اجتماعی

حرکت ظریف جواد ظریف در رابطه با جایگاه نخبگان در کشورها

ظریف با حرکتی ظریف

بررسی جایگاه نخبگان در کشورها از جنبه اهمیت‌دادن و به‌کارگیری آنان در حکومت از خصایص ویژه دولت‌مردان موفق است که سعی دارند با به‌کارگیری آنان بتوانند در شناخت و درک هرچه بیشتر و بهتر وضعیت کشور اطلاعاتی کسب و از راه‌کارهای پیشنهادی آن‌ها برای بهبود و رشد کشور استفاده کنند؛ البته این بخشی از عملکرد نخبگان است و توانایی‌های آن در رشد و توسعه کشور را از جنبه‌های مختلف نباید نادیده گرفت.

بدون شک استفاده از نخبگان در بدنه حکومت عاملی برای ایجاد توازن و تحمل فشار حاصل از ملت به حکومت و انتقال درست عملکرد حاکمیت به جامعه است. برای درک بهتر می‌توان این رابطه را به این صورت تشریح کرد که اگر نمودار قدرت را به‌صورت یک هرم درنظر بگیریم، قدرت و حکومت در رأس قرار گرفته و پس از آن در پایین‌تر جامعه متشکل از ملت قرار گرفته است. حال اگر در بین این دو گروه، در یک نظام سیاسی مطلوب نخبگان قرار گرفته باشند بهترین شرایط برای ادامه روند حکومت پیش خواهد آمد. دلیل این امر را می‌توان دریافت و آنالیز صحیح اطلاعات و کشف راهکارهای درست برای رفع مشکلات دانست.

جواد ظریف

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان که بارها و بارها باعث خشنودی ملت ایران شده‌ است برحسب رسالت انقلابی خود و درک درستی از سیاست و دستگاه حکومتی حاکم در ایالات متحده در سفر اخیر به آن کشور برنامه‌ای برای دیدار با همتای آمریکایی خود تدوین کرده و از فرصت حضور در آن کشور که برای شرکت در جلسات سالیانه سازمان ملل به آن کشور عزیمت کرده، بهره گرفته است، برنامه‌هایی حاوی دیدار و سخنرانی برای نخبگان آن کشور درنظر گرفته است. هرچند رهبر فعلی ایالات متحده تمایلی به استفاده از نخبگان ندارد؛ ولی به‌هرحال این دیپلمات بلندپایه کشورمان با این حرکت سنجیده و ظریف نه‌تنها توانایی‌های خود و دستگاه دیپلماسی کشور را یک‌بار دیگر به جهانیان یادآوری کرده بلکه اقدامی کرده است که بتواند اطلاعات صحیح و کافی از سیاست‌های کشورمان به گروهی از نخبگان ارائه کند تا باعث ایجاد درکی درست از دیپلماسی کشورمان شود. نباید فراموش کرد که سخنان رئیس دستگاه دیپلماسی کشور، بیانگر سیاست خارجی و گفتمان کشور و سخنان ایشان منعکس‌کننده دیدگاه و برنامه‌های کشور از تریبون رسمی است.

نویسنده : پاتریک ساهاکیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا