جهان

سخنان افشا‌کننده بنیامین نتانیاهو

نتانیاهو راه امنیت کشور را جنگ بین کشورهای دیگر می داند.

خرید امنیت به ‌قیمت جنگ، اصطلاح جدیدی است که می‌توان به سخنان نتانیاهو در پاریس بست داد، سخنانی که خود اثبات‌کننده این واقعیت است که بعضی از چهره‌های سیاسی جهان، جنگ در کشورهای دیگر را وسیله‌ای برای ایجاد ثبات و امنیت خود می‌دانند. جنگ را جایگزین دیپلماسی می‌کنند تا اعمال غیر‌عرف خود را پرده‌پوشی کرده و شاید بتوانند امنیت و آرامش را برای خود کسب کنند. به‌طورمعمول پایان دیپلماسی و عدم‌توافق به‌منزله آغاز جنگ است و می‌توان عنوان کرد که آخرین راه‌حل اختلافات، استفاده از ابزاری به نام جنگ است؛ اما گاهی ایجاد جنگ توسط دیگران، وسیله‌ای برای کسب منافع اقتصادی و سیاسی می‌شود. این مطلب را سخنان نتانیاهو تائید می‌کند. «با آتش‌بسی که با میانجی‌گری روسیه و آمریکا در سوریه به‌دست آمده، مخالف هستیم؛ چون حضور نظامی ایران را در سوریه استمرار می‌بخشد.» سخنی است که نتانیاهو در دیدار خود با ریاست‌جمهوری فرانسه در سفر به پاریس بر زبان آورد، سخنی که در آن بسیاری نهفته‌ها وجود دارد. هر‌چند ریاست‌جمهوری فرانسه در پاسخ به بدگویی‌های نتانیاهو که سعی در بدنامی ایران داشت، ایران را کشوری متعهد دانست و عنوان کرد که ایران پایبند به کلیه توافقات اتمی خود است و از این بابت جای نگرانی نداریم، اما نگرانی‌های نتانیاهو به‌قدری بود که با وجود سخنان رئیس‌جمهور میزبان، سخنان خود را ادامه داد؛ البته سخنان و مواضع غیر‌منطقی و بی‌پایه این رژیم در قبال ایران برای جهانیان مشخص است.

حمایت یا به‌رسمیت‌شناختن گروه‌های شورشی و تروریستی از طرف کشورها و رژیم‌های دیگر در حقوق بین‌الملل به‌منزله توهین به دولت رسمی بوده و در نزد سیاسیون امری پذیرفته‌شده نیست. حال این به‌ظاهر سیاسیون با سخنان خود واقعیتی را افشا می‌کنند که جمهوری‌اسلامی‌ایران از دیر‌باز سعی در افشای آن داشت و آن، حمایت رژیم‌هایی چون اسرائیل و… از گروه‌های شورشی و تروریستی در خاک کشورهای منطقه است. آنچه از سخنان نتانیاهو می‌توان استنباط کرد، هدف رژیم نتانیاهو از لزوم وجود شورشیان مخالف دولت اسد و حمایت از درگیری‌ها در سوریه، ناشی از نگرانی‌ها و توهم‌های قدرت‌یافتن کشور همسایه است.

جنگ راهی برای رسیدن به امنیت

نگرانی نتانیاهو از آتش‌بس ایجاد شده

از طرفی، نگرانی نتانیاهو از آتش‌بس پیش‌آمده در نقاطی از خاک سوریه، وقتی شدت یافته است که چنان که خود در ادامه گفت‌وگوها با رئیس‌جمهور فرانسه اقرار کرد، تماس‌های وی و تلاش برای منصرف‌کردن روسای‌جمهور ایالات‌متحده و روسیه از این توافق، بی‌نتیجه مانده است. ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده‌آمریکا به‌عنوان حامی وی نیز به سخنان او مبنی بر عدم‌توافق با روسیه جهت ایجاد آتش‌بس در نقاطی از خاک سوریه تن‌در‌نداده و با روسیه در خصوص این اقدام توافق حاصل کرده است. حال باید نتانیاهو در‌نظر داشته باشد که ترامپ در روزهای گذشته اظهار کرد: «امیدوارم این آتش‌بس برای مدت طولانی حاکم باشد و نهایتاً به پایان درگیری‌ها بینجامد.» تنها‌ماندن نتانیاهو و هم‌پیمانی ایالات‌متحده با روسیه، به‌منزله از‌دست‌دادن حامی چون ایالات‌متحده بوده است. این عمل میزان نگرانی در نتانیاهو را شدت می‌بخشد.

خوشحالی نتانیاهو از وضعیت نابسامان اتحادیه کشورهای عربی

وضعیت نابسامان اتحادیه کشورهای عربی که با وجود اختلافات بین اعضای خود، بر میزان ناکارامدی آن هر روز افزوده می‌شود، وضعیتی است که نتانیاهو از آن خرسند بود؛ ولی درحال‌حاضر این رویداد و به‌هم‌خوردن معادلات سیاسی در منطقه، نگرانی‌های نتانیاهو را چندین‌برابر کرده است.

نویسنده » پاتریک ساهاکیان

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا