دسته بندی نشده

عوامل موثر در تشدید صرع

وجود هرگونه اختلال در مغز مثل وارد شدن ضربه، عفونت، خونریزی و سرطان های ناحیه مغز همگی سبب عبور عفونت از جمجمه و رسوب در مغز می شوند.

همچنین کاهش یا افزایش مواد خون مثل قند خون یا حتی وقتی فرد دچار سکته قلبی شده، اکسیژن کم می شود، خون به مغز نمی رسد و مصرف برخی داروهای اعصاب به ویژه نوع خواب آور آنها یا حتی مصرف داروی ترامادول، زمینه های بروز تشنج و ابتلای فرد به صرع را ایجاد می کنند. البته بحث ژنتیک را هم باید به این عوامل اضافه کرد.

 تاثیر استرس یا بی خوابی در تشدید صرع

طبق بررسی ها بی خوابی عامل مهمی در بروز تشنج به شمار می آید لذا مبتلایان به صرع باید توجه کنند که خواب مناسبی داشته باشند و حتی برای تماشای تلویزیون و استفاده از لپ تاپ  تنها یک مدت زمان دوساعته وقت بگذارند.

همچنین استرس هم در بروز تشنج نقش مهمی دارد لذا باید از مواردی که باعث استرسشان می شود دور باشند. نکته ای که شاید در مورد زمینه های بروز تشنج، زیاد بدان توجه نشده نور است. مهتابی هایی که خاموش و روشن می شوند نیز  عملکردشان در نزدیک فرد مبتلا  سبب تشنج وی خواهند شد.

زمان حمله صرع

در اکثر موارد یک حمله منفرد صرعی به فرد مبتلا وارد شده اما زمان حمله بعدی مشخص نیست اما در هر صورت اگر بیمار، خودسرانه مصرف داروی تجویز شده را قطع کند دچار صرع مداوم خواهد شد که پایانی ندارد. این  توقف درمان حتی ممکن است مرگ بیمار را در پی داشته باشد.

درمان صرع

 در گام اول بیمار باید به پزشک مراجعه کند تا پس از معاینه و گرفتن نوار مغزی وجود بیماری صرع ثابت شود و پس از آن دوره درمانی و تجویز دارو توسز پرشک شروع می شود. البته برخی از این داروها ممکن است عوارضی مانند چاقی یا حتی عوارض خونی ایجاد کنند. لذا انجام معاینه بالینی و آزمایش های خونی ضروری است. از طرفی برخی داروهای ضد صرع اگر ناگهان قطع شوند ممکن است فرد را دچار تشنج کنند. لذا فرد بیمار نباید خودسرانه عمل کند و باید طبق تجویز پزشک انجام شود.

محدودیت غذایی مبتلایان به صرع

از آنجا که مواد غذایی که طبیعت سرد دارند و سبب قلیایی شدن محیط خون می شوند زمینه بروز صرع را فراهم می کنند مبتلایان باید از خوردن آنها پرهیز کنند.

این مواد غذایی عبارتند از : دوغ،بادمجان،گوجه،خیارو… .عکس این مورد در باره مواد غذایی مثل کشمش،خرما و عسل صادق است.در واقع این مواد از بروز صرع جلوگیری می کنند.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا