فرهنگ و هنر

ستاره‌هایی که از زیرزمین خانه پانته‌آ بهرام پا به دنیای بازیگری گذاشتند !

محمد یعقوبی کارگردان سرشناس تئاتر در روایتی از شکل‌گیری گروه نمایشی خود به روزهایی اشاره کرد که ستاره‌های دنیای بازیگری در یک زیرزمین برای تمرین تئاتر دور هم جمع می‌شدند.

محمد یعقوبی که دیگر این روزها یکی از کارگردانان شناخته شده تئاتر است، در سال‌های دور همراه بازیگرانی که همانند خود او در ابتدای مسیر بودند پا به دنیای نمایش گذاشت. او در گفت‌و‌گویی درباره شکل‌گیری گروه تئاتر «امروز» صحبت کرد.

او گفت: «سال 73 بود و من 27 سال داشتم. از متن خوشم آمده بود و مي‌خواستم برايش بازيگر پيدا كنم. من تا آن زمان دوره‌ی تآتر را زیر نظر استاد سمندریان در تالار هنر و بازی‌گری را زیر نظر زنده‌یاد مهین اسکویی در خانه‌اش تمام کرده بودم. استاد سمندریان تازه آموزش‌گاه تاسیس کرده‌بود و من آن‌جا هم یک ترم گذراندم و آن‌جا با ریما رامین‌فر آشنا شدم. از او دعوت کردم در کارم بازی کند و راست‌ش پریزاد هم توقع داشت در کار بازی کند ولی به دلیل شباهت فیزیکی ريما و پريزاد نمي‌‌توانستم از هر دوی آنان در كار استفاده كنم. دنبال بازی‌گری می‌گشتم که در مقایسه با فیزیک ریما رامین‌فر که قرار بود نقش مادر را بازی کند از لحاظ ظاهری لاغر باشد و نقش دختر ریما رامین‌فر را بازی کند.»

او ادامه داد: «بنابراين بايد پریزاد یا ریما را انتخاب می‌کردم. ريما برای هم‌بازی خود کمند امیرسلیمانی را پيش‌نهاد كرد. او همان جلسه‌ی اول تمرین نيامد و از آن‌جا كه اولين كار جدی‌م بود و مي‌خواستم حتمن اين نمايش را اجرا كنم گفتم کسی که از همین جلسه‌ی اول نیاید کارمان با او به نتیجه نمی‌رسد. درجا به فکر جای‌گزین افتادم.»

یعقوبی گفت: «ريما اين بار پانته‌آ بهرام را پیش‌نهاد داد. من به گمان‌م سال 1372 «مرگ يزدگرد» را با بازي پانته‌آ و کارگردانی گلاب آدینه ديده بودم كه پانته‌آ در این نمایش خيلي خوب بازي كرده بود. با او قرار گذاشتیم و هم‌كاري ما شكل گرفت. پانته‌آ پيش‌نهاد كرد در زيرزمين خانه‌ی پدري او تمرين‌ کنیم. پدر و مادر پانته‌آ انصافن خیلی با ما هم‌راهی کردند. و به اين ترتيب براي اولين بار ما سه نفر تمرین نمایشی را شروع کردیم که اثر تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت کاری هر سه‌ی ما داشت.»

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا