گزارش

مراقبت از چشم ها در هر کجا

از سال ۲۰۰۰ میلادی هر ساله روز جهانی بینایی در دومین پنج شنیه ماه اکتبر برگزار می گردد. امسال این روز مصادف با ۱۹ مهرماه است.

بانی برگزاری این مراسم انجمن بین المللی پیشگیری از بینایی یا International Agency of the Prevention of Blindness می باشد. چشم انداز این مراسم دستیابی به هدف دید در سال ۲۰۲۰ با شعار ( جهانی که در آن هیچ فرد مبتلا به کم بینایی نباشد) است. اهداف روز جهانی بینایی از این قرارند:

۱-افزایش آگاهی عمومی از موضوعات مربوط به نابینایی و نقصان دید
۲-جلب توجه دولت ها و به خصوص وزارتخانه های بهداشت و درمان به تشریک مساعی و اختصاص بودجه به برنامه های پیشگیری از نابینایی
۳-آموزش عمومی برای مبارزه و پیشگیری از نابینایی
۴-ایجاد حامیان بیشتر جهت رسیدن به هدف دید در سال ۲۰۲۰

در حال حاضر بنا بر گزارش سازمان های جهانی، ۲۵۳ میلیون نفر، از نقصان بینایی در سراسر جهان در رنج اند. از این تعداد ۳۶ میلیون نفر نابینا و۲۱۷  میلیون نفر دچار کم بینایی متوسط تا شدید هستند. ۵۵% این معلولان چشمی را زنان تشکیل می دهند و بالغ بر ۸۹% آنها در کشورهای کم درآمد ساکن اند.

متاسفانه ۱/۱ میلیارد نفر در جهان از دید نزدیک کافی (پیرچشمی) برخوردار نیستند، تنها به این دلیل ساده که به عینک دسترسی ندارند.

شایع ترین علل کوری و کم بینایی در جهان به ترتیب از این قرارند:

۱- عیوب انکساری اصلاح نشده
۲-آب مروارید یا کاتاراکت
۳-بیماری تحلیل شبکیه ناشی از سن
۴- گلوکوم یا آب سیاه
۵-کدورت قرنیه
۶- بیماری شبکیه ناشی از دیابت
۷-تراخم

نکته مهم آنکه بیش از ۷۵% علل کم بینایی و نابینایی قابل پیشگیری و درمان هستند. شعار روز جهانی بینایی امسال (مراقبت از چشم ها در هر کجا) است.

مجله اینترنتی زندگی سالم

دکتر احمدرضا خلیلیان؛ جراح و متخصص چشم و فلوشیپ جراحی قرنیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا