فرهنگ و هنر

فــریب ســِلبریتی ها را نخــورید! / گفت وگو با شهرام میرزایی شاعر

فــریب ســِلبریتی ها را نخــورید! / گفت وگو با شهرام میرزایی شاعر

فــریب ســِلبریتی ها را نخــورید! / گفت وگو با شهرام میرزایی شاعر

قبل از هر چیز، درباره‌ خود، زندگی و فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی خود توضیحاتی هرچند اندک بفرمایید؟!

شهرام میرزایی متولد ۱۳۵۶ خوی یک مجموعه‌ شعر در سال ۱۳۸۸ با اسم سکسکه‌های یک مست چاپ کردم بعد از آن تا اکنون چندین مجموعه‌ شعرم مجوز نگرفته. فوق لیسانس ادبیات و مدرس ادبیات و عربی هستم. جایزه جشنواره‌های متعددی را در کارنامه دارم همچنین داوری جشنواره‌های داخلی و بین الملی. رئیس انجمن ادبی در شهرستان و مؤسس انجمن ادبی بیدل در سال ۸۵ و.. همچنین صاحب مانیفست جریان شعری مُرکب حرکت که اکنون طرفداران و سرایندگان زیادی در ایران دارد.

*با توجه به اینکه چند مجموعه‌ شما با عدم مجوز روبه‌رو شده است، فضای هنری، ادبی حاضر را چگونه می‌بینید؟

من فضای ادبی حاکم را به دو دسته تقسیم بندی می‌کنم:

الف. قائم به ذات

ب.قائم به غیر

معمولا گروه اول که به هنر به مثابهی هنر می‌نگرند و نه ابزار، دچار خودسانسوری نیستند و طبیعتا اجباری در رعایت برخی از خطوط قرمز ندارند.. اما گروه دوم همواره در معرض یک پالاینده‌ فکری هستند و سعی می‌کنند از آزادی بیان آن مقداری را رعایت کنندکه مصلحت عام یا خاص باشد.

فــریب ســِلبریتی ها را نخــورید! / گفت وگو با شهرام میرزایی شاعر

-نقش دولت را در این میانه چگونه می‌بینید؟ به خصوص دولت جدید که موسوم به تدبیر و امید است چه وظایفی از منظر شما در عرصه هنر و ادبیات دارد؟

معمولا هنرمندان، وظیفه‌ رسانا بودن را بر عهده دارند چه رسانا بودن از خود و چه اجتماع. در این بین این رسانایی فرقی نمی‌کند در چه بازه زمانی باشد یا به عبارت بهتر عنصرزمان، این رسانایی را از دوش آن‌ها بر زمین نمی‌افکند. آخرین مجموعه‌ شعر من با اسم دیوارنویسی‌های مجاز در همین دولت مجوز نگرفت و این باعث نمی‌شود که به نقش دولت در انبساط فکری هنرمندان و گشایش وسعت عمل آن‌ها را نادیده بگیرم یا وجود برخی از انگیزه‌های سرودن و بی دغدغگی را منکر باشم. به نظر من با این همه مهم‌ترین مشکل هنرمندان در همه‌ اعصار مشکل آسایش درمعیشت و آزادی بیان در حد معمول است که انتظار می‌رود با توجه به همراهی طیف وسیع هنرمندان با این دولت بیش از پیش مورد توجه گیرد.

*اجمالا درباره‌ مبانی جریان مرکب حرکت توضیح می‌دهید؟

توضیح این ژانر در این مجال تقریباغیرممکن است ولی با این حال جهت تقریب ذهنی خوانندگان محترم شما مختصرا توضیح می‌دهم. جریان مُرکب حرکت می‌توان گفت یک ژانر شعری است که توسط من بیش از یک دهه‌ پیش مطرح شد و اساس آن بر پایه‌ تلفیق قوالب کلاسیک و نسبی دانستن آن‌ها همچنین اعتقاد به زبان زایشی و گشتاری در شعر است که سعی دارد انواع مخاطب (عام، خاص، اخص) را با لایه بندی‌های معنایی از زیرساخت تا روساخت راضی نگه دارد و در این بیت به زبان تأخیری و روایت مُرکب معتقد است.

فــریب ســِلبریتی ها را نخــورید! / گفت وگو با شهرام میرزایی شاعر

*از دید شما آیا می‌شود شعررا به تعریف درآورد؟

شعر از لحاظ تفریق آن از سایر گونه‌های هنری بله، ولی شعر از لحاظ تعریف فی النفسه آن خیر..

*اساسا شاعر کیست؟

شاعر، کسی که بیشتر از هر فردی در جامعه احساس تنهایی می‌کند و این تنهایی را همواره سعی دارد به شکل وحشتناک و ناخودآگاه به اشتراک بگذارد به شرطی که هنوز به تنهایی‌اش لطمه‌ای وارد نشود.

*چه توصیه‌ای برای نوجوانان و جوانان کشور دارید به ویژه در این روزهای پرتلاطم اجتماعی؟!

اینکه کتاب بخوانند کتاب بخوانند کتاب بخوانند و فریفته‌ سلیبرتی های فرهنگی اجتماعی و سیاسی نشوند وسعی کنند حقیقت را با چشم ببینند تا از دهان‌ها بشنوند ومطمئن شوند هنرحقیقی نجات دهنده است!

*در پایان هر چه می‌خواهد دل تنگتان، عنوان بفرمایید..؟!

درددلی با خوانندگان روزنامه‌ شما داشتم که آن نه تنها حرف من بلکه نگرانی شاعرانی است که دارند به شکل علمی ومتفاوت کار می‌کنند و آن این است که این روزها با ظهور شبکه‌های اجتماعی خیل وسیع خوراک‌های ذهنی عام پسند در مقوله‌ ادبیات به شدت عرضه می‌شود و این خوراک‌ها که بیشتر شبیه فست فودهای بی کیفیت است، دارد ذائقه‌ ادبی کشورمان را تغییر می‌دهد که با مطالعه‌ پیشینه‌ ادبی و درک درست از جهان پیرامون و سختگیر بودن می‌توان از شیوع این سموم جلوگیری شود!

فــریب ســِلبریتی ها را نخــورید! / گفت وگو با شهرام میرزایی شاعر

فــریب ســِلبریتی ها را نخــورید! / گفت وگو با شهرام میرزایی شاعر

نویسنده : وندیداد امین

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا