فرهنگ و هنر

شروع فصل دوم کتاب ­باز شبکه نسیم

نخستین تجربه مجری گری سروش صحت

فصل دوم برنامه­ «کتاب ­باز» به تهیه‌کنندگی «محمدرضا رضاییان» روزهای زوج از شبکه نسیم با اجرای «سروش صحت» روی آنتن می­رود. نخستین تجربه­ مجری­گری صحت، بدون شک به لحاظ تکنیکی بدون نقص نیست؛ اما آقای همیشه کتاب به دست، به‌طورقطع یکی از بهترین گزینه ­های انتخاب مجری برنامه­ای با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی است.

پیشنهادات قابل اعتماد

کتاب­باز در دنیای کتاب‌فروش­های از سر بیکاری و کتاب‌فروشی­های لوکس و بیشتر لوازم­التحریرفروشی‌ها، پیشنهادهای قابل اعتماد می­دهد و کتاب­خوانی را به هرشکلی از ورق زدن­های پیش از خواب تا کتاب­های صوتی به نقد می­کشد. برنامه­ «کتاب­باز» نماد درست، دلسوزانه، برآمده از شناخت کافی فرهنگ جامعه و به­دور از شعارزدگی برای هشتک کلیشه برعکس است.

هدیه به مهمان

عادت هدیه­ مجری برنامه ­های تلویزیونی به میهمان در اجرای سروش صحت می­شکند و این­بار میهمان دست­پر به برنامه آمده­است! برای انتخاب کتاب­ها دلیل می­آورد و مجری لابه­لای پذیرایی واقعیش توضیح‌های میهمان را با طنز منحصربه­فردش کامل می­کند. به­بحث گذاشتن کتاب­ها، از آن جهت در جامعه­ درگیر داستان پوشش، عمل­های زیبایی، ازدواج اول، دوم و سوم هنرمندان و به‌خصوص بازیگران قابل اهمیت­تر می­شود که از سویی تلنگری به اهالی فرهنگ برای توجه به نیاز جامعه و از سوی دیگر انگیزه­ عامه­ مردم به الگوبرداری از ویژگی­های کم‌تر مورد توجه قرار گرفته­ هنرمندان است. ارتباط پینگ­پنگی بین آن‌چه مردم می­خواهند و آن‌چه هنرمندان جدای از هنر به مردم می­دهند. البته نمی­توان منکر به حاشیه رفتن گفت‌وگو در قسمت­هایی از برنامه شد؛ اما کتاب­باز آغاز راه هرگز نرفته­ صدا و سیما در سپردن فرهنگ به‌دست اهالی فرهنگ است که امید می­رود به حضور نویسندگان و هنرمندانی ختم شود که بی‌دلیل به حاشیه رفته‌اند.

حسن ختام کتاب باز

در حسن ختام برنامه، مجری، مهمان کتاب­خوان را پای میز مسابقه می­نشاند تا با سه تصویری که می­بیند، داستان­سازی کند و با رأی بینندگان برنده باشد. رقابتی متفاوت که برای بیننده­ قلم و کاغذ به دست شیفته­ خیال‌بافی بسیار دلچسب از آب در آمده و شنیدن قصه­ چندخطی مهمان از برنامه کلاس داستان­نویسی می­سازد. سروش صحت تمام توانش را در فرصت نیم ساعت برنامه­ کم‌مخاطب آمده از فصل گذشته، با اجرای «امیرحسین صدیق» به­کار می­گیرد تا گامی در جهت رویای بسیار دور پایانی برنامه بردارد: «آرزو می­کنیم روزی مردم ایران کتابخوان­ترین مردم دنیا باشند.»

نویسنده : ریحانه نعمتی

مقاله درباره کتاب و کتابخوانی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا