دسته بندی نشده

سینمای چاپلین / بررسی الگوی فیلم سازی چارلی چاپلین اسطوره سینما

سینمای چاپلین / بررسی الگوی فیلم سازی چارلی چاپلین اسطوره سینما

سینمای چاپلین / بررسی الگوی فیلم سازی چارلی چاپلین اسطوره سینما

در همه اثار سینمایی جهان اصلی ترین و تاثیر گذارترین سوژه تصویر برداری دکوپاژ مناسب و استفاده درست از اکسسوار صحنه می باشد . اما در سینمای چاپلین دکوپاژ به گونه ای شکل می گیرد که در هر فریم سوژه ای برای روایت باشد و این اعجاز سینمای کمدی – کلاسیک و رمانتیک است . از انجایی که عکس برای به تصویر کشیدن درست و جهت مند روایت به ایجاد مفهوم و معنا نیاز دارد باید به این نکته در مورد چاپلین اعتراف کرد که چاپلین فیلم نامه هایش را عکاسی می کرد و هر تصویر را متناسب با موقعیت جغرافیایی قصه به ثبت می رساند . از همین رو نوع نگاه چاپلین به استفاده از ابزار عکاسی و تصویر برداری در سینمای کلاسیک بسیار جذاب و همواره محلی برای مناقشه عکاسان در سینما بوده است .

سینمای چاپلین / بررسی الگوی فیلم سازی چارلی چاپلین اسطوره سینما

*شعر در قالب تصویر

همه تصاویری که چاپلین با تکنولوژی های پیش پا افتاده زمان خود به ثبت می رساند یک هارمونی و موتیف هرمنوتیک گونه را به دوش می کشید از همین جهت باید به چگونگی شکل گرفتن این پدیدیه در سینمای چاپلین اشاره کنیم . ابتدا باید این نکته را همواره به یاد داشته باشیم که چاپلین قبل از این که یک فیلم ساز باشد یک موسیقیدان و یک معلم هنر است و از هرکسی بهتر و بیشتر ساختار هنر را می داند . به همین جهت می باشد که در تصاویری که چاپلین از خود باقی گذاشته می توان هر فریم را یک نمونه عکاسی در سبک های متنوع به شمار آورد . به عنوان مثال اگر از شما بپرسند که کدام یک از صحنه های فیلم «روشنایی های شهر» را به یاد می اورید به راحتی می توانید چندین نمونه ان را بازگو کنید و این پدیده گویای ان است که فیلم ساز تصویر را می شناسد و با دوربین دوست است . البته که در سینمای جهان هیچ اسطوره ای همانند چاپلین پیدا نخواهد شد اما تنها عاملی که می تواند به درک زیبایی شناسی عکاسی در گونه های مختلف به علاقه مندان در این رشته کمک کند دیدن چند باره اثار به جای مانده از این هنرمند است . نکته جالبی که باید به ان اشاره کرد در فیلم «عصر مدرن» چاپلین تصویر را با تلفیق تخیل ، مدرنیته و شعر به نمایش می گذارد این سه اُبژه فکری هرکدام به گونه ای برای خود می توانند گویایی اندیشه ای عامیانه و در عین حال پیشگویانه باشد . عجیب ترین نکته ای که درباره روند فیلم سازی چارلی چاپلین در سینما وجود دارد این است که او درباره فیلم نامه ها وقصه هایی که قرار بود بسازد برای هیچ تهیه کننده ای توضیح نمی داد و عملا فیلم نامه ای را از پیش نوشته در دست نداشت بلکه از همان زمان به استوری برد زدن و تصویر سازی ذهنی خود را عادت داده بود . یک هنرمند چند بعدی که می تواند نماهای به جای مانده از ان ، سوژه ای برای نقاشی و عکاسی دوباره و درس هایی برای فیلم سازی باشد . از همین رو شعر در تکت تک فریم ها دیده می شود همچنان که داستان به سبک فانتزی در حال روایت است سکوت می تواند یک پرفورمنس عاشقانه را برای مخاطب به نمایش بگذارد .

سینمای چاپلین / بررسی الگوی فیلم سازی چارلی چاپلین اسطوره سینما

*دیکتاتور بزرگ

چارلی چاپلین را باید دیکتاتور بزرگ سینما دانست چرا که پس از او هیچ فیلمی و هیچ فیلم سازی توانایی ساخت چنین اثار جاودانه ای را نداشته و نخواهد داشت . او هرگز تکرار نخواهد شد چراکه می دانست از تصویر چه می خواهد و ادمها را چه چیز سرگرم می کند . تنها کنشی که چاپلین را مورد ازار قرار می داد نبود نگاه خاص به سینمای او بود . نگاهی که بعد ها باعث شد او در یکی از سخنرانی هایش بگوید : خیلی تلاش کردم مردم بفهمند اما انها فقط خندیدند . این جمله همه دردی که یک فیلم ساز از خلقتی که به وجود اورده است را می رساند . اگر می خواهید یک عکاس خوب شوید باید ابتدا چارلی چاپلین را بشناسید و بعد به تماشای اثار هیچکاک و برگمان و دیگر قلدر های سینما بنشینید . تماشای فیلم به بروز خلاقیت در عکاسی بسیار کمک می کند و سوژه یابی را به عکاس اموزش می دهد .

در همه اثار سینمایی جهان اصلی ترین و تاثیر گذارترین سوژه تصویر برداری دکوپاژ مناسب و استفاده درست از اکسسوار صحنه می باشد . اما در سینمای چاپلین دکوپاژ به گونه ای شکل می گیرد که در هر فریم سوژه ای برای روایت باشد و این اعجاز سینمای کمدی – کلاسیک و رمانتیک است . از انجایی که عکس برای به تصویر کشیدن درست و جهت مند روایت به ایجاد مفهوم و معنا نیاز دارد باید به این نکته در مورد چاپلین اعتراف کرد که چاپلین فیلم نامه هایش را عکاسی می کرد و هر تصویر را متناسب با موقعیت جغرافیایی قصه به ثبت می رساند . از همین رو نوع نگاه چاپلین به استفاده از ابزار عکاسی و تصویر برداری در سینمای کلاسیک بسیار جذاب و همواره محلی برای مناقشه عکاسان در سینما بوده است .

سینمای چاپلین / بررسی الگوی فیلم سازی چارلی چاپلین اسطوره سینما

سینمای چاپلین / بررسی الگوی فیلم سازی چارلی چاپلین اسطوره سینما
Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2015-08-09 10:05:50Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

نویسنده : علی رفیعی وردنجانی

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا