پزشکی و سلامت

مری بارت چیست؟

ریفلاکس را جدی بگیریم

به دنبال ریفلاکس طولانی مدت و کنترل نشده در انتهای مری حالتی ایجاد می شود که آن را مری بارت می خوانند، در این بیماری مخاط مری که از فرم اسکوامو هست تغییر متاپلاستیک پیدا کرده و بافتی شبیه مخاط روده یا معده پدیدار می گردد که این حالت می تواند پیش سرطانی بوده و فرد بیمار را به سمت ادنوکرسینومای مری سوق دهد.

از بین بیماران با ریفلاکس، حدود ۱۰-۱۵ درصد به مرور می توانند  به مری بارت تبدیل شوند و این موضوع حاکی از آن است که فاکتورهای مختلفی از جمله چاقی- ژنتیک و عوامل  محیطی و تغذیه در ایجاد آن و زمینه سازی کانسر موثر هستند.

در این بیماران همیشه نگرانی برای پزشک و بیمار برای تبدیل بارت به کانسر وجود دارد چرا که اکثرا در بیماران با ادنوکارسینومای مری زمینه بارت وجود داشته است که این عدد از بین ۷۵ تا ۹۷ درصد متفاوت است.

هر چقدر در آندوسکپی طول بارت بیشتر باشد  احتمال ایجاد کانسر بیشتر خواهد بود.

تشخیص این بیماری با انجام آندوسکوپی و بیوپسی تشخیص مسجل خواهد شد.

آندوسکوپی اولیه و چگونگی پیگیری

در رابطه با زمان اندوسکپی اولیه و پیگیری،  اختلاف نظر وجود دارد ولی آنچه مورد اتفاق نظر  می باشد آن است که بیماران زیر از ریسک بالاتری برخوردار هستند و می بایست زودتر مورد بررسی قرار گیرند:

سن بالای ۴۰ سال

وجود مداوم سوزش سر دل

وجود فتق هیاتال مری

طول مدت بیشتر ریفلاکس

جنسیت مذکر

چاقی

مصرف الکل و استعمال دخانیات.

متاسفانه علی رغم شناخت فاکتورهای خطرساز تا ۴۵ درصد بیماران بارت علایم چندانی ندارند، در بیمارانی که ازوفاژیت فعال دارند گاهی بیوپسی گمراه کننده خواهد بود و می بایست بعد از درمان موثر ازوفاژیت مجددا بیوپسی تکرار شود.

توصیه آنکه ریفلاکس را جدی بگیریم، به تغییر در الگوی زندگی، کاهش وزن، قطع دخانیات و الکل و مدیریت استرس بها بدهیم، داروی کاهنده اسید را فراموش نکنیم و آندوسکوپی غربالگری را در افراد پر خطر مدنظر داشته باشیم،

امروزه با در دسترس بودن متدهای درمانی جدید به ویژه روش stretta که با استفاده از امواج رادیوفرکوئنسی می تواند عملکرد دریچه کاردیا را بازسازی کند نباید شاهد بیماران با  ادنوکارسینومای مری باشیم.

از نظر درمانی توصیه می شود این افراد نکات ذیل را رعایت نمایند:

*بعد از غذا نخوابند.

*غذاهای چرب استفاده نکنند.

*غذاهای  تند وتیز و پر ادویه استفاده ننمایند.

*حتی الامکان از مصرف فست فود و غذاهای نیترات دار و با ماده نگهدارنده بپرهیزند.

*نعناع و عرق نعناع علایم ریفلاکس را تشدید می کند و نباید مصرف شود.

*آب مرکبات ( پرتقال – لیمو و …) حتی الامکان مصرف نشود.

*بین غذا آب نخورند و از پر خوری بپرهیزند. نوشیدن نوشابه های گاز دار علایم را تشدید می نماید.

از نظر دارویی افرادی که مکررا ترش می کنند یا علایم سوزش سر دل یا پشت جناغ سینه دارند باید دارو مصرف کنند والا آسیب مری و احتمال کانسر مری بالا می رود.

از نظر نوع دارو انواع داروهای مهار کننده پمپ در بازار دارویی موجود و قابل مصرف هستند، این داروها کم عارضه ولی بدون عارضه نیستند و بدین جهت امروزه اعمال کم تهاجمی مثل استرتا ابداع شده و در حال انجام هستند که احتمال عارضه دارویی نیز  در دراز مدت کم شود.

مجله اینترنتی زندگی سالم/ دکتر محسن شریفی؛ فوق تخصص گوارش و کبد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا