فرهنگ و هنر

فلج شدن فرج‌ الله سلحشور به خاطر اشتباهات پزشکی ! / عیادت هنرمندان از وی

فرج الله سلحشور: به شدت نیازمند دعای مردم هستم

فرج‌ الله سلحشور که این روزها به دلیل عارضه ریوی در بستر بیماری است، امیدش برای ساخت سریال «حضرت موسی (ع)» را از دست نداده است و می‌گوید: با دعای خیر مردم این کار شدنی است. تلویزیون هم آماده است ساخت این سریال را انجام دهیم اما منتظر هستند که من کمی حالم بهتر شود و آن هم با دعای خیر مردم شدنی است.

کارگردان سریال «یوسف پیامبر(ع)» درباره‌ی نگارش سریال «حضرت موسی (ع)» یادآور می‌شود: حدود 80 قسمت از این مجموعه را نوشته‌ام و تلویزیون هم آماده است این کار را انجام دهیم.

فرج‌الله سلحشور  که برای صحبت کردن توان کافی ندارد و نمی‌تواند جملات خود را منسجم ادا کند، در پاسخ به اینکه آیا همچنان همان موضع‌گیری را در قبال سینما دارد؟ می‌گوید: بله؛ من طرفدار سینمای اسلامی‌ام و نه این سینمایی که وجود دارد. اگر انرژی‌مان را برای تجلی و ظهور سینمای اسلامی بگذاریم یقینا بخش اعظمی از انقلاب را احیاء کرده‌ایم. اگر کسی دنبال دنیا و نشان دادن خودش است این سینمای اسلامی، انقلابی و جنگی ما نیست. فرقی نمی‌کند چه سینما، چه تئاتر و چه تلویزیون.

 

او ادامه می‌دهد: صحبت‌های زیادی دارم ولی دلم می‌خواهد مردم برایم دعا کنند. به هر حال چه دعا کنند و چه دعا نکنند، همه ما و مومنان رفتنی هستیم. چه کسی می‌ماند؟ از مردم عزیز خواهش می‌کنم برای من دعا کنند که به شدت نیازمندم.

کارگردان «مردان آنجلس» همچنین می‌گوید: از خداوند روزی هزار بار می‌خواهم که بر من شفای خیر عنایت کند و از مردم عزیز می‌خواهم که این دعا را در حق من داشته باشند.

سلحشور که توان راه رفتن هم ندارد، درباره‌ی شرایطی که به لحاظ جسمی برایش پیش آمده است، یادآور می‌شود: متاسفانه درمان‌ها در مملکت ما هنوز در مراحل ابتدایی علمی است. در یکی از مراحل کار درمانم به دلیل تزریقی که به من کرده‌اند و همچنین حساب شده نبود، فلج شدم.

 

فرزند سلحشور در ادامه نیز یادآوری می‌کند: در مراحل درمانی پدرم، سرمی که به وی تزریق کردند و حساب شده نبود، باعث فلج شدن پاهایش شد؛ البته محاسبه کرده بودند که بدن ایشان چه واکنشی خواهد داشت. ضمن اینکه این مشکل فقط بخاطر آن مساله نبود، کمی هم اعصاب خودشان باعث شد.

دکتر احمدی مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، محمود عزیزی رئیس هیات مدیره این موسسه، اسماعیل خلج از هنرمندان پیشکسوت و جمعی از مدیران این موسسه از فرج الله سلحشور عیادت کردند.

 

در این دیدار همچنین از خدماتی که این کارگردان در عرصه ساخت سریال‌های دینی و قصه های قرآنی داشته است، تجلیل شد و سید عباس عظیمی به عنوان مدیرعامل موسسه پیشکسوتان نیز در این دیدار حضور داشت و لوحی را به فرج‌الله سلحشور اهدا کرد.

 

سلحشور نیز در ادامه ضمن تشکر از حضور این هنرمندان یادآور شد:‌ از بچگی توجه زیادی به توبه و قرآن داشتم. اگر تلویزیون و سینما را انتخاب کردم، به این دلیل است که این احساس و عاطفه‌ای که برای دنیای امروزی است، دارای یک ریزه‌کاری‌ها و توانمندی‌هایی است که باید از آن برای احیاء و ارشاد جامعه و اصلاح جوانان استفاده کرد.

 

 

وی افزود: صرفا ایفای نقش در سینما و تئاتر هدفم نبوده است و اگر تاثیر مثبتی نمی‌داشتم، هیچگاه این کار را نمی کردم.

این کارگردان سپس با اشاره به مجموعه یوسف پیامبر(ع) گفت: امکان ندارد یوسف پیامبر(ع) را ببینم و ارتباط عاطفی و روحی با آن برقرار نکنم. به دلیل اینکه این سریال برگرفته از قرآن و کلام خدا و تفسیر معصومین (ع) است.

سلحشور همچنین در پایان خطاب به جمع حاضر گفت:‌ اگر گاهی کوتاهی کردم و در برنامه‌ها و مراسم شرکت نکردم، به خاطر این بود که بعضی از برنامه‌ها آنقدر که من دوست داشتم قرآنی و اسلامی نبود.

اسماعیل خلج در بخشی از این دیدار به آثاری که فرج‌الله سلحشور کارگردان آن بوده است، اشاره کرد و گفت:‌ دل‌ بردن از چنین آثاری شجاعت می‌خواهد و هیچ کار آسانی نیست و ساخت قصه‌های قرآنی و مجموعه‌های قرآنی به قدری مشکلات دارد که از یک انگیزه بالا باید برخوردار باشیم. به غیر از سواد بالا باید انگیزه بالا هم داشته باشیم و با هر مشکلی مبارزه کنیم تا بتوانیم آن کار را در سطح خوبی بسازیم. در همان سطحی که آقای سلحشور ارائه دادند.

 

 

حال این روزهای فرج‌الله سلحشور

 

حال عمومی‌ فرج‌الله سلحشور که این روزها به جهت عارضه‌ی ریوی در بستر بیماری است‌، خوب است.

فرج‌الله سلحشور که چندی پیش در بیمارستان بستری بود، مراحل درمان خود را طی کرده است و این روزها در منزل استراحت می‌کند.

خبرنگار ایسنا در گفت‌وگو با بصیر سلحشور – فرزند این کارگردان – جویای آخرین وضعیت سلامتی وی شد.

او درباره‌ی وضعیت حال پدرش توضیح داد: ایشان با وجود اینکه کمی درد دارند‌، حال عمومی‌شان خوب است. اما نسبت به دو ماه پیش تغییری حس نشده است و همان‌طور هستند.

پسر فرج‌الله سلحشور سپس بیان کرد: با وجود اینکه عنوان می‌شود، بیماری ایشان به تمام اعضای بدن سرایت می‌کند، خوشبختانه اعضای بدن ایشان خوب کار می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا وضعیت حال پدرش برای کارگردانی مساعد است؟ توضیح داد: فعلا حال ایشان مساعد کارگردانی نیست. شاید در آینده نزدیک این اتفاق بیفتد. صداوسیما اصرار دارد که سریال «موسی(ع)» ساخته شود. اما فعلا در این مورد کار جدی انجام نشده است؛ شاید به خاطر این است که بودجه‌ای برای این کار ندارد.

بر اساس این گزارش، طی هفته‌های گذشته محمد سرافراز، رییس صداوسیما به همراه امین صدیقی، رییس مرکز گسترش فیلم‌نامه‌نویسی صداوسیما با حضور در منزل فرج الله سلحشور، از نزدیک جویای حال این کارگردان شدند.

در این دیدار سرافراز خطاب به سلحشور عنوان کرده بود که ساخت مجموعه فاخر «موسی(ع)» همچنان از اولویت‌های سازمان صداوسیما محسوب می شود و تولید آن در دستور کار قرار دارد.

فرج‌الله سلحشور سال ۱۳۳۱ در شهر قزوین دیده به جهان گشود و فعالیت هنری خود را با بازی در فیلم «توبه نصوح» آغاز کرد.

او تاکنون مجموعه‌هایی همچون «یوسف پیامبر(ع)»، «ایوب پیامبر» و «مردان آنجلس» را کارگردانی کرده است.

 

 بیوگرافی فرج اله سلحشور :

فرج‌الله سلحشورنیا (۱۳۳۱ در قزوین) معروف به فرج‌الله سلحشور، بازیگر، چهره‌پرداز، نویسنده و کارگردان ایرانی است. او فعالیت هنری خود را با بازی در فیلم توبه نصوح (۱۳۶۱) به کارگردانی محسن مخملباف آغاز کرد. سلحشور کارگردانی مجموعه‌های تلویزیونی تاریخی-مذهبی چون ایوب پیامبر، مردان آنجلس و یوسف پیامبر را برای صدا و سیما در کارنامه دارد. او به سرطان ریه مبتلاست.

 

مشرق – ایسنا – ویکی پدیا

گرداوری و تنظیم : پرشین وی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا