فرهنگ و هنر

زن سی ساله انوره دوبالزاک

بررسی کتاب زن 30 ساله

دانلود رمان زن سی ساله pdf

خلاصه داستان زن سی ساله

رمان زن سی ساله با مراسم رژه‌ای در دوران پهلوانی ناپلئون آغاز می‌شود. جمعیت مات و مبهوت زیبایی دخترجوانی به‌نام ژولی و دختر، شیفته‌ یک نظامی به‌نام ویکتور است. پدر، عشق را در نگاه دختر نازپرورده‌اش می‌خواند و پرده از چهره‌ واقعی ویکتور برمی‌دارد؛ اما کتاب به سرعت وارد زندگی مشترک ژولی و ویکتور خلاف خواست پدر می‌شود. ازدواج، پایان غرور، زیبایی و شادابی دختر تنها مانده پس از مرگ پدر است و فکر و خیال، قلب کنتس در آرزوی عشق را می‌خورد. ژولی زنی است شایسته پرستیده شدن؛ اما تنها پوچی و بیهودگی پاسخی است که همسرش به همه‌ نیاز او می‌دهد.

زن، افسرده و شکست‌خورده، شاهد خیانت‌های ویکتور که پدر وعده‌اش را داده‌بود، می‌شود و مرگ نهایت آرزوی احساسات پرحرارت او است. ویکتور در ارتش رشد می‌کند؛ اما در مقابل پژمردگی همسر خود کاملا بی‌اثر است. ژولی مادر می‌شود تا خوشبختی به زندگی کرخت اوطعم تازه‌ای بدهد؛ اما درخت عشق افلاطونی او را بی‌تفاوتی‌های ویکتورآبیاری می‌کند تا سرانجام جوانه‌ هوس بزند و میوه‌ خیانت بدهد! ژولی اکنون ضدقهرمانی ترحم برانگیز است. معصومیت از دست رفته، در ازای پاکی روح، امیدی دوباره به زندگی او می‌دهد.

دوبالزاک با شروعی بدون کشش کافی برای خواننده در رمان کاملا قرن نوزدهمی خود، از این پس با نوشتن احساسات زنانه برآمده از شناخت دقیق و قدرت نویسندگی‌اش، کتاب را به اوج می‌رساند. جملاتی که نویسنده‌ مرد از درون ژولی درجنگ دوست‌داشتن یا نداشتن همسرش، غریزه‌ زنانه، تماشای خیانت و سکوت برآمده از ناامیدی، لحظات حس انتقام از رقیب، گفت‌وگوهای درونی، ترس از تجربه‌ تکیه‌گاهی دوباره، آغاز یک عشق با ظاهرپرفریب دوستی، احساسات مادرانه در تقابل با خودخواهی، ترازوی احساس و منطق، تحولات روحی عمیق یک زن در سی‌سالگی و فروخوردن احساسات می‌نویسد بی‌اندازه واقعی و عجیب است.

دوبالزاک، ازدواج ژولی و ویکتور را به جهنم تجربه‌ نافرمانی دخترشان می‌کشاند. دختری که زندگی پرتجمل و پدر ژنرال را ترک می‌کند تا با دزد دریایی بسیار دور از رویای پدر، عشقی بسیار فراتر از آرزوی هر زنی را تجربه کند که تنها دلیل خوشبختی و وسعت زندگی می‌داند. زن سی ساله، اگرچه رمانی کاملا با درونمایه‌ کشمکش‌های درونی زنانه پس از ازدواج است؛ اما با توصیفات طولانی از فضا و اجتماع، تاریخ فرانسه‌ عصر ناپلئون و پس از او را نیزهرچند کوتاه مرور می‌کند. اونوره دو بالزاک نویسنده پیشوای رئالیسم اجتماعی است. او خود نام “کمدی انسانی” را بر مجموعه آثار خود که نزدیک به نود رمان و داستان کوتاه است، می‌گذارد. زن سی ساله پس از سال 1335، در سال 1395 مجددا منتشر شده‌است و این انتظار شصت ساله کتاب را به سرعت به چاپ‌های بعدی رساند.

نویسنده : ریحانه نعمتی

ملت عشق / تحلیل و بررسی کتاب از زبان یک منتقد

بررسی رمان دلِ تاریکی جوزف کنراد

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا