پزشکی و سلامت

سوالات رایج در مورد ایمپلنت

 

دکتر بیژن موحدیان 

آیا مسواک یا خمیر دندان مخصوصی برای ایمپلنت دندانی نیاز میباشد ؟ نیاز به مسواک یا خمیر دندان مخصوص ندارد ولی باید از نخ دندانی که امکان تمیز کردن ناحیه بین تاج ایمپلنت دندانی و دندان مجاور را میدهد مثل روکش های دندانی ( SUPER FLOSS )  استفاده شود .

آیا ایمپلنت دندانی عوارض نیز دارد ؟ در صورت انجام دقیق مراحل درمانی هیچ گونه عوارض درمانی وجود ندارد و میزان موفقیت درمانی ایمپلنت با توجه به تحقیقات صورت گرفته بالای 98% گزارش شده است .

چرا کاشت ایمپلنت دندانی در بعضی مطبها توسط یک پزشک و در بعضی مطبها توسط یک تیم درمانی صورت میگیرد؟ معمولاً در مواردی که کار ساده تر و راحتتر باشد می تواند توسط یک پزشک معالج انجام بگیرد اما در اکثر درمانها نیاز به مشارکت تیم درمانی ( اعم از جراح و متخصص پروتز دندانی ) برای ارائه طرح درمان مناسب بسته به شرایط بیمار وجود دارد ، بهترین مشورت را پزشک معالج می تواند به شما ارائه نماید .

به ازای هر دندان چند ریشه مصنوعی باید کاشته شود ؟ بدیهی است هر دندان یک ریشه مصنوعی لازم دارد و دندانهای چند ریشه با اینکه کار اصلی جویدن را بر عهده دارند و فشار بیشتری به آنها وارد میشود ولی فقط نیاز به کاشت یک ریشه مصنوعی دارند ، در پایان بر روی هر ریشه کاشته شده تاج دندانی بر حسب اندازه دندان از دست رفته سوار میشود و بیمار از نظر ( فانکشن ) عمل جویدن به حالت نرمال باز میگردد ، البته که ملاحظات زیبایی نیز برای رضایت بیمار همیشه اولین قدم میباشد . نوع رنگ ایمپلنت با دندان طبیعی فرد همخوانی دارد ؟ بله . پس از مرحله جوش خوردن ایمپلنت دندانی با استخوان ، مرحله قالبگیری ( پروتزی ) مشابه یا روکش های دندانی شروع میگردد که در آن رنگ ، اندازه تاج ایمپلنت دندانی با نظر پزشک و بیمار تعیین می شود و در این مرحله بیمار میتواند نظر خود را بیان کند .

با کاشتن ریشه مصنوعی ایمپلنت دندانی در کنار دندان طبیعی ، آیا مشکل یا فشاری به دندان طبیعی وارد میشود؟ خیر . اصلی ترین هدف در درمان ایمپلنت دندانی این است که هیچ گونه صدمه یا آسیبی به دندانهای مجاور وارد نشود و در عین حال جایگیزین مناسبی برای دندان از دست رفته باشد .

آیا احتیاج به بستری شدن یا بیهوشی دارد ؟ یا در مطب دندانپزشکی قابل اجرا است ؟ مانند بقیه جراحی هایی که در حفره دهان در مطب دندانپزشکی با رعایت اصول بهداشتی و کنترل عفونت انجام میشود ، صورت میگیرد و در موارد خاصی نیاز به انجام در بیمارستان میباشد .

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا