پزشکی و سلامت

علت بروز ناباروری چیست؟

حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد ناباروری ممکن است به دلیل مشکلات مهمی باشد. طبق بررسی ها ۵۰ تا ۵۵ درصد ناباروری ها علت زنانه دارند و برای ۱۰ تا ۱۵ درصد یا توجیه مشخصی وجود ندارد یا ترکیبی از علل مردانه و زنانه دخیل است.

به گفته دکتر منصوره پژمان منش، متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص ناباروری، در مورد خانم ها شایع ترین علت ناباروری، اختلال تخمک گذاری است که بیشتر آن هم مربوط به تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان است.

وی افزود: ناهنجاری های رحم، انسداد لوله ها، چسبندگی های لگن، اندومتریند، افزایش سن یا مشکلات غدد درون ریز مثل کم کاری تیروئید هم از علل دیگر هستند. در مورد آقایان هم ممکن است مشکل در تعداد، تخریب یا مشکل اسپرم ها باشد که در آزمایش اسپرموگرام مشخص می شوند.

دکتر پژمان منش در پاسخ به این سوال که آیا عوامل محیطی در بروز ناباروری دخیل هستند؟ تصریح کرد: عوامل محیطی به عنوان علت اصلی ناباروری مطرح نیستند ولی به طور غیر مستقیم بر فاکتورهای مربوطه اثر می گذارند مثلا سیگار باعث کاهش کیفیت اسپرم و تخمک می شود یا استرس باعث بی نظمی هورمون و بی نظمی سیکل قاعدگی و اختلال تخمک گذاری می شوند. همچنین برخی شغل ها و تماس با مواد شیمیایی نیز بر اسپرم تاثیر گذار هستند.

مجله اینترنتی زندگی سالم/ دکتر منصوره پژمان منش؛ متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص ناباروری

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا