پزشکی و سلامت

قویترین آنتی بیوتیک های گیاهی

چه قدر عالی می‌شود که تمام ما به این مسئله توجه کامل داشته باشیم و به‌محض مواجهه با بیماری‌ها از درمان‌های خانگی و مصرف خودسرانه داروها به‌ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها خودداری کنیم.

آنتی بیوتیک طبیعی برای گلودرد

خیلی از ما عادت داریم که با اولین سرماخوردگی یا مشکلات دیگر راه مطب دکتر یا داروخانه را درپیش می‌گیریم و به‌سراغ مصرف آنتی‌بیوتیک می‌رویم؛ البته در برخی موارد که بیماری و عفونت بدن شدید است نیاز زیادی به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها آن‌هم تحت نظر پزشک وجود دارد؛ اما در مواردی که مربوط به سرماخوردگی و ناخوشی‌های روزمره است می‌توانید به درمان‌های طبیعی اعتماد کنید؛ چون مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها عوارض زیادی دارند و در بسیاری از موارد کارایی لازم برای مقابله با ویروس‌ها را ندارند. در این مطلب شما را با چند آنتی‌بیوتیک طبیعی آشنا می‌کنیم.

بهترین آنتی بیوتیک های گیاهی :

عسل

عسل برای مقابله با عفونت‌های کوچک دهان مفید و یک مادۀ معجزه‌گر طبیعی برای پوست است. موم عسل نیز حاوی ترکیباتی است که برای مقابله با گلودرد، آنژین و عفونت‌های کوچک دهانی مفید است. درصورت سرماخوردگی حتماً عسل را با کمی آب گرم و لیموترش مخلوط و میل کنید. این آنتی‌بیوتیک یکی از خوش‌طعم‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های طبیعت است که بیشتر به‌عنوان گندزدا برای درمان‌های موضعی استفاده می‌شود. با مصرف این میوه‌ها نیز به سیستم ایمنی بدن خود کمک کنید.

عسل آنتی بیوتیک طبیعی

لیموترش

لیموترش سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و یکی از مرکبات پرخاصیت است؛ چون سرشار از ویتامین C است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. این میوه برای مقابله با ویروس‌های زمستانی مانند آنفلوآنزا، سرماخوردگی یا آنژین مؤثر است. لیموترش تب را کاهش می‌دهد و نوشیدن مخلوط آب لیموترش و آب به‌صورت ناشتا بهره‌مندی از خواص آن را افزایش می‌دهد.

لیمو ترش

سیر

سیر یک آنتی‌بیوتیک طبیعی و یک مادۀ غذایی چندارزشی است. سیر آنتی‌بیوتیکی طبیعی است که درمان‌کنندۀ بیشتر بیماری‌ها مانند برونشیت و حتی ذات‌الریه است. توصیه می‌کنیم در روزهای سرد سال به‌صورت روزانه خام این مادۀ غذایی را به‌همراه غذا میل کنید. تاریخچه استفاده از سیر به هزاران سال پیش برمی‌گردد و در تمام فرهنگ‌های جهان مورداستفاده قرار می‌گرفته است. در گذشته برای جلوگیری از ابتلا به طاعون از سیر استفاده می‌شده است؛ درضمن دارای خواص آنتی‌بیوتیکی، ضد قارچی و خواص ضد میکروبی زیادی است که کمک زیادی به حذف باکتری‌های مضر می‌کند و دارای آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است که به ازبین‌بردن رادیکال‌های آزاد کمک کرده و باعث افزایش سطح سیستم ایمنی می‌شود. سیر دارای عناصر فعالی مانند الیسین است که نقشی اساسی در مبارزه با عامل‌های بیماری‌زا به‌خصوص باکتری‌ها دارد.

سیر آنتی بیوتیک طبیعی

پونه کوهی یا گیاه ارگانو

گیاه ارگانو که به پونه کوهی نیز معروف است بدون شک یکی از آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی قوی محسوب می‌شود. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که این گیاه قدرت تخریب باکتری‌های پنوموکوک، استافیلوکوک، استرپتوکوک و انتروکوک را به‌ترتیب به میزان ۹۶، ۹۲، ۸۳ و ۷۸ درصد دارد. روغن ارگانو برای مقابله با ویروس‌ها، عفونت‌ها و تب مورداستفاده قرار می‌گیرد. نتایج پژوهش‌هایی که در دانشگاه Georgetown به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که این روغن به‌اندازۀ آنتی‌بیوتیک‌های کلاسیک قدرت درمانی دارد. محققان معتقدند که روغن ارگانو برای درمان ۲۵ نوع باکتری مختلف ازجمله باکتری‌هایی که به آنتی‌بیوتیک مقاوم شده‌اند، همچنین باکتری‌های عامل عفونت‌های روده‌ای، عفونت‌های مجاری ادراری، تب تیفوئید (حصبه)، وبا، زخم‌ها و عفونت‌های پوستی مفید هستند.

پونه کوهی آنتی‌بیوتیک قوی و طبیعی است. قدرت ضدویروسی این گیاه برای مقابله با آنفولانزا، سرماخوردگی، سرخک و اوریون از شهرت خوبی برخوردار است. پونه کوهی باعث کاهش التهاب و درد شده و نیش حشراتی مانند زنبور را خنثی می‌کند.

پونه کوهی

چای سبز

چای سبز نیز یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است که به‌دلیل دارابودن اپی گالوکاتچین 3 گالات اکثر باکتری‌ها را ناکار می‌کند. ازآنجایی‌که چای سبز قدرت شکست سلول‌های چربی را داراست ارزش مصرف روزانه را دارد.
فلفل کائن دارای قدرت آنتی‌بیوتیکی بالایی است. این ادویه تند از دورۀ باستان به‌خاطر قدرت درمانی و آنتی‌بیوتیکی آن مورداستفاده قرار می‌گیرد.

چای سبز

فلفل کائن

امروزه نیز علم ثابت کرده است که استفاده از فلفل کائن مانند یک آنتی‌بیوتیک طبیعی عمل می‌کند. این فلفل برای درمان عفونت شایع زنانه به نام وولووژاینیت مؤثر عمل می‌کند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که این ادویه دارای خاصیت ضد قارچی و آنتی‌بیوتیکی مؤثری جهت مقابله با این بیماری است. برای استفاده می‌توانید فلفل کائن را در روغن‌زیتون رقیق کنید و روی محل موردنظر بزنید.

فلفل کاین

سرخارگل (اکیناسه)

اکیناسه در طول صدها سال برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها مورداستفاده قرار می‌گرفته است. بر اساس تحقیقات انجام‌شده ثابت‌شده که اکیناسه هیچ نقشی در افزایش سطح ایمنی بدن ندارد و تنها در ایمنی فاگوسیتی نقش دارد. اکیناسه دارای خواص ضدالتهابی نیز است و به‌طور سنتی از آن برای درمان و بهبود زخم‌های باز، دیفتری، مسمومیت‌های خونی و دیگر بیماری‌های باکتریایی استفاده می‌شده است. امروزه از این گیاه بیشتر برای درمان و پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی به‌دلیل توانایی بالای آن در ازبین‌بردن باکتری‌هایی مانند استافیلواورئوس استفاده می‌شود. گیاه اکیناسه با عفونت‌های باکتریایی و ویروسی مقابله می‌کند و گیاهی از آمریکای شمالی است. مردم این نواحی از گل‌ها و ریشۀ این گیاه برای درمان زخم‌ها از هر نوعی که باشد استفاده می‌کنند. اکیناسه با عفونت‌ها مقابله و به بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن در تولید لنفوسیت‌ها کمک می‌کند. سلول‌های لنفوسیتی کوچک‌ترین سلول‌های بافت‌های رابط هستند که نقش محافظتی دارند و وظیفه‌شان تولید آنتی‌بادی‌ها و شرکت در واکنش‌های ایمنی بدن است. به‌این‌ترتیب گیاه اکیناسه می‌تواند مانع از بروز بیماری‌ها و تسریع درمان و بهبودی شود. این گیاه سیستم ایمنی بدن را به‌طور طبیعی تقویت و با عفونت‌های باکتریایی و ویروسی مقابله می‌کند. این گیاه می‌تواند برای مقابله با تب، عفونت گوش و علائم آنفولانزا مفید باشد. گیاه اکیناسه با عفونت‌های باکتریایی و ویروسی مقابله می‌کند و برای نبرد با باکتری خطرناکی مانند استافیلوکوک مؤثر است و باعث تسکین مشکلات تنفسی، گوارشی و دستگاه ادراری می‌شود. این گیاه همچنین برای کاهش التهاب و تورم پوست و پاک‌سازی لنف مؤثر عمل می‌کند. چند قطره از تنتور این گیاه باعث بهبود گلودرد می‌شود.

اکیانسه

سرکه

سرکه دارای خاصیت آنتی باکتریال قوی است که برای مقابله با عفونت گوش مؤثر عمل می‌کند. می‌توانید اندکی سرکه‌ طبیعی مخلوط شده با کمی آب را در مجرای گوش بریزید. این روش طبیعی برای مقابله با عفونت گوش مفید است.

سرکه آنتی بیوتیک طبیعی

عصاره هسته گریپ‌فروت

عصاره هسته گریپ‌فروت یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است که به‌صورت قطره یا کپسول عرضه‌ شده است. این ماده سرشار از فلاونوئیدها است و یکی از بهترین درمان‌های طبیعی التهاب‌های دستگاه گوارش محسوب می‌شود.

گریپ فوروت

عصاره برگ زیتون

عصاره برگ زیتون خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. این ماده باعث به‌تأخیرانداختن پیری سلول‌های بدن می‌شود و بروز بیماری‌های مربوط به سالمندی را نیز به‌تأخیر می‌اندازد.

عصاره برگ زیتون

مریم‌گلی

مریم‌گلی را جزو اجداد آنتی‌بیوتیک‌ها می‌دانند. از دورۀ باستان از این گیاه پرخاصیت استفاده‌های درمانی زیادی می‌شود.
مریم‌گلی سرشار از آهن، کلسیم و ویتامین‌های A بوده و یک مادۀ ضدعفونی‌کننده است؛ درنتیجه برای مقابله با ویروس‌های زمستانه مؤثر عمل می‌کند. این گیاه باعث افزایش طول عمر نیز می‌شود.

مریم گلی

گون

گون خواص ضدالتهابی و آنتی‌باکتریایی دارد. آستراگالوس یک گیاه بومی چینی است. از بیش از ۲۰۰۰ سال پیش در کشورهای آسیایی از این گیاه برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از آنفلوآنزا و سرماخوردگی استفاده می‌شود. این گیاه با تحریک تولید موادی به نام انترفرون (مادۀ افزایش‌دهندۀ قدرت دفاعی بدن) با بروز بیماری‌ها و عفونت‌ها مقابله می‌کند. گون خواص ضدالتهابی و آنتی‌باکتریایی دارد. این گیاه حاوی آنتی اکسیدان است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. برای کاهش فشارخون و پیشگیری از دیابت نیز می‌توانید به این گیاه اعتماد کنید.

گون آنتی بیوتیک طبیعی

روغن پونه کوهی

یکی دیگر از آنتی‌بیوتیک‌های قوی در طبیعت روغن پونه کوهی است که علاوه بر خاصیتی که در ازبین‌بردن باکتری‌های بیماری‌زا دارد، مانع از برهم‌زدن تعادل باکتری‌های مفید می‌شود؛ همچنین دارای اثرات ضدقارچی و ضدویروسی قوی نیز است.

روغن پونه کوهی

نقره کلوئیدی

نقره کلوئیدی به‌عنوان یک آنتی‌بیوتیک مؤثر در طول قرن‌ها شناخته‌شده و برای اولین‌بار در سال ۱۹۰۰ میلادی آلفرد سول، بنیان‌گذار شرکت دارویی سول کشف کرد که نقره کلوئیدی می‌تواند تأثیر خیلی مهم و شگفت‌آوری بر ازبین‌بردن کشنده‌ترین پاتوژن‌ها داشته باشد. فایده اصلی نقره کلوئید این است که می‌تواند اثری مرگبار و سریع بر میکروب‌ها داشته باشد؛ بدون اینکه اثری سمی روی میزبان بگذارد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که نقره کلوئیدی می‌تواند بر ازبین‌بردن میکروب‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند آنفلوآنزای مرغی و سارس مؤثر باشد و آن‌ها را از بین ببرد.

نقره کلوئیدی آنتی بیوتیک طبیعی

غذاهای مناسب زمستان برای تقویت سیستم ایمنی بدن

انبه، بادام، تخم شربتی، پسته، پونه، پیاز، دمبه، ترب، تره، جعفری، چای، خردل، خرما، خرمالو، دارچین، ریحان، زردچوبه، زعفران، زنجبیل، زیتون، زیره سیاه، سیر، شنبلیله، فلفل، فندق، کرفس، کشمش، مویز، کلم، کنگر، گردو، گل سرخ، لپه، مرزه، کدو حلوایی، موسیر، موم عسل، نارگیل، نخود، نعناع، عرق بهارنارنج و هل ازجمله غذاهای مناسب زمستان هستند.

میوه را در فصل خودش بخورید.

به‌طورکلی درخصوص مصرف میوه‌ها، باید توجه داشته باشیم که در طب سنتی، مصرف هر میوه تنها در فصل خود آن میوه مجاز است؛ بنابراین مصرف میوه‌هایی که به‌صورت سردخانه‌ای نگهداری و در فصل‌های غیر از فصل برداشت آن عرضه یا میوه‌هایی که از مناطق دیگر آورده می‌شود، نه‌تنها فایده‌ای برای بدن ندارد، بلکه می‌تواند سبب بیماری و سستی بدن نیز بشود.

مصرف سردی‌ها در فصل گرم و گرمی‌ها در فصل سرد

در طب اسلامی مصرف سردی‌ها در فصل گرم و گرمی‌ها در فصل سرد توصیه‌شده است تا بدن بتواند بهتر با شرایط آب و هوایی به تعادل برسد. در فصل پاییز و بهار بهتر است غذاهای معتدل مصرف شود؛ ولی با ورود به زمستان باید استفاده از گرمی‌ها بیشتر شود. این توصیه به‌خصوص باید توسط افراد مسن موردتوجه باشد؛ زیرا افزایش سن باعث سردی طبیعی مزاج می‌شود که ضرورت پرهیز از مصرف سردی‌ها در زمستان را می‌رساند. یکی از توصیه‌های طب سنتی به این افراد خیساندن انجیر و خوردن آن است. این کار باعث تعادل مزاج آنان می‌شود. غذای افراد تندرست در این فصل باید غذایی معتدل و غلیظ باشد. حلیم، کله‌پاچه، گوشت نمک‌سود و گوشت شکار با ادویه گرم، کباب، گوشت کبک، تیهو، بلدرچین و مانند آن، ازجمله غذاهای بسیار مقوی و مفید در زمستان است.

خوردن شیرینی و استعمال عطرهای معتدل نیز توصیه می‌شود. در زمستان باید از گوشت گاو، خربزه، خیار و حمام زیاد، پرهیز شود. ماهی، به‌خصوص اگر با سبزی‌پلو صرف شود، یکی از بدترین غذاها برای زمستان است؛ ضمن این‌که نوشیدن آب، به‌خصوص آب سرد به‌صورت ناشتا مضر است. در زمستان استفاده از نوشیدنی‌هایی که طبع گرم دارند، مثل شربت عسل و چای‌های سالم مثل آویشن، بابونه و اسطوخودوس برای ایجاد تعادل در بدن توصیه می‌شود.

نویسنده: روژینا خدارحمی

زنان باردار به هیچ وجه آنتی بیوتیک نخورید!

دیابتی‌ها، هر آنتی بیوتیکی را مصرف نکنند

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا