پزشکی و سلامت

سندروم پیش از قاعدگی(PMS)

سندروم قبل از قاعدگی یا پی ام اس

قبل از قاعدگی خانم ها دچار تغییرات روحی و جسمی زیادی میشوند که قابل پیش بینی هستند چون در هر سیکل برایشان اتفاق می افتد و با شروع پریود تمام میشوند.

تا حالا بیشتر از 150 علائم برای سیکل قاعدگی مشاهده شده است که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.

علائم قبل از قاعدگی

  1. تورم پاها و دست ها
  2. افسردگی
  3. تحریک پذیری
  4. سردرد
  5. دردناک شدن پستان ها
  6.  تیرگی روابط و بروز هیجان
  7. گریه های بی دلیل
  8. علاقه شدید به خوردن مواد قندی
  9. سرگیجه
  10. عصبانیت بی دلیل
  11. بی حالی و خستگی
  12. فقدان انرژی
  13. تشویش و اضطراب
  14. تشنگی
  15. نفخ شکم
  16. حواس پرتی

به گفته محققان بیماری های ذکر شده به خاطر نوسانات دوره ای در برخی مواد شیمیایی بدن از جمله نوسانات هورمون های زنانه به وجود می آیند.

بعضی ها میگویند علت سندروم پیش از پریود میتواند کمبود منگنز،کلسیم، آهن، منیزیم، ویتامین های گروه B ، کم کاری تیروئید و کاهش قند خون باشد.

دو هفته بین عادت ماهانه و تخمک گذاری تولید پروژسترون و استروژن افزایش میابد و کم کم کاهش می یابد. در صورت نامتعادل بودن میزان این دو هورمون و خارج شدنشان از حالت طبیعی سندروم پیش از قاعدگی بروز پیدا میکند. پس برای درمان آن باید به این دو هورمون توجه کرد وقتی این دو هورمون در سطح نرمال و متعادلی باشند زن احساس خوشایندی دارد اما با خارج شدن یکی از آنها از حالت طبیعی نشانه های سندروم در او ظاهر میشود.

 استروژن در بدن نمک را نگه میدارد و باعث میشود آب در بدن ذخیره شود. در نتیجه استروژنها باعث باقی ماندن آب در بدن میشوند که نتیجه آن تورم پستان ها ، مغز ، پاها و معده میباشد.

خانم های باردار به دلیل افزایش ترشح پروژسترون در بدنشان تمایل بیشتری به خوردن پیدا میکنند . خانم ها نیز در نیمه دوم پریود سطح پروژسترون بدنشان زیاد میشود قند خونشان کاهش میابد در نتیجه بیشتر تمایل دارند شیرینی بخورند.

تغذیه در دوران قاعدگی

این غذاها خانم ها را بدخلق تر میکند و میواند در آنها نفخ ایجاد کند.

 خامه، بستنی و پنیر

به دلیل داشتن چربی ، محصولات لبنی از جمله بستنی ، خامه و پنیر نباید خورد همچنین از خوردن مواد غذایی که پنیر یا خامه در آنها به کار می رود باید پرهیز کرد.

گوشت های چرب

چربی اشباع شده گوشت درد و التهاب را به دنبال دارد اگر شما هم در دوران پریود خود کرامپ های شدیدی دارید بدانید خوردن گوشت شما را بدتر میکند. اگر حتما در غذایتان باید گوشت باشد ماهی که حاوی امگا 3 هم هست مصرف کنید.

کافئین

کافئین درد و کرامپ ها را بیشتر میکند و باعث نامنظم شدن پریود میشود. خانم ها با خوردن کافئین ممکن است دمدمی مزاج و کم خواب شوند. پس در زمان پریود قهوه مصرف نکنید و اگر کافئین لازم داشتید دم نوش و چایی بنوشید که کافئین کمتری دارند.

از نوشیدنی های انرژی زا دوری کنید. طبق جدیدترین تحقیقات نوشیدن قهوه در حد متعادل و طولانی مدت احتمال ابتلا به سرطان مخاط رحم را کاهش میدهد. مصرف روزی 2 فنجان قهوه 22 درصد از احتمال ابتلا به سرطان مخاط رحم میکاهد.

خوراکی های آماده

مواد غذایی حاضری خیلی لذیذند اما چربی های ترانس زیادی دارند که باعث افزایش سطح استروژن بدن میشوند. با خوردن این خوراکی ها در زمان قاعدگی احساس درد در رحم ایجاد میشود. توصیه ما مصرف نان جو که فیبر زیادی دارد میباشد.

خوراکی های شیرین

آبنبات، کلوچه، کیک و خوراکی های شیرین در زمان پریود نباید مصرف شوند. شیرینی فقط در مدت کوتاه حال شما را بهتر میکند. با خوردن شیرینی در دوران پریود کرامپ ها  تشدید میشوند و احساس درماندگی در شما به وجود می آورند. اگر هوس شیرینی کردید میوه های شیرین مثل انبه، هلو و طالبی بخورید.

خوراکی های فرآوری شده

این مواد غذایی در خانم های پریود احساس بدی را ایجاد میکنند مثلا کنسروها یا چیپس ها سدیم زیادی دارند که باعث پف و نفخ میشود. به جای این خوراکی ها باید غذاهای کم نمک و سالم خورده شود. زنجبیل برای خانم هایی که دردهای پریود شدیدی دارند توصیه میشود. کپسول زنجبیل مثل ایبوپروفن و فولیک اسید عمل کرده و در بهبود درد موثر است.

با بدخلقی های دوران قاعدگی چکار کنیم؟

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا