آرایش و زیبایی

طلا بخریم یا نه؟

طلا«بهترین یا بدترین زمان خرید طلا؟» عنوان مطلبی است که در روزنامه دنیای اقتصاد روز چهارشنبه منتشر شده است.

به گزارش ایسنا در این مطلب با ارزیابی بازار جهانی طلا آمده است: با وجود اینکه در نشست پایانی سال 2013 فدرال رزرو آمریکا – که در آن در مورد سیاست تسهیل پولی تصمیم‌گیری شد – پیرامون اینکه خرید اوراق قرضه تا چه زمانی به طور کامل متوقف خواهد شد، سخنی به میان نیامد، اما اکثر پیش‌بینی‌ها و همچنین جو حاکم میان سرمایه‌گذاران بازارهای طلایی از توقف کامل این سیاست در آینده نزدیک و حتی در سال 2014 حکایت می‌کنند.

این مساله موجب شده تا پیش روی معامله‌گران طلا در بازارهای جهانی، چشم‌انداز خوشایند و امیدوارکننده‌ای وجود نداشته باشد. این گروه معتقدند وضعیت اقتصادی آمریکا در ماه‌های پیش رو شاهد بهبود خواهد بود و به این ترتیب فدرال‌رزرو نرخ بهره را افزایش خواهد داد، و این مساله موجب افزایش شدید تقاضا برای دلار و کاهش تقاضای طلا خواهد شد. در اینکه توقف کامل محرک پولی فدرال رزرو آمریکا تاثیر منفی – حداقل برای کوتاه‌مدت – بر قیمت جهانی طلا خواهد داشت، شکی نیست (هرچند برخی با این نظر هم مخالفند و می‌گویند آن زمان، وقتی است که بازار از اینکه سایه سنگین اعمال فشارهای فدرال رزرو وجود نخواهد داشت، مطمئن می‌شود و در نتیجه احتمال افزایش قیمت‌ها وجود دارد) و اما آنچه فدرال رزرو در هفته گذشته اعلام کرد این بود که این بانک فعلا تصمیمی برای افزایش نرخ سود بانکی ندارد.

شرایط کنونی و ریزش‌های پی در پی اونس طلا، دو نظر کاملا متفاوت را پیرامون زمان مطلوب برای خرید این فلز گرانبها به وجود آورده است. از یک سو عده‌ای می‌گویند اکنون بهترین زمان برای خرید طلاست، چراکه قیمت طلا در طول 11 سال اخیر، 260 درصد افزایش داشته، یعنی به طور میانگین هر سال قیمت طلا بیش از 23 درصد رشد داشته است، در نتیجه قیمت جهانی طلا تا پایان دهه جاری یا حتی زودتر از آن، با دو برابر افزایش به بیش از ۲۵۰۰ دلار خواهد رسید. این گروه همچنین معتقدند در سال 2009 میلادی نیز افت شدید شاخص سهام موجب شد تا همه فروشنده باشند و کسی حاضر به خرید سهام نباشد. آن زمان فرصت بسیار مناسبی برای خرید سهام بود. وضعیت بازار طلا نیز اکنون مشابه سال 2009 است و بنابراین اکنون بهترین فرصت برای خرید طلاست.

اما عده‌ای نیز هستند که معتقدند همیشه رویدادهایی هست که تحلیل‌های تکنیکال را تغییر دهد و نمی‌توان بر اساس آنچه در گذشته اتفاق افتاده دقیقا برای آینده پیش‌بینی کرد.

از سوی دیگر اما نظری کاملا مخالف وجود دارد مبنی بر اینکه هرلحظه ممکن است بانک مرکزی آمریکا محرک پولی را متوقف کند که این مساله طلا را به شدت مورد فشار قرار خواهد داد؛ بنابراین اکنون بدترین زمان ممکن برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا است. به باور این گروه، قیمت واقعی طلا بسیار کمتر از میزان کنونی است و این مساله، کاهش بهای طلا در آینده نزدیک را افزایش می‌دهد.

این نظریه هم مخالفانی دارد که معتقدند بازارها بر اساس پیش‌بینی آینده برنامه‌ریزی و مسیریابی می‌کنند و از آنجا که پیش‌بینی‌های فعلی از توقف سیاست تسهیل پولی حکایت دارد و قیمت طلا را به زیر 1200 دلار رسانده است، زمانی که در نهایت این اتفاق به وقوع بپیوندد، چون کاملا منطبق بر پیش‌بینی‌ها بوده، تاثیری بر بازار طلا (در جهت کاهش مجدد قیمت) نخواهد داشت.

روز گذشته دادوستدی در بازارهای بین‌المللی برای طلا صورت نگرفت؛ چراکه معامله‌گران در تعطیلات پایان سال میلادی به سر می‌بردند. در چنین شرایطی بازارهای داخلی شاهد نوسان اندک بها بودند و از حجم دادوستدها هم بسیار کاسته شده بود و این بازارها هم تا حدودی طعم تعطیلی را می‌چشیدند. تغییرات قیمتی سکه‌های بازار نقدی در نهایت حدود 6000 تومان بود و سررسیدهای آتی سکه هم کمتر از یک درصد از قیمت‌ها کاستند. در میان سکه‌های این بازار در حال حاضر کم‌اقبال‌ترین سکه بهمن است و سررسید اردیبهشت با بیشترین حجم قراردادهای معامله شده روبه‌روست. این انتظار وجود دارد که با پایان یافتن ماه صفر و در پایان سال جاری تاحدودی تقاضا وارد بازار شده و قیمت‌ها را تکان دهد.

دلار اما در این میان کمی افزایش بها گرفت. نوسان دلار در جهت بالا رفتن قیمت البته از روز یکشنبه آغاز شد که دیروز هم ادامه پیدا کرد. برخی معامله‌گران بازار دلیل این امر را به میزان اندکی به خرید دلار مسافرتی ربط می‌دادند و عده‌ای هم معتقدند که علت افزایش بهای دلار این بوده که انتظارات بازار از رسیدن خبرهای خوش از مذاکرات ژنو، کاملا رفع نشده است. دلار روز گذشته در حدود قیمت 2960 تومان نوسان می‌کرد.

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا