پزشکی و سلامت

سالمندان این روغن‌ها را بخورند تا سالم بمانند

 

انتخاب نوع روغن مصرفی برای همه‌ی افراد به ویژه سالمندان حائز اهمیت است علاوه بر این زمان مصرف روغن‌ها نیز بر تأثیر آن بر روی متابولیسم بدن مؤثر است.

دکتر حسن اکبر محقق طب اسلامی ایرانی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص روغن‌های مجاز برای سلامتی افراد به ویژه سالمندان گفت: روغن‌های مجاز برای سلامتی شامل روغن‌های مایع و گیاهی زیتون در درجه‌ی اول و روغن کنجد در درجه‌ی دوم مورد تأیید است البته به شرط آن که مواد شیمیایی برای استخراج این روغن‌ها استفاده نشده باشد در غیر این صورت استفاده از آن ها مجاز نیست.

 

وی افزود: افراد سالمند برای شب‌ها از روغن‌ گیاهی زیتون و کنجد استفاده کنند. چرا که در شب میزان تحرک سالمندان شب‌ها بسیار کم است و نمی‌توانند کالری جذب شده از روغن‌ها را بسوزانند که موجب تجمع چربی در آنها می‌گردد. مصرف روغن زرد حیوانی، کوهان شتر و کره گاوی برای افراد بالای 50 سال توصیه نمی‌شود.

 

وی در ادامه گفت: برخی کارخانه‌ها برای منفعت تجاری خود 20 تا 30 درصد پایانی فرآیند استخراج را با استفاده از مواد شیمیایی انجام می‌دهند که بسیار زیانبار است.

 

وی در خصوص بهترین روغن موجود عنوان کرد: روغن زرد کرمانشاهی بهترین روغن است و بعد از آن کوهان شتر از جمله با کیفیت‌ترین روغن‌ها هستند. روغن‌های صنعتی مثل نباتی، جامد و مایع مخصوص سرخ کردنی از نظر ما مردود است. روغن‌های کلزا، آفتابگردان و ذرت حتی اگر به صورت طبیعی هم تهیه شده باشند، طبع سردی دارند که تأثیر منفی در عملکرد سلو‌لهای بدن دارد. بنابراین روغن‌های حیوانی الویت دارند.

 

اکبری در خصوص اهمیت مصرف نوع روغن در طول شبانه ر وز برای افراد سالمند بیان کرد: افراد در سنین بالا در هنگام شب دچار ضعف در متابولیسم بدن می‌شوند و دانه‌های بزرگ روغن و تبدیل آنها به انرژی سلولی خیلی به آنها فشار می‌آورد و عمر آنها را می‌کاهد بنابراین روغن زیتون و کنجد برای شب برای سالمندان توصیه می‌شود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا