پزشکی و سلامت

سرخود عینک مطالعه نخرید

عینک مطالعه

درباره «عینک مطالعه» با دکتربهرام اشراقی، متخصص وجراح چشم : اغلب افراد بزرگ‌سال به محض ابتلا به تاری دید، اقدام به خرید خودسرانه «عینک مطالعه» می‌کنند. این درحالی است که چشم‌پزشکان تأکید دارند حتی عینک‌های مطالعه که هم‌زمان با افزایش سن استفاده از آن‌ها نیاز می‌شود، باید با مشورت پزشک باشد و از اماکن معتبر تهیه شوند؛ زیراعینک‌های کوچه و بازاری و قیمت ارزان می‌تواند به بینایی آسیب‌های جدی وارد کند. 

این متخصصان می‌گویند عینک‌هایی که تحت عنوان «عینک مطالعه» در برخی مکان‌ها و معابر عمومی ازسوی دست‌فروشان یا حتی برخی داروخانه‌ها به فروش می‌رسند، براساس اصول پزشکی ساخته نشده‌اند؛ بنابراین نباید آن‌ها را خریداری کرد.
دکتر بهرام اشراقی، متخصص و جراح چشم دراین باره نکات مهمی را یادآور می‌شود. بعد از ۴۰ سالگی، بحثی به نام پیرچشمی داریم. پیرچشمی مفهومش این است که قدرت تطابق فرد برای دید نزدیک با افزایش سن به چند دلیل که یکی از آن‌ها سفت‌شدن مواد لنز داخل چشمی است، کم می‌شود. این پدیده از ۴۰ سالگی شروع و تقریباً برای تمام افراد رخ می‌دهد.
ممکن است پیرچشمی در فردی دو الی سه سال زودتر ایجاد شود و در فردی چند سال دیرتر رخ دهد.

افرادی که یک مقدار چشم خودشان نزدیک‌بین است، ممکن است متوجه این موضوع نشوند، اتفاقی که برای آنان می‌افتداین است که درواقع برای دیدن اشیاء نزدیک حس می‌کنند با عینک راحت نیستند و مجبورند عینک را بردارند تا نزدیک را ببینند. این مفهومش این است که پیرچشمی در این گروه افراد که نزدیک‌بین بودند و عینک می‌زدندهم به وجود آمده است؛ بنابراین برای تمام افراد پیرچشمی رخ می‌دهد. علائم اولیه پیرچشمی این است که بعد از ۴۰ سالگی فرد دردید نزدیک مشکل دارد. احساس می‌کند تصاویردرهم است، راحت نمی‌بیند، گاهی برای دیدن خیلی فشار می‌آورد، سردرد می‌گیرد، زود خسته و خواب‌آلوده می‌شود و فکر می‌کند وقتی نوشته‌ای را می‌خواند اگر دورتر ببرد، راحت‌تر است.
برای پیرچشمی مجبوریم برای فرد عینک نزدیک‌بین تجویز کنیم، یعنی لنزهای مثبتی که کمک کند قدرت چشم اضافه شود تابتواند فاصله نزدیک‌تر را ببیند. پیرچشمی همان‌طور که ادامه پیدا می‌کند به مرور شماره عینک بالاتر می‌رود؛ اما در جایی متوقف می‌شود، یعنی به‌عنوان‌مثال، با شماره مثبت یک شروع می‌شودو بعد به‌عنوان‌‌ نمونه از دوازده سال در عینک مثبت دو و نیم متوقف و دیگر بالاتررفتنش مفهومی ندارد.
باید بدانیم که به‌طورمعمول هر دوسال یک‌بار ممکن است فرد نیاز داشته باشد نیم شماره عینکش را بالاتر ببرد. هرکسی که پیرچشمی می‌گیرد، باید حدودا هر دو الی سه سال یک‌بار، شماره چشمش را تغییر دهد؛ البته روند پیرچشمی در افراد متفاوت است.

متأسفانه می‌بینیم که افراد خودشان به عینک‌فروشی می‌روند و عینک چینی با خصوصیت نامرغوب تهیه می‌کنند؛ تحت عنوان (عینک مطالعه). واقعیت این است که این موضوع شماره به شماره درافراد متفاوت وبهتر است توسط چشم‌پزشک یا فرد اپتومتریست شماره چشم‌شان تعیین شود.
ممکن است فردی عینک دورهم نیازداشته باشد؛ ضمن اینکه باید ترجیحاً موقع خرید عینک، یک برند شناخته‌شده‌را خریداری کنند.
گاهی‌اوقات شیشه‌هایی به عنوان عینک مطالعه وجود دارد که این شیشه‌ها استاندارد نیست؛ خودش آستیگمات‌های نامنظم دارد و ممکن است یک سری مشکلات جدید برای فرد ایجاد کند؛ برای همین بهتر است مسیرهای پزشکی را طی کنیم.
تأکید می‌شود عینک‌های مطالعه را به‌خصوص آنان که درمعرض پیرچشمی قرار دارند، خودشان تهیه نکنند و قبل از آن حتماً مورد معاینه چشم‌پزشک قرار بگیرند.
سن ۴۰ سالگی سنی است که ممکن است به مرور آب سیاه هم شروع شود. اصلاً ۴۰ سالگی سنی است که باید سالی یک‌بار معاینه چشم انجام شود؛ پس اینکه برویم مغازه و عینک بخریم، این راه حل مشکل نیست. باید معاینه چشم انجام شود؛ سپس فشار چشم گرفته ودر کنارش عینک پیرچشمی دریافت شود.

مجله اینترنتی زندگی سالم

دریا وفایی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا