بحث هفته

سینه به‌طور کامل بازسازی می‌شود

متأسفانه سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در خانم‌ها است و خوشبختانه با روش‌های تشخیصی و درمانی جدید در بسیاری از مواقع به‌طور کامل قابل‌درمان است. درمان در سرطان پستان بسته به وسعت بیماری و خصوصیات تهاجمی آن ممکن است شامل جراحی، شیمی‌درمانی، پرتودرمانی،٬ هورمون درمانی و درمان با پادتن‌ها باشد، به‌طوری‌که گاهی یکی از این روش‌ها و گاهی همه این روش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. درمان‌های قدیمی‌تر شامل برداشت تمام پستان بود ولی با روش‌های جدید می‌توان جراحی را به روش حفظ سینه انجام داد. با این‌ وجود مواردی پیش می‌آید که لازم است تمام پستان برداشته شود. پس‌ از آن بر اساس نیاز، سایر درمان‌های لازم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

*راهکاری برای رفع ناراحتی بیمار از برداشته شدن سینه

برداشته شدن سینه به‌طور کامل از نظر ظاهری برای بیمار ناراحت‌کننده است و ممکن است تأثیر نامطلوبی در روحیه وی داشته باشد. حال این سؤال مطرح است که برای جبران این مشکل آیا راهکاری وجود دارد؟

در مواردی که به هر دلیل تمام سینه برداشته می‌شود روش‌هایی وجود دارد که می‌توان سینه را به‌طور کامل بازسازی کرد. هدف از این کار، بازسازی سینه‌ای در حد امکان شبیه به‌ سینه طرف دیگر است. عمل بازسازی پستان ممکن است هم‌زمان با جراحی برداشت پستان یا حدود یک سال بعد در عمل جراحی جداگانه‌ای انجام شود.

*روش‌های ترمیم پستان

چهار روش برای ترمیم پستان وجود دارد:

۱/استفاده از پستان مصنوعی (پروتز)

پروتز در بیمارانی کاربرد دارد که نمی‌توانند از بافت‌های طبیعی بدن خود استفاده کنند یا کسانی که نمی‌خواهند اثر بخیه در جای دیگری از بدن آنها یعنی در محلی که قرار است ازآنجا بافت‌برداری صورت گیرد، به وجود آید. این روش در بیمارانی که پرتودرمانی روی قفسه سینه داشته‌اند روش مناسبی نیست زیرا پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست‌داده است. این جراحی از نظر تکنیکی ساده‌تر از سایر روش‌ها هست و اگر فردی بخواهد از این روش استفاده کند لازم است با پزشک خود هماهنگ کند تا هم‌زمان با جراحی برداشت سینه وسیله‌ای به نام متسع کننده بافتی (پروتز موقت) در محل جراحی قرار دهد تا به‌وسیله آن طی چند جلسه فضای لازم برای قرار دادن پروتز اصلی ایجاد شود. گاهی هم‌زمان با جراحی برداشت پستان و بدون استفاده از متسع کننده بافتی از ابتدا می‌توان با پروتز بازسازی را انجام داد.

۲/استفاده از پستان مصنوعی (پروتز) همراه با بافت‌هایی از بدن خود فرد

پروتز همیشه به‌تنهایی برای ایجاد برآمدگی سینه کفایت نمی‌کند. به‌ویژه اگر روی قفسه سینه به‌اندازه کافی پوست برای پوشش پروتز وجود نداشته باشد یا در محل موردنظر پرتو تابی انجام‌شده باشد. در این حالت از بافت سالمی از محل دیگری از بدن برای پوشش این قسمت استفاده می‌شود.

بافت استفاده‌شده معمولاً لایه‌ای از پوست و عضله قسمت خلفی قفسه سینه هست. این عضله در حالی‌ که عروق به آن متصل هستند از عقب به جلو آورده می‌شود تا فضای خالی حاصل از برداشت پستان پر شود. پروتز در زیر این عضله قرار می‌گیرد.

۳/استفاده از بافت‌های بدن فرد به‌تنهایی

یکی از فواید این روش‌ ترمیم این است که پستان ترمیم‌یافته طبیعی‌تر به نظر می‌رسد. دو نوع ترمیم با استفاده از بافت‌های طبیعی بدن شامل‌ ترمیم با استفاده از عضله جدار شکم و ترمیم با استفاده از عضله پشت قفسه سینه وجود دارد. در روش استفاده از عضله جدار شکم، پوست، عضله و بافت چربی از قسمت پایینی شکم به محل موردنظر منتقل می‌شود تا سینه‌ای جدید ایجاد شود.

۴/ تزریق چربی

این روش در موارد خاصی کاربرد دارد و با توجه به تغییراتی که توسط چربی در بافت سینه ایجاد می‌شود گاهی در چند جلسه انجام می‌پذیرد. با در نظر گرفتن اینکه این نوع بافت تزریقی گاهی محرک رشد سلول‌ها است به‌طور ویژه این روش باید توسط پزشک متبحر در امر تشخیص و درمان سرطان انجام گیرد.

*موارد شایعی که پرسیده می شوند
**آیا در فردی که به دلیل سرطان پستان تمام سینه وی برداشته‌شده است بازسازی نوک سینه و هاله اطراف آن نیز قابل انجام است؟
بله این کار با تکنیک‌های مختلفی قابل انجام است.
** آیا در فردی که به دلیل سرطان پستان تمام سینه وی برداشته‌شده است بازسازی نوک سینه و هاله اطراف آن نیز قابل انجام است؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت بله این کار با تکنیک‌های مختلفی قابل انجام است.

** آیا پروتزی که برای بازسازی پستان استفاده می‌شود ممکن است باعث عود بیماری شود؟

 خیر. طبق بررسی‌های انجام‌شده انواع پروتز با جنس سیلیکون زمینه‌ساز سرطان نیستند و باعث عود بیماری نمی‌شوند. البته باید در نظر داشت که احتمال عود همیشه وجود دارد ولی اینکه پروتز یا بازسازی پستان عامل عود باشد حرف درستی نیست.

توجه داشته باشید که بازسازی پستان در مواردی که به دلیل سرطان پستان تمام سینه برداشته‌ شده است، ظرافت‌های بسیاری دارد که علاوه بر تکنیک‌های بازسازی، به آگاهی و تسلط بر اصول درمان بیماری سرطان و روش‌های پیگیری آن نیز نیاز دارد.

قبل از هر روش بازسازی لازم است جراح، کلیه مدارک قبلی بیمار را مرور و ارزیابی‌های جدید را تکمیل کند و در جلسه مشاوره با بیمار و خانواده وی انتظارات بیمار را در نظر داشته باشد و تکنیک‌های مختلف را برای بیمار شرح دهد تا در نهایت در مورد روش درمان به‌طور گروهی نتیجه مطلوب حاصل شود.

*دارای بورد جراحی و فلوشیپ جراحی سرطان از انستیتو کانسر ایران
*دارای گواهی آموزشی در بازسازی پستان از انجمن سرطان اروپا (IEO)

مجله اینترنتی زندگی سالم/ دکتر سید محمدرضا حکیمیان

لادن سلطانی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا