آشپزی و آشپزخانه

سبزی پلو با ماهی؛شام ویژه شب عید

ایرانیان از قدیم اعتقاد داشتند در ابتدای سال نو باید برای سفره غذای شب عید و ماهی پلو سبزی بخورند که ماهی آن نماد برکت، ثروت، سلامتی باشد و برنج آن نشانه حاصلخیزی و سبزی آن نماد پربرکت بودن سال آینده است.

سبزی پلو با ماهی ریشه در اعتقادات ایران باستان دارد و شب عید در تمام نقاط ایران به عنوان غذای مخصوص شب عید در خانه ایرانی‌ها در سراسر دنیا پخته و سرو می‌شود.

مواد لازم برای سبزی پلو ماهی

مقدار مواد لازم
۳ پیمانه برنج
۲عدد سیر (کوبیده‌شده)
نصف پیمانه آب نارنج
۲ قاشق روغن زیتون
۴ قاشق چایخوری زعفران
به میزان لازم نمک و فلفل سیاه
۴ تکه خردشده ماهی قزل یا سالمون
100 گرم کره
۲ قاشق روغن
۱عدد متوسط سیب زمینی

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

در ابتدا برنج خیسانده وآبکش‌شده را داخل قابلمه آب جوش بریزید و به‌مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت زیاد قرار دهید تا درحد کافی نرم شود، سپس آبکش کنید.

سبزی را با مقداری نمک در ظرفی مخلوط کنید. سبزی این غذای خوشمزه شامل تره، جعفری، گشنیز و شبت(از هر کدام به یک اندازه است.

در قابلمه‌ای حاوی مقداری روغن داغ، سیب زمینی را پس از شستن و خشک‌کردن، کفِ قابلمه بچینید و روی آن نمک و زعفران بزنید، مقداری برنج، سپس مقداری سبزی بریزید و به همین‌ترتیب سبزی را لابه‌لای برنج بریزید و روی آن را با برنج سفید بپوشانید.

سیررا روی آن بریزید، درِ قابلمه را بگذارید و حرارت را کمی زیاد کنید تا بخار برنج بلند شود.

کره را درحرارت پایین داغ کنید. زمانی‌که بخار برنج بلند شد، روی آن بریزید. بقیه زعفران را نیز در گوشه‌ای از برنج بریزید. درِ قابلمه را بگذارید تابه‌مدت ۳۰ دقیقه دم بکشد.

طرز پخت ماهی

سیر، روغن زیتون، زعفران، نمک و فلفل سیاه و آب نارنج را در ظرفی بریزید و هم بزنید، سپس تکه‌های ماهی را در آن قرار دهید و زیرو رو کنید. روی ظرف را با سلفون بپوشانید و در یخچال استراحت دهید.

ماهی‌ ها را در تابه‌ای حاوی روغنِ داغ، روی حرارت ملایم از هر دوطرف سرخ کنید تا طلایی‌رنگ شوند. پس از دم کشیدن سبزی‌پلو، آن را در ظرفی زیبا مناسب سفره عید بکشید و درکنار ماهی سرخ‌شده،سرو کنید.غذای شب عید نوش جان!

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا