اجتماعی

لشکرکشی برای ثبت‌نام انتخابات96 / شماهم نامزد شوید

لشکرکشی برای ثبت‌نام انتخابات96 / شماهم نامزد شوید

لشکرکشی برای ثبت‌نام انتخابات96 / شماهم نامزد شوید

پای جشنواره ثبت‌نام‌ها به بهارستان باز شد. جلسه علنی روز گذشته مجلس تحت‌تأثیر شوی انتخاباتی که در روزهای گذشته رسانه‌های ایران و جهان را تحت‌تأثیر قرار داد و عنوان «تمسخر دموکراسی» در ایران را به خود گرفت، برگزار شد. موضوع سیل اخیر در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی هم از دیگر موضوعاتی بود که موردتوجه قرار گرفت و نمایندگان به آن پرداختند. ابتدا علی لاریجانی که این روزها کمتر در جلسات مجلس غیبت دارد، توضیحاتی را درباره وضعیت ثبت‌نام انتخاباتی و خلأ شفافیت قانونی مطرح کرد و گفت: «در انتخابات ریاست‌جمهوری آماری که دیشب اعلام شد، بیش از 1600 نفر ثبت‌نام کردند. در قانون اساسی شرایطی را برای کاندیداهای ریاست‌جمهوری گذاشتند. جدای از ایرانی‌الاصل‌بودن و متعهدبودن، چند ویژگی گذاشتند: یکی اینکه، مدیر و مدبر باشد و دیگر اینکه، جزو رجال سیاسی و مذهبی باشد. حالا می‌بینیم که این مسئله در رسانه‌ها کراراً بحث می‌شود که چرا قانون مشخص نکرده و حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی نیز بیاناتی در همین زمینه داشتند که چرا طوری شده که افراد به آنجا می‌آیند و وقتی از آن‌ها سؤال می‌شود که شما شرایط را دارید، می‌گویند ما می‌دانیم شرایط را نداریم؛ ولی برای اینکه هیجان را حس کنیم، آمده‌ایم. خب وهن کار مهم ریاست‌جمهوری است.»

لاریجانی در ادامه نطق خود، توپ را به زمین شورای نگهبان انداخت و گفت که این مشکل مربوط به مجلس نیست و مجلس پیش‌ازاین قانون مفصلی درباره اینکه مثلاً اینکه فردی مدیر و مدبر باشد، یعنی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، چه سوابق اجرایی داشته باشد یا چه افرادی باید او را تائید کنند، یا اگر در بخش خصوصی بود چه شرایطی باید داشته باشد، تدوین و تعیین کرده و حتی فراتر از این‌ها، مجلس مفهوم رجل سیاسی و رجل مذهبی‌بودن را نیز روشن و تصویب کرده است.

لشکرکشی برای ثبت‌نام انتخابات96 / شماهم نامزد شوید

آن‌طور که رئیس مجلس مدعی شده این قانون در مجلس قبل به شورای نگهبان داده شد و شورای نگهبان آن را رد کرد.‌ استدلال آن‌ها این بوده که این تشخیص بر عهده شورای نگهبان است: «حتی آیت‌الله جنتی به من گفتند که من همه این را قبول دارم و ما این را به‌صورت آیین‌نامه در شورای نگهبان تصویب می‌کنیم، خب،‌ این کار را هم انجام ندادند. حالا در رسانه‌ها می‌گویند چرا قانون وجود ندارد، خب ما که قانون را تصویب کردیم.»

آخرین باری که لاریجانی توپ را به زمین جنتی انداخت، هنگامی بود که ماجرای مصوبه حقوق 24میلیون‌تومانی مدیران پیش آمد و فشار رسانه‌ها و مردم در انتقاد به این مصوبه به‌اندازه‌ای بود که به تعبیر برخی اهالی سیاست، مجلس مجبور شد این مصوبه را پس بگیرد و لاریجانی نیز در واکنش به جنجالی که ایجادشده بود، گفت، شورای نگهبان مصوبه سقف حقوق مدیران را رد کرده است و این سؤال را مطرح کرد که چرا منتقدان جرأت ندارند به شورای نگهبان حرفی بزنند؟! و البته این کنایه را هم چاشنی سؤالش کرد که «شاید می‌ترسند ردصلاحیت شوند!»

اما درحالی‌که روز گذشته رئیس مجلس از شورای نگهبان به‌دلیل رد مصوبه شفاف‌سازی قانون ثبت‌نام گلایه کرد، نجات‌الله ابراهیمیان، عضو حقوقدان شورای نگهبان در یادداشتی که در اختیار یکی از سایت‌های خبری قرار داده بود، در رابطه با خیل عظیم ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات ریاست‌جمهوری و خلأهای قانونی موجود، گفت: به‌نظرم مسئولین محترم نظام باید در فرصت مناسب از مردم عذرخواهی کنند.

لشکرکشی برای ثبت‌نام انتخابات96 / شماهم نامزد شوید

داستان ثبت‌نام‌ها به همین‌جا ختم نشد. انتقاد لاریجانی، تذکر کواکبیان را به‌دنبال داشت تا به عادت همیشگی، شاهد دیالوگ‌های پینگ‌پنگی رئیس مجلس و این نماینده باشیم. كواكبيان خطاب به لاريجاني گفت: به‌خاطر فرمایش‌هایی كه در ابتداي مجلس گفتيد تشكر می‌کنم؛ اما همان‌طور كه سخنگوي شوراي نگهبان گفتند،‌ همه ما مقصر هستيم. شما فرموديد مجلس قبلي براي اصلاح قانون انتخابات تلاش کرد؛ اما اين اشتباه است.‌ در مجلس هشتم اين بحث مطرح بود و پیشنهاداتش را خود بنده دادم؛ اما لاريجاني در برابر اين سخنان كواكبيان تأكيد کرد: «مجلس نهم بود!» و البته کواکبیان همچنان تأکید داشت که مجلس «هشتم» بود!

پس از شورای نگهبان، نوبت به وزارت کشور رسید که در پرونده فستیوال ثبت‌نامی که اخیراً به‌راه افتاد، موردانتقاد قرار بگیرد. در دقایق پایانی جلسه علنی، پس ‌از آنکه اداره مجلس به علی مطهری سپرده شد، منوچهر جمالي، نماينده در اخطاري گفت: در اصل 175 مشخص‌شده است كه صداوسیما بايد در جهت مصالح عمومي عمل كند و اصل 113 می‌گوید بعد از رهبري، رئیس‌جمهور عالی‌ترین مقام است. انتخاباتي كه می‌خواهد براي چنين جايگاه مهمي برگزار شود، مسائل و حواشي‌اي به‌دنبال داشت. هرکسی به خود اجازه داد براي داوطلبی ثبت‌نام كند. متأسفم كه صداوسیما هم به اين جو كمك كرد و در مصاحبه‌هایی از افراد جوان و نوجوان كه در حد و قامت كانديداتوري نبودند، می‌پرسید كه شماها نمی‌خواهید ثبت‌نام كنيد؟! به‌نظر من اين رسانه فضاي انتخابات را به استهزا كشاند.

لشکرکشی برای ثبت‌نام انتخابات96 / شماهم نامزد شوید

علي مطهري، نایب‌رئيس مجلس كه در اين لحظات بر صندلي رياست مجلس تكيه زده بود، در پاسخ به اين تذكر گفت: «تذكر شما تا حد زيادي وارد است؛ البته اين ايراد به وزارت كشور هم وارد است كه از هرکسی ثبت‌نام می‌کردند. درست است كه بسياري از ملاک‌ها مشخص و جزئي نشدند،‌ اما همين ملاک‌های كلي به وزارت كشور اجازه می‌دهد از هرکسی ثبت‌نام نكند. اين –كلي‌بودن ملاك‌ها-دليل نمی‌شود كه از جوان هجده‌ساله ثبت‌نام كنند! به‌هرحال اميدواريم صداوسیما هم توجه كند.»

از «ثبت‌نام» و «سیل» که بگذریم، بهارستان همچون همیشه حاشیه‌های بامزه‌ای هم داشت. یكي از حاشيه‌هاي جلسه علنی دیروز، شوخي رئيس مجلس با مهدي زاهدي، يكي از داوطلبان انتخابات رياست‌جمهوري بود. زماني كه لاريجاني از نمايندگان درخواست مي‌كرد تا براي تصويب بندي از لايحه هواي پاك رأي بدهند، خطاب به زاهدي با طنازي هميشگي خود‌ گفت: «آقاي زاهدي بفرماييد رأي‌تان را بدهيد؛ چون مخل رئیس‌جمهوری نمي‌شود.» در اين ميان يكي از اعضاي هیئت‌رئیسه هم شوخي رئيس مجلس را ادامه داد و گفت: «آقاي زاهدي كانديدا هستند و نياز به رأی‌دادن ندارند!

لشکرکشی برای ثبت‌نام انتخابات96 / شماهم نامزد شوید

لشکرکشی برای ثبت‌نام انتخابات96 / شماهم نامزد شوید

نویسنده :سمیه یوسفیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا