پزشکی و سلامت

زنگ خطری به نام استرس

در زندگی ماشینی افراد یکی از مواردی که زیاد به چشم می‌خورد وجود فشارها و تنش‌های روانی است. بروز استرس بسته به نوع زندگی شخصی و شغل افراد علت‌های گوناگونی دارد. در این بخش به علائم این زنگ خطر و روش‌های کاهش این بار روانی اشاره می‌کنیم.

علائم استرس

استرس با علائم فیزیکی، ذهنی و رفتاری خود را نشان می‌دهد.

*از علامت‌های فیزیکی استرس می‌توان به مواردی همانند تپش قلب، نفس زدن حتی در هنگام استراحت، سردرد و میگرن، کمردرد، گردن درد، تنفس نامنظم، حرکات غیرعادی اعضا و عضلات، دهان خشک، حساسیت زیاد نسبت به صدا، زخم معده، مشکلات جنسی، مشکلات خواب، اسهال، سو هاضمه، حالت تهوع، نیاز بیشتر به دفع ادرار، درد معده، سرگیجه، عرق کردن دست‌ها و لرز اشاره کرد.

* وجود شک و تردید در تصمیم‌گیری، نداشتن تمرکز مناسب، فراموشی، وجود افکار مزاحم، نامنظم بودن، اشتباهات متعدد، بی‌توجهی، عدم توانایی در انجام کارهای ساده، توجه زیاد به جزییات و ضعف حافظه ازجمله علامت‌های ذهنی استرس و تنش‌های روانی به شمار می‌روند.

* علائم احساسی یکی دیگر از مشخصه‌های استرس است که در افراد دیده می‌شود و عبارت‌اند از: دل‌نگرانی، خجالت در مکان‌های عمومی، ترس‌های بی‌مورد، پرخاشگری، در خود فرورفتگی، بدبینی، افسردگی، احساس تنهایی، از دست دادن خوش‌حالی‌های گذشته، احساس گناه، کابوس، گریه و تغییر خلق.

البته موارد دیگری هم در افراد دارای استرس دیده می‌شود مانند کاهش اشتها، نخوردن هیچ‌ نوع خوراکی یا غذا خوردن بیش‌ازحد، تمایل به کشیدن سیگار یا افزایش سیگار کشیدن، جویدن ناخن، بد و خشن رانندگی کردن، دوری از دیگران، افکار آزاردهنده، کشیدن مو یا بازی کردن با مو و انجام کارها و امور روزمره با اکراه.

روش‌های کاهش بار استرس

*توانایی نه گفتن یکی از مهم‌ترین روش‌های کاهش بار استرس است. ازآنجاکه نیاز نیست به همه موارد جواب مثبت بدهیم مخصوصاً وقتی‌ که انجام برخی امور از توانایی خارج است باید به‌راحتی «نه» بگوییم.

* داشتن یک رژیم غذایی مناسب و استفاده بیشتر از سبزی‌ها، مواد معدنی، ویتامین‌ها و ثابت نگه‌داشتن قند خون، می‌تواند فشارهای روانی را کاهش دهد.

*همچنین انجام ۲۰ دقیقه ورزش تا ۲ ساعت و ۳ بار در هفته می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

* اگر افراد ساعت خواب‌ و بیداری و غذا خوردنشان مشخص باشد و این ساعت هر روز تغییر نکند. همچنین از شب‌زنده‌داری‌های مداوم بپرهیزند از بار فشار روانی و استرسشان تا حد زیادی کاسته خواهد شد.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا