پزشکی و سلامت

قفل کردن زانو، علامت چیست؟

یک فوق تخصص جراحی زانو با اشاره به این که اگر کسی هنگام ورزش، یا دویدن کنار استخر و هنگام استفاده از تردمی دچار سر خوردگی و درد ناحیه زانو شود، در فاز حاد نیاز به درمان های حمایتی دارد، می گوید:«بی حرکتی کوتاه مدت و کمک های اولیه تنها چاره بیمار در این فاز است. استفاده از زانو بندهای مخصوص و یا آتل برای بی حرکت نگه داشتن زانو توصیه می شود.»

دکتر حمیدرضا یزدی در گفتگو با سلامانه، تصریح می‌کند:«اما بعد از این مرحله، این زانو باید تحت سرمادرمانی قرار گیرد. استفاده از یخ بسیار درد بیمار را کاهش داده و تورم را کم می‌کند. البته یخ را نباید دائم به طور مستقیم روی ناحیه گذاشت چون باعث کاهش خونرسانی پوستی می‌شود. در مرحله بعد بیمار باید راه برود و حرکت کند. استفاده از عصا در مراحل اولیه کمک کننده است. استفاده از مسکن ها و ضد التهاب ها هم توصیه می‌شود.»

وی با بیان این که با خارج شدن از مرحله حاد، اگر فرد دچار پارگی رباط شده بود، نیاز به جراحی دارد، می‌افزاید:«اما قبل از جراحی فیزیوتراپی و بازتوانی روی زانو باید انجام شود و بعد از کاهش تورم زانو، جراحی باید انجام شود.»

این متخصص ارتوپدی ادامه می‌دهد:«در مورد آسیب مینیسک هم باید گفت پارگی آن در نتیجه حرکات چرخشی بروز می کند. در واقع حرکت توامان چرخش و خم شدن زانو این پارگی را ایجاد می کند. با افزایش سن بافت این ناحیه دچار تغییراتی می شود و استعداد پاره شدن را دارد. ولی این پارگی بیشتر در وزرشکاران بروز می کند. بیماران مبتلا در مرحله حاد، دچار تورم زانو می شوند. البته پارگی مینیسک بسته به نوع و محلش تورم دیررس و زودرس خواهد داشت.»

دکتر یزدی خاطرنشان می کند: «در مرحله مزمن پارگی مینیسک نشانه اش درد است. آن هم درد روی خط مفصلی زانو. با فشار روی زانو و نشستن روی زمین این درد بیشتر می شود. قفل کردن زانو نیز در این بیماران در حالت گستردگی پارگی، بسیار شایع است.»

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا