پزشکی و سلامت

سموم پنهان در زير پوست ميوه‌هاي لوكس

سلامت نیوز: در حالي ميوه‌هاي لوكس و گرانقيمت وارداتي و قاچاق در بازار پيش چشم مردم جولان مي‌دهند كه عمده آنها از مبادي قاچاق وارد كشور شده‌اند و بنا به تأكيد رئيس آزمايشگاه مرجع غذا و داروي وزارت بهداشت، ميزان سموم ميوه‌هاي قاچاق تا 10 برابر حد مجاز است.

در حالي ميوه‌هاي لوكس و گرانقيمت وارداتي و قاچاق در بازار پيش چشم مردم جولان مي‌دهند كه عمده آنها از مبادي قاچاق وارد كشور شده‌اند و بنا به تأكيد رئيس آزمايشگاه مرجع غذا و داروي وزارت بهداشت، ميزان سموم ميوه‌هاي قاچاق تا 10 برابر حد مجاز است.
نيازي نيست به بازارهاي ميوه و تره‌بار بالاي شهر برويد، در مناطق مركزي شهر هم كم نيستند مغازه‌هايي كه انواعي از ميوه‌هاي لوكس و عجيب و غريب را با قيمتي عجيب و غريب تر‌ عرضه مي‌كنند، حتي خيلي وقت‌ها چنين ميوه‌هايي در چهارچرخ‌ها يا وانت‌هايي كه گوشه و كنار خيابان‌ها و معابر پر‌تردد ايستاده‌اند، ديده مي‌شود؛ ميوه‌هاي خوش آب و رنگي كه بنا به تأكيد و توصيه مسئولان بهداشتي و جهاد كشاورزي كشور چندان قابل اعتماد نيستند. با وجود اين اما در بازار ميوه كشورمان مي‌توان نمونه‌هايي از ميوه‌هاي تمام كشورهاي دنيا را مشاهده كرد؛ از انگور شيلي گرفته تا گلابي امريكايي، آناناس فيليپيني، ‌ليمو ترش تركيه‌اي و پرتقال مصري. اين در حالي است كه به گفته حسين رستگار، رئيس آزمايشگاه مرجع غذا و داروي وزارت بهداشت ميزان سموم و آفت‌كش‌هايي كه براي نگهداري ميوه‌هاي قاچاق وارداتي به خصوص پرتقال و ليمو‌ترش استفاده مي‌شود، تا 10 برابر حد مجاز است.

ميوه قاچاق بدون مجوز سلامت
آنطور كه «محمود حجتي»، وزير جهادكشاورزي مي‌گويد، عمده ميوه‌هاي وارداتي بازار از مجراهاي غيرقانوني وارد كشور شده‌اند. بنا به تأكيد رئيس آزمايشگاه مرجع غذا و داروي وزارت بهداشت، نمونه‌گيري از ميوه‌هاي قاچاق نشان مي‌دهد كه اكثر اين اقلام واقعاً از هيچ مرجعي مجوز و تأييد كيفيت نگرفته‌اند و هيچ‌كس سلامت آنها را تأييد نكرده است. رستگار درباره متولي نظارت بر سلامت ميوه و تره‌بار تصريح مي‌كند: نظارت بر بازار ميوه و تره‌بار و واردات آن به عهده وزارت جهاد كشاورزي است. وزارت بهداشت نظارتي بر ميوه‌هاي قاچاق ندارد و فقط وقتي كه محموله‌اي توقيف شد از وزارت بهداشت مي‌خواهند كه سلامت آن را بررسي و اعلام نظر كند. وي مي‌افزايد: كشور ما از نظر توليد ميوه بسيار غني است، حتي ما صادرات ميوه به كشورهاي ديگر داريم و اينكه عده‌اي ميوه‌هايي را از خارج، آن هم به صورت قاچاق و بدون تأييد كيفيت و سلامت وارد بازار داخلي مي‌كنند، به هيچ‌وجه قابل قبول نيست.

سموم غير‌مجاز بر ميوه‌هاي خوش رنگ و رو
به گفته رئيس آزمايشگاه مرجع غذا و داروي وزارت بهداشت، وارد‌كنندگان ميوه‌هاي قاچاق براي اينكه اين ميوه‌ها در مدت طولاني حمل و نقل، قارچ نزنند و ماندگاري آنها افزايش يابد، از يكسري واكس‌ها، قارچ‌كش‌ها و آفت‌كش‌ها استفاده مي‌كنند كه بسياري از آنها غير‌مجاز است. رستگار مي‌افزايد: از سوي ديگر ميزان سمي كه به اين ميوه‌ها مي‌زنند در اغلب موارد بيش از حد مجاز است. به گفته رئيس آزمايشگاه مرجع كنترل غذا و داروي وزارت بهداشت، فهرست قارچ‌كش‌هاي مجاز و نيز حد مجاز و استاندارد استفاده از آنها براي كشور ما تعيين و ابلاغ شده است اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه در موارد زيادي براي نگهداري ميوه‌هاي قاچاق از قارچ‌كش‌هاي خارج از رده استفاده مي‌شود. بنا به تأكيد رستگار در ميان ميوه‌هاي قاچاق مركبات مانند پرتقال و ليموترش وارداتي بيشتر از همه آلوده به سموم غير‌مجازند.

ناتواني شست‌وشو براي خلاصي از شر سم
رئيس آزمايشگاه مرجع غذا و داروي وزارت بهداشت در پاسخ به اين پرسش كه آيا شستن اين ميوه‌ها آلودگي و سموم آن را برطرف مي‌كند يا نه، مي‌گويد: قطعاً شستن ميوه مفيد و مؤثر است اما آزمايش‌هاي وزارت بهداشت نشان داده است كه در موارد زيادي سم و آفت‌كش از پوست ميوه (به خصوص ميوه‌هاي پوست نازك مانند خيار) عبور و به داخل آن نفوذ كرده است. به گفته وي، براي برخورد با اين پديده كميته مبارزه با آلاينده‌ها به صورت كميته‌اي مشترك بين وزارت بهداشت و وزارت جهاد كشاورزي تشكيل شده است و طي ماه‌هاي اخير نظارت‌ها هم در ميادين ميوه و تره‌بار و هم در بازار خرده‌فروشي تشديد شده است.

آفات باغداري ارمغان ميوه‌هاي قاچاق
محمدعلي باغستاني‌ميبدي، رئيس سازمان حفظ نباتات نيز تأكيد مي‌كند: اگر اين محصولات از طريقي غير از گمرك به كشور وارد شوند، قرنطينه‌اي در آنجا نيست و ممكن است آفاتي به همراه اين ميوه‌ها وارد كشور شود. همانگونه كه در پي واردات قاچاق مركبات طي سال‌هاي گذشته، مگس ميوه و آفت جاروك جادوگر ليموترش مهمان ناخوانده باغات ميوه در شمال و جنوب كشور شد و همچنان هم تبعات آن دامنگير توليد و باغداران است و پس از سال‌ها نه تنها اين آفات ريشه‌كن نشدند بلكه درختان ليموترش قطع و درختان ديگري جايگزين‌شان مي‌شوند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا