پزشکی و سلامت

سبزی هایی که باید خام مصرف شوند

 

ویتامین موجود در بسیاری از سبزیجات با پختن، سرخ کردن، کباب کردن و حتی بخارپز کردن از بین می رود و بنابراین باید آنها را خام مصرف کنید. این سبزیجات عبارتند از :

پختن مواد غذایی به هر روشی نظیر بخارپز، کبابی، سرخ کردن یا قرار دادن در فر، سبب تغییر بسیاری از خواص و ترکیبات آنها می شود.مواد غذایی مانند انواع میوه و سبزی و جوانه ، معمولا به صورت خام سالم تر و حاوی موادمغذی بیشتری است. در این مقاله به چند ماده غذایی اشاره می شود که بهتر است خام مصرف شود.

کلم بروکلی :

این سبزی تیره سرشار از ویتامینC، کلسیم، پتاسیم، پروتئین و ترکیب سولفورافن است، سولفورافن در مبارزه با سلول های سرطانی، کاهش فشار خون و بهبود عملکرد قلب موثر است. بخارپز کردن بروکلی سبب حفظ سولفورافن می شود ولی جوشاندن آن، میزان سولفورافن را تا 70 درصد کاهش می دهد.

 

نارگیل :

نارگیل حاوی مقادیر بالای سدیم، پتاسیم و منیزیم است وپختن یا خشک کردن نارگیل، سبب از بین رفتن بسیاری از ترکیبات سودمند آن می شود.

 

انواع میوه :

تمام میوه ها باید به صورت تازه مصرف شود و توصیه می شود از پختن و کمپوت کردن میوه خودداری شود. خشک کردن میوه ها، سبب افزایش قند، کالری و کربوهیدرات آنها می شود و برای جلوگیری از چاقی، باید با دقت مصرف شود.

 

سیر :

سیر معمولا به صورت پخته و به منظور اضافه کردن عطر و طعم به غذا استفاده می شود. سیر حاوی ماده ای به نام آلیسین است که خاصیت ضدباکتریایی دارد. نتایج تحقیقات نشان می دهد که میزان این ترکیب در صورت پختن سیر، کاهش می یابد.

 

پیاز :

پیاز نیز مانند سیر حاوی آلیسین است و خاصیت ضد سرطانی و ضد باکتری دارد.

 

فلفل دلمه ای :

فلفل دلمه ای یک منبع شگفت آور ویتامین C است. نتایج تحقیقات نشان می دهد که در روند پخت، ارزش غذایی آن کاهش می یابد.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : irna.ir

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا