پزشکی و سلامتدسته بندی نشده

قارچ کامبوجا با خواص دارویی فراوان

قارچی با نام کامبوجا با خواص دارویی فراوان

شیرین روزبهانی،کارشناس تغذیه: کامبوجا، نوعی چای بومی چینی است و یک نوشیدنی هزارساله محسوب می‌شود.

ظاهراً در گذشته‌های نه‌چندان دور، مصرف این نوشیدنی در ایران رایج بوده است؛ اما مدتی است که مردم آن‌را به فراموشی سپرده‌اند. اگر به‌طورکلی، اسم کامبوجا به گوش‌تان نخورده است، باید بگوییم این نوشیدنی از همزیستی نوی باکتری با نوعی گل سنگ حاصل می‌شود که به آن قارچ کامبوجا می‌گویند. کامبوجا، همزیستی باکتری‌ها و مخمرهاست که به «قارچ کامبوجا یا کومبوجا» معروف است. نوشابه کومبوجا، فراورده تخمیری است که توسط قارچ کامبوجا تولید می‌شود.  اگرچه «کامبوجا» نوعى قارچ است، اما در واقع به‌شکل نوشیدنى مصرف مى‌شود. گزارش‌هاى علمى بسیارى تاکنون درباره قارچ کامبوجا نوشته شده است که نشان مى‌دهد، نوعى «آنتى‌بیوتیک قوی» در ترکیب قارچ کامبوجا وجود دارد که باعث دفع مواد زائد و سموم بدن می‌شود. این مواد در فرایند شیمیایى بدن نقش مهمى ایفا مى‌کنند. چاى کامبوجا ماده غذایى مکمل به‌حساب مى‌آید که مصرف آن، سیستم دفاعى بدن را تقویت می‌کند و موجب جلوگیرى از بیمارى‌ها مى‌شود.

صدها سال است که مردم آسیا چاى کامبوجا مى‌نوشند؛ زیرا مصرف این نوشیدنى به‌عنوان دارویى طبیعی در مقابله با خستگی، سستی، کشش‌هاى عصبی، علائم اولیه پیری، سختى رگ‌ها و عروق، تنبلى روده‌ها و نقرس، فلج بدن (M.S)، روماتیسم، هموروئیدها و دیابت نتایج حیرت‌‌انگیزى دارد. «کامبوجا» رشد سلول‌هاى سرطانى را متوقف مى‌کند و به‌دلیل خواص مفیدش، به آن اکسیر زندگانی نیز می‌گویند. طعم گوارای آن، احساس شادابی به انسان می‌دهد. مقدار مخمر موجود در کامبوجا باعث می‌شود که حتی پس از ریختن در بطری، کماکان فعال باقی بماند. امروزه آن‌را وسیله‌ای برای پیشگیری از بعضی بیماری‌ها می‌شناسند. این شربت از خانواده اغذیه‌هایی نظیر ماست، سرکه و پنیر است. این قارچ از تخمیر چای معمولی دم کرده و شکر، به‌وسیله قارچی به‌نام کامبوجا، طی هفت تا ده روز به‌دست می‌آید. در بعضی کشورها به‌صورت بسته‌بندی آماده تولید می‌شود و در بقیه به‌صورت سنتی. هم اکنون در کشورمان در نقاط مختلف، در عطاری‌ها در دسترس است. کامبوجا، قارچ باستانی معجزه‌گری است که جواب‌گوی مشکلات بهداشتی و سلامتی دوران مدرن است. قارچ کامبوجا، در ادوار مختلف، گاه در خفا زیسته و گاه بسیار مشهور بوده است. ابتدا به‌عنوان درمانگر امراض مختلف در چین، روسیه، آلمان و آفریقای جنوبی شناخته شد و سپس به آمریکا و اروپا راه یافت. کامبوجا، در چای شیرین تکثیر می‌شود و در این روند، کلیه مواد موجود در آن تبدیل به آنزیم‌های مفید اسیدها و ویتامین‌های ضروری برای بدن می‌شود.

خواص درمانی 
پژوهش‌های فراوانی در نقاط مختلف جهان درباره کامبوجا، صورت گرفته و گواهی بر تأثیر مثبت این قارچ بر امراض مختلف است؛ از قبیل:
دفع سموم: انرژى داخل قارچ کامبوجا باعث مداواى بسیارى از بیمارى‌ها مى‌شود؛ زیرا بافت‌هاى بدن را فعال و چرک و عفونت‌های داخل آن را از طریق سم بدن (عرق، ادرار، مدفوع و…) دفع می‌کند و همین‌طور بر سیستم گردش خون در بدن بسیار تأثیر مى‌گذارد و آن را منظم و تصفیه مى‌کند. همین خاصیت قارچ کامبوجا باعث مى‌شود سلول‌هاى نیمه‌مرده و کسل و تنبل بدن فعال شوند و مثل قبل کار خود را از اول شروع کنند؛ البته این نکته را متذکر مى‌شوم که انرژى داخل قارچ کامبوجا، باعث افزایش میزان انرژى در بدن موجودات زنده و انسان مى‌شود و همین خاصیت قارچ کامبوجاست که باعث بهبود بیماری‌های ناعلاج و سخت می‌شود.
 چین و چروک پوست: چین و چروک‌های پوست را کاهش می‌دهد و لکه‌های قهوه‌ای روی دست‌ها و صورت را برطرف می‌کند و موجب افزایش رطوبت‌پذیری روی پوست می‌شود.
کبد،‌ بی‌خوابی: از بی‌خوابی می‌کاهد، فعالیت کبد را افزایش می‌دهد و نارسایی‌های کبد وکلیه را درمان می‌کند.
جوش و کورک: جوش‌ها و کورک‌ها را برطرف می‌کند.
پیشگیری از سرطان: از برخی سرطان‌ها جلوگیری می‌کند.
یبوست: مصرف مرتب این نوشیدنی معجزه‌گر بعد از هر وعده غذایی، اثر ضدیبوست را به‌همراه دارد.
ناراحتی‌های عضلانی: برطرف‌کننده ناراحتی‌های عضلانی در شانه و گردن است.
سرفه، برونشیت: به رفع برونشیت و سرفه‌های آسمی در مدت دو تا سه روز کمک می‌کند.
دفع بلغم: به دفع مزاج بلغمی کودکان یاری می‌رساند. باید قبل از هر غذا نصف استکان میل شود.
تقویت اعصاب: حساسیت اعصاب دردناک و ضعف اعصاب از قبیل پرش چشم و لرزش دست را بهبود می‌دهد.
کلیه: مصرف روزانه دو الی سه لیوان برای ناراحتی‌های کلیوی توصیه می‌شود؛ همچنین مثانه را پاک می‌کند؛ البته نباید فراموش کرد که باید در طول روز بین هشت تا ده لیوان آب (جوشانده یا تصفیه شده) مصرف کرد.
گوارش: کولیت و سایر دردهای دستگاه گوارش را التیام می‌دهد. باید قبل از هر غذا یک سوم استکان میل شود.
فشارخون، قلب، تصلب شرائین، کنترل وزن: از ناراحتی‌های قلبی می‌کاهد، تصلب شرائین و فشار خون را درمان می‌کند و میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهد. رگ‌ها را نرم می‌سازد و جریان خون را افزایش می‌دهد و باعث لاغرشدن و کنترل وزن بدن می‌شود.
دیابت: میزان قند خون را تنظیم و سبب افت ناگهانی قند خون در افراد دیابتی می‌شود؛ البته این به شرطی است که مدت زمان تهیه شربت بین دوازده تا پانزده روز باشد.
کاهش اوره: اگر به طور روزانه دو لیوان شربت مصرف شود، در مدت ۱۰۰ روز اوره را کاهش می‌دهد.
مفاصل:  گرم کننده عضلات است و برای پیشگیری و درمان روماتیسم، خستگی و ناراحتی‌های مفاصل موثر است.
کاهش عوارض یائسگی: در طی دوران یائسگی از گرگرفتگی می‌کاهد.
بواسیر: نوشیدن روزانه دو لیوان نوشیدنی که از قارچ کامبوجا تهیه می‌شود به صورت یک لیوان بعد از نهار و یک لیوان بعد از شام، یکی از بهترین راه‌های درمانی برای ازبین‌بردن بواسیر است.
کامبوجا برای تقویت سیستم ایمنی بدن
کامبوجا یک نوشیدنی گازدار با طعم ترش و شیرین است که خواص زیادی دارد. محققان طب سنتی بر این عقیده هستند که کامبوجا به‌دلیل روند تخمیر و ترکیباتی مانند اسید استیک، آنتی بیوتیک طبیعی محسوب می‌شود و محیطی فراهم می‌کند که از رشد باکتری‌های آسیب‌رسان پیشگیری می‌کند. کامبوجا این قدرت را دارد که باکتری‌های مضر را نابود و باکتری‌های مفید را حفظ کند و زمانی که بدن شما باکتری مضر نداشته باشد، یعنی عفونتی در کار نیست و این به معنی داشتن سیستم ایمنی سالم و قوی است.

کامبوجا و کمک به هضم غذا
کامبوجا نیز مانند هر پروبیوتیک دیگری، سرشار از باکتری‌های مفیدی است که به بیشتر عملکردهای بدن کمک می‌کند. یکی از مزایای اصلی این است که پروبیوتیک‌ها، مخمرها و آنزیم‌ها با تجزیۀ مواد غذایی مصرفی به هضم غذا و جذب هر چه بیشتر مواد مغذی آن کمک می‌کنند. نوشیدنی کامبوجا باعث افزایش میزان فلور روده می‌شود و به هضم غذا، همچنین حفظ تعادل pH بدن یاری می‌رساند؛ به این صورت که لازم نیست روده‌ها برای تجزیۀ مواد غذایی کار زیادی انجام دهند؛ چراکه باکتری‌های موجود در نوشیدنی مثل کامبوجا از قبل بخشی از کار این ارگان را انجام داده‌اند. کامبوجا، سرشار از باکتری‌های مفیدی است که به بیشتر عملکردهای بدن کمک می‌کنند.

کامبوجا برای تقویت جداره‌ روده‌ها
یکی از ترکیبات مهم کامبوجا، اسید بوتیریک نام دارد که در روند تخمیر تولید می‌شود. اسیدبوتیریک، خواص ضدمیکروبی و ضدسرطانی دارد و می‌تواند باعث تقویت جداره‌ روده‌ها شود، انگل‌ها را نابود و از بروز بیماری کاندیدوز پیشگیری کند. این ترکیب مهم به افزایش سلامت دستگاه گوارش (از ابتدا تا انتها) کمک زیادی می‌کند.

 کامبوجا سرشار از ویتامین B و C
نوشیدنی کامبوجا علاوه بر داشتن باکتری‌های مفید، حاوی ویتامین‌هایی مانند ویتامین B و C است و می دانید که وجود این دو ویتامین برای سلامت بدن لازم و ضروری است. اگر دچار استرس و اضطراب شده‌اید می‌توانید سراغ نوشیدنی کامبوجا بروید؛ چون ویتامین B موجود در آن باعث تسکین و کاهش استرس می‌شود و میل و اشتهای عصبی را نیز کاهش می‌دهد. این ویتامین خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد و به تقویت حافظه کمک می‌کند. علاوه بر این ویتامین، میزان ویتامین C بالای کامبوجا نیز برای ارتقای سلامتی فوق‌العاده است. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و بهبود سلامت چشم‌ها کمک زیادی می‌کند؛ بنابراین متوجه می‌شوید که با مصرف این نوشیدنی، چه خدمت بزرگی به سلامتی‌تان خواهید کرد.

کامبوجا برای حفظ سلامت مفاصل
در خصوص اسیدآمینه‌ گلوکوزامین زیاد شنیده‌اید و شاید با مکمل‌های آن که برای افراد سالمند یا افرادی که از مشکل خشکی یا درد مفاصل رنج می‌برند، آشنا باشید. گلوکوزامین، مکملی غیرویتامینه و غیر مواد معدنی پرمصرف در دنیاست. واقعیت شگفت‌آور در خصوص کامبوجا این است که حاوی گلوکوزامین طبیعی است و مصرف آن، به حفظ و ارتقای سلامت مفاصل کمک می‌کند. درواقع مصرف این نوشیدنی باعث می‌شود شما راحت‌تر حرکت کنید و تا حد زیادی از آرتروز در امان باشید. این خاصیت کامبوجا برای افرادی که به‌طور حرفه‌ای ورزش می‌کنند بسیار مهم و تأثیرگذار است تا در طولانی‌مدت مفاصل سالم‌تری داشته باشند.

کامبوجا برای کاهش معده درد
کامبوجا به هضم غذا کمک می‌کند؛ چون یک نوشیدنی تخمیرشده است؛ در نتیجه با کمک به «پیش هضم» برخی آنزیم‌ها باعث می‌شود پانکراس کار زیادی از خود نکشد یا اینکه مجبور به تولید مایعات گوارش‌کننده نشود. این نوشیدنی به حفظ pH روده‌ها و افزایش باکتری‌های خوب کمک زیادی می‌کند. بنا به این دلایل می‌توان گفت این نوشیدنی برای افرادی که از درد معده، سندروم روده‌ تحریک‌پذیر، بیماری کرون، بیماری سلیاک و کاندیدوز رنج می‌برند، مفید است.

 کامبوجا منبع آنتی اکسیدان ها
آنتی اکسیدان‌ها برای سلامت بدن لازم و ضروری هستند. این ترکیبات مغذی باعث خنثی‌شدن اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شوند و از بروز بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و دیگر بیماری‌های ناشی از آسیب‌های سلولی پیشگیری می‌کنند. بهترین منبع آنتی‌اکسیدان‌ها، میوه‌ها و سبزیجات تازه هستند؛ اما کامبوجا نیز یکی از منابع خوب و طبیعی آن‌ها محسوب می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها حاوی خواص سم‌زدایی هستند و به تمیزی کبد و پیشگیری از ابتلا به سرطان، کمک زیادی می‌کنند.

مجله اینترنتی زندگی سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا