پزشکی و سلامت

عینک آفتابی را فراموش کنید در معرض سرطان قرار میگیرید

اشعه‌های مضر خورشید عامل ناخنک و سرطان/عینک آفتابی را در تابستان فراموش نکنیدیک فوق تخصص جراحی چشم گفت: اشعه ماوراء بنفش یا UV خورشید عامل ابتلا به بسیاری از بیماریهای چشمی است و به خصوص افرادی را که مدت طولانی در معرض آفتاب هستند،تهدید می‌کند و بهترین راه پیشگیری استفاده از عینک آفتابی استاندارد است.

محسن بهمنی کشکولی، فوق تخصص جراحی ترمیمی چشم در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به طولانی بودن روز در فصل تابستان و مدت زمان زیادی که انسان در معرض مضرات نور خورشید قرار دارد افزود: اشعه‌های مضر یا ماوراء بنفش در تمام طول روز یعنی از زمان طلوع تا غروب خورشید به یک اندازه ما در معرض قرار می‌دهند بنابراین تا سرحد ممکن باید با استفاده از عینک آفتابی از این تأثیرات پیشگیری شود.
وی خاطرنشان کرد: در صورت ابری بودن هوا نیز این اشعه‌ها وجود دارد؛ زیرا ابر تنها از عبور بخشی از نورهای مرئی جلوگیری می‌کند و اشعه‌های نامرئی با اندکی کاهش به زمین می‌رسد و بر همین اساس به کارکنان مشاغلی مانند کشاورزان، دامداران، کارگران ساختمانی و رانندگان که در فضای آزاد کار می‌کنند اکیداً توصیه می‌شود از عینک آفتابی استفاده کنند.
این فوق تخصص جراحی ترمیمی چشم درباره آسیب‌های ناشی از اشعه‌های ماوراء بنفش گفت: آسیب‌های اشعه ماوراءبنفش به 3 دسته شامل آسیب‌ها، سرطان‌ها و ضایعات درون چشم، بروز سرطان پوستی در مناطق اطراف چشم مانند ابرو و پلک و همچنین پیری زودرس و بروز چین و چروک روی صورت تقسیم می‌شوند.
بهمنی کشکولی افزود: از جمله آسیب‌های درون چشمی می‌توان به ایجاد ناخنک و در نتیجه بروز پیش از موعد بیماری استحاله مرکز بینایی و همچنین بروز سرطان‌های سطح کره چشم که خود را به شکلی شبیه ناخنک ظاهر می‌کند اشاره کرد.
وی درباره بروز سرطان پوستی در صورت به ویژه مناطق اطراف چشم نیز گفت: پوست مناطق اطراف چشم‌ها یعنی پلک ها و ابروها به علت نازک بودن و بدون پوشش بودن بیش از هر نقطه دیگر بدن در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند.
وی گفت: تحقیقات نشان داده است که این سرطان‌ها در افرادی که مدت بیشتری در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند بیشتر خود را نشان می‌دهد.
این فوق تخصص جراحی ترمیمی چشم از دیگر آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش را پیری زودرس افرادی دانست که بیش از حد معمول در معرض نور طبیعی آفتاب یا نور مصنوعی (سولاریوم) قرار دارند و از عینک های محافظ استفاده نمی‌کنند.
بهمنی کشکولی علت لزوم استفاده از عینک آفتابی را قابلیت پوشش چشم،‌ پوست نازک پلک و ابروهای اطراف چشم را که از پوست سایر مناطق برای سرطان مستعدتر است توسط عینک آفتابی عنوان کرد.
وی افزود: استفاده از عینک آفتابی برای تمام اقشار جامعه در هر نقطه‌ای از ایران لازم است.
وی درباره درمان آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراءبنفش نیز گفت: درمان اولیه همه بیماری ها پیشگیری است و عینک آفتابی و کرم های ضد آفتاب نقش درمان اولیه دارند ولی پس از وقوع آسیب در برخی موارد با توجه به سایز و نوع سرطانها این افراد باید جراحی شوند.
این فوق تخصص جراحی ترمیمی چشم درباره درمان ضایعات و آسیب‌های درون چشمی نیز گفت: در برخی آسیب‌ها مانند استحاله داخل شبکیه چشم، به داخل چشم تزریق صورت می‌گیرد اما در کل باید با پیشگیری از توسل به روش‌های تهاجمی اجتناب کرد.
بهمنی کشکولی درباره نقش سن در بروز و ایجاد آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش نیز گفت: در مواردی نادر برخی افراد به صورت ژنتیکی به محض قرارگرفتن مقابل نور خورشید،‌ سرطان در آنها ظاهر می‌شود؛ ولی به طور طبیعی سن در تمام این مسائل موثر است. بدین شکل که افزایش سن عاملی مستعد کننده است و باعث آسیب پذیرشدن بیش از پیش افراد در مقابل اشعه ماورابنفش می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: سرطان در سنین پایین‌تر به ندرت بروز و ظهور می‌کند ولی باید به خاطر داشت که اگر اقدامات پیشگیرانه از سنین پایین تر آغاز شود احتمال بروز سرطان در سنین پایین‌تر کمتر می‌شود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا