حوادث

100 ضربه شلاق برای قهرمان ایرانی المپیک

100 ضربه شلاق برای قهرمان ایرانی المپیک

ورزشکار پرتاب دیسک و دو میدانی احسان حدادی که در المپیک سال 2012 موفق به کسب مدال نقره شد در المپیک ریو هم شرکت کرد تا خودش را باز محک بزند اما بعد از اینکه نتوانست مدال قهرمانی کسب کند هنوز به ایران نیامده است. عده ای میگویند حکم او قطعا اجرا میشود و حدادی برای اینکه از حکم فرار کند به ایران برنمیگردد. چون صد ضربه شلاق برایش در حکم ذکر شده است به نظر میرسد او پا به ایران نگذاشته است.

قبل از شرکت در المپیک حدادی درگیر یک پرونده فساد اخلاقی شد. خانواده و مسئولان ورزش تلاش زیادی کردند تا موضوع مخفی بماند و رسانه ای نشود اما با حضور یافتن احسان حدادی در دادگاه نمایندگان رسانه ها از موضوع باخبر شدند . قبل از المپیک حکم حدادی صادر شد و قرار شد حدادی به یک شهر دور تبعید شود اما به دلیل نزدیک شدن مسابقات المپیک و اینکه احتمال مدال آوردن حدادی زیاد بود با پادرمیانی کمیته ملی المپیک قرار شد حکم بعد از المپیک اجرا شود. در همان دور اول حدادی از مسابقات حذف شد او زانویش را برای این شکست بهانه کرد و گفت زانویم مصدوم شده و یک روز در میان 65 آمپول تزریق میکردم و نتوانستم بخوبی پرتاب داشته باشم. از نظر پزشکی نمیشود 65 آمپول در یک روز تزریق کرد. حدادی منتظر بود با ورزشکارانی که در هفته اول مسابقه شان تمام شده بود به ایران بازگردند اما خبری از او نیست و شاکی هم بنظر میرسد از آمدن او ناامید شده است.

وکیل شاکی این پرونده گفت اگر احسان تا چند روز دیگر برنگردد وثیقه سنگین او ضبط میشود.

در خصوص این پرونده با وکیل شاکی به گفتگو نشستیم:

آیا با باز نگشتن احسان به ایران و اینکه اجرای حکمش به تعویق افتاده شما کاری کرده اید؟

من نمیدانم او باز میگردد یا نه خودش باید بخواهد. ما نمیخواستیم موضوع بین همه پخش شود زیرا او قهرمان ملی و مدال آور میباشد و قصد خدشه دار کردن شخصیت او را نداشتیم. ما حتی با او حرف زدیم اما او به دلیل راهنمایی های اشتباه مسائلی را مطرح کرد که منطبق با واقعیت نبود. ما میخواستیم همه چیز به خیر و خوشی تمام شود اما او با راهنمایی های اشتباه در دادگاه محکوم شد.

عده ای میگویند در برابر جرم حدادی،  تبعید حکم سبکی است:

نه. برای یک تبهکار شاید تبعید حکم سنگینی نباشد و فرد ده سال هم راحت زندگی کند اما شخصی که برایش مهم است در محل اقامتش باشد و کار و تمرین کند تبعید حتی برای یک روز هم سخت است. برای کسی که شهرت پیدا کرده مراجعه هر روز به نیروی انتظامی مشکل است.

عده ای ذکر کرده اند که دوست حدادی جرم اصلی را مرتکب شده و حکم او سنگین تر است:

نه. احسان متهم ردیف اول است. در شکایت اولیه هم احسان مورد نظر بوده است. حکم دوست احسان هم مانند احسان است.

آیا مجازات او فقط تبعید است؟

نه مجازات حدی هم دارد به اندازه 100 ضربه شلاق.

آیا میتوان به جای ضربه شلاق پولش را داد؟

نه. ضربات باید به بدن احسان وارد شود. تبعید هم سبک نیست. با دستور موقت قرار شد  اجرای حکم به تعویق بیفتد و  با ضمانت احسان آزاد شود. اجسان از نظر روحی مشکل پیدا کرده بود و به همین دلیل هم نتوانست مدال بگیرد.

برای حکم شلاق نگران نیستید؟ چون احسان مشهور است شاید خدشه دار کردن چهره او برای شما و شاکی مشکل به وجود می آورد. نمیشد طور دیگری او را مجازات کرد؟

چون با احساسات موکل من بازی شده بود و حال روحیش بد بود نمیشد گذشت کرد. اگر یک سری از مسائل برای دادگاه اثبات میشد ممکن بود حتی برای او حکم اعدام در نظر بگیرند. طبق قانون مجازات برای همه وجود دارد اما شاید قاضی با توجه به شرایط رخ داده و شخصیت مجرم تخفیف بدهد اما تبعیض قائل نمیشود.

الان که احسان به ایران بازنگشته اجرای حکم چطور میشود؟

چون ضامن دارد و وثیقه گذاشته اند اول ضامن اخطار میگیرد و میبایست حاضر شود. چون احسان نیست دلیلی ندارد مقررات اجرا نشود.

آیا گفته پدر احسان درست است که حکم بدوی است و میتوانند تجدید نظر کنند؟

خیر حکم تایید شده است.

طبق صحبتی که با وکیل شده بود. با توجه به اخلاقی بودن جرم و سنگین نبودن حکم میشود احسان را بواسطه مراجع بین المللی به ایران بازگرداند. تنها روی اعدام و شلاق سختگیری میشود.

 بحث خصوصی و حکم داخلی است . مراجع بین المللی دخالتی نمیکنند. حتی لازم نیست از طریق این مراجع احسان را برگرداند زیرا وثیقه سنگین گذاشته شده ضبط میشود. احسان با شرایطی که دارد راحت میتواند در آمریکا زندگی کند.

به نفع شاکی وثیقه ضبط میشود؟

نه به نفع دولت

مبلغ آن چقدر است؟ نمیتوانم بگویم اما سنگین است.

آیا حقیقت دارد موکل شما به احسان مبلغی را پیشنهاد کرده که پرداخت کند اما او قبول نکرده است؟

خیر. زیرا نمیخواست با پول از شکایتش بگذرد و ضربه بدی خورده بود. حتی به موکلم تهمت زدند که قصد اخاذی از احسان را داشته اما اگر موکل من پول میخواست که دیگر مجازاتی برای احسان در نظر گرفته نمیشد.

برای حل موضوع شما و موکلتان چه نظری داشتید؟

چون از همان اول حاضر به پذیرش اتهامش نشد ما هم در جهت احقاق حق قدم برداشتیم. اما ما نمیخواهیم شخصیت ملی ما که سرمایه کشور است تابعیت کشور دیگری را بگیرد.

حال موکلتان چطور است؟

تعادل روحیش را برای مدتی از دست داده بود و مشکلات روحی زیادی پیدا کرد. الان نمیشود گفت خوب است یا خیر.  چون شوکه شده هنوز مشکل دارد.

صد ضربه شلاق احسان حدادی

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا