پزشکی و سلامت

شانس باروری در زنان دچار کمبود ویتامین D کمتر است

فوق تخصص درمان ناباروری از بلژیک گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته ویتامین D در بدن زنان در میزان باروری آنها تاثیر بسزایی داشته و شانس باروری در زنان دچار کمبود ویتامین D کمتر است.

دکتر هومن فاطمی، فوق تخصص درمان ناباروری در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص تاثیر کمبود ویتامین D در بروز ناباروری گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته ویتامین D در بدن زنان در میزان باروری آنها تاثیر بسزایی دارد.

وی افزود: هرچه میزان ویتامین D در فرد کمتر باشد احتمال بروز ناباروری بیشتر می شود و بر اساس همین تحقیقات احتمال بروز کمبود ویتامین D در زنانی که دارای پوست تیره تر بوده و در معرض آفتاب قرار نمی گیرند، بیشتر و شانس بارداری های طبیعی یا به وسیله IVF در این افراد کمتر است.

دکتر فاطمی فاطمی اضافه کرد: علاوه بر این افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند حتی در صورت باردار شدن نیز ریسک سقط جنین در آنها بسیار بالاست و باید این مسئله مورد توجه پزشکان معالج قرار گیرد.

این فوق تخصص درمان ناباروری با تاکید بر اینکه مشکل کمبود ویتامین D تنها با مصرف قرص حل نمی شود، افزود: در زمان جذب ویتامین D در بدن مولفه های مختلفی در بارور ساختن فرد تاثیر دارند و بر همین اساس تنها مصرف قرص کمبود ویتامین D را جبران نکند و توصیه می شود افراد برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن خود به جای مصرف قرص بیشتر در معرض نور خورشید قرار گیرند.

دکتر فاطمی فاطمی در ادامه گفت: به عنوان مثال فردی که دچار تومور مغزی است مصرف قرص تنها سردردهای وی را التیام می بخشد و هیچ تاثیری در رفع مشکل ندارد و در خصوص تامین ویتامین D نیز باید جذب ویتامین از طریق آفتاب صورت گیرد.

وی بهترین زمان برای جذب ویتامین D را بین ساعت 10 تا 11 صبح عنوان کرد و گفت: بهتر است در این ساعت فرد به مدت 20 دقیقه 20 درصد پوست خود را زیر نور مستقیم خورشید قرار دهد و به این ترتیب می تواند ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین کند.

این فوق تخصص درمان ناباروری در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر درصد بالایی از زنان ایرانی به دلیل اینکه کمتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند، دچار کمبود ویتامین D هستند و این مسئله نیز یکی از دلایل بروز نازایی است و با رفع آن میتوان تا حدودی از بروز ناباروری و سقط جنین جلوگیری کرد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا