلبی چیست؟(Heart disease)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا