گزارش

سردردی که منشا گردنی دارد

در سال های اخیر گسترش زندگی شهری، اداری و ماشینی و در نتیجه کم تحرکی انسانها و عادت (یا اجبار) به نشستن های طولانی برای انجام کارها و حتی تفریح، موجب شیوع روزافزون نوعی سردرد جدید و ناشناخته شده است که متاسفانه بسیاری از همکاران پزشک نیز آشنایی زیادی با آن ندارند و در نتیجه روش پیشگیری و درمان آن را هم نمی شناسند.

این سردرد، سردرد با منشا گردنی نامیده شده که معادل عبارت انگلیسی (Cervicogenic Headache) است و در این نوشتار به اختصار “سردرد گردنی” گفته می شود.

سردرد گردنی در اثر بی حرکت ماندن سر و گردن به مدت طولانی در هنگام کار یا استراحت ایجاد می شود و به ویژه هنگام کار با لپ تاپ، تبلت و دستگاه هایی که سر و گردن به مدت طولانی در وضعیت خمیده و بی حرکت قرار می گیرند، شدیدتر و شایعتر است.

درد به صورت سنگینی، فشار یا اسپاسم ابتدا در پشت مهره های گردنی و ماهیچه های اطراف ستون مهره های گردنی احساس می شود و به تدریج در اثر ادامه کار و وضعیت نامناسب هم شدت آن افزایش می یابد و هم به نواحی پس سر، پیشانی و گیجگاه گسترش می یابد.

علت ایجاد این نوع سردرد، تورم و آرتروز مفاصل فاست (Facet) مهره های گردنی و سپس التهاب در اعصاب مجاور این مفاصل است که در مسیر این اعصاب به نواحی ذکر شده انتشار می یابد.

درمان این سردرد که به وسیله همکاران من در کلینیک های درد انجام می شود، نخست کاهش درد و اسپاسم ماهیچه های گردن با درمان دارویی است.

البته متاسفانه مسکن ها و داروهای ضدالتهابی رایج مانند ایبوپروفن، دیکلوفناک و … در درمان این دردها تاثیر زیادی ندارند.

در موارد آرتروز شدید و مقاوم به درمان های دارویی، می توان در اتاق عمل استریل و با راهنمایی اشعه ایکس، داروهای ضدالتهابی را در مجاورت مفاصل و اعصاب آسیب دیده تزریق کرد.

نکته مهمتر از درمان، انجام روش های پیشگیری و رعایت قوانین کار با هر دستگاه است که توسط همکاران گرامی متخصص طب کار آموزش داده می شود و در اکثر محیط های کار بر اجرای صحیح آنها نظارت می شود.

این قوانین کار، ارگونومی نام دارند و شامل دستورالعمل هایی برای حفظ صحیح وضعیت بدن در هنکام انجام هر کار هستند تا ضمن حفظ سلامت و تندرستی، کارآیی و بازده فرد افزایش یابد.

افرد می توانند برای آگاهی بیشتر از این دستورات، با جست و جو در اینترنت این آموزه ها را به شکل نوشتاری یا تصویری دریافت دارند.

امید است با افزایش آگاهی  مردم هر روز موارد کمتری از این بیماری را شاهد باشیم.

مجله اینترنتی زندگی سالم

دکتر نوید ابوالاحرار؛ فلوشیپ فوق تخصصی درد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا