گزارش

زندگی امروز در نمایشی با زبانی روان / 2-1 به نفع بارسا

زندگی امروز در نمایشی با زبانی روان / 2-1 به نفع بارسا

زندگی امروز در نمایشی با زبانی روان / 2-1 به نفع بارسا

کارگردان «2-1 به نفع بارسلونا» از این نمایش به‌عنوان برنامه‌ای یادکرد که همه را درگیر خود می‌کند. «2-1 به نفع بارسلونا» عنوان نمایشی است که چندی پیش اکران آن در تالار هنر سازمان فرهنگي‌تفريحي شهرداري اصفهان آغاز شد. این تئاتر که در سالن کوچک تالار هنر روی صحنه رفت در اولین روز نمایش خود با استقبال هنردوستان روبه‌رو شد. نمایشنامه قوی و هماهنگی و بازی خوب هنرمندانی که در اجرای این تئاتر نقش داشتند سبب شد ارتباطی قوی بین تماشاچیان و بازیگران به‌وجود آید. مهدی تقی‌پور نقش ناصر پدر خانواده، رزیتا کروندی نقش ژاله مادر خانواده، هاله رنجبر نقش سیما میهمان، احمد نخودیان نقش مرتضی پسر عموی ناصر و فرهود جعفری نقش فرزند کوچک خانواده را ایفا می‌کنند. با «پویان عطایی»، کارگردان این نمایش به گفت‌وگو نشستیم تا نظر او را درباره آخرین کارش جویا شویم. عطایی دارای مدرک حرفه‌ای بازیگری و کارگردانی تئاتر است و دو دوره به‌عنوان چهره اردیبهشت تئاتر اصفهان و تهران برگزیده شده است.

زندگی امروز در نمایشی با زبانی روان / 2-1 به نفع بارسا

***سوژه‌ای که همه را درگیر کرد

پویان عطایی درباره «2-1 به نفع بارسلونا» گفت: این نمایش در فضای کمدی و جدی و ملودرام خانوادگی اجتماعی درحال اجراست. تمرین این نمایش از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شد و آنچه مشاهده می‌کنید حاصل دو ماه تمرین مداوم این گروه است. افراد مختلفی به دیدن اجرای این نمایش آمده بودند و همگی از دیدن این تئاتر راضی بودند. عطایی دلیل این موفقیت را این‌گونه بیان کرد: نمایش در فضای خانوادگی و اجتماعی می‌گذرد و به یک سوژه بسیار عمیق می‌پردازد که بخش بزرگی از افراد در جامعه امروز با آن دست به گریبان هستند. این امر سبب می‌شود تا افراد با سلیقه‌های مختلف از نمایش رضایت داشته باشند.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد اجرای این نمایش بیش از مدت تعیین‌شده ادامه پیدا کند و در ادامه اظهار داشت: این نمایش مانند هر نمایش دیگر نیاز به تبلیغات دارد و اگر این تبلیغ و اطلاع‌رسانی صحیح انجام شود «2-1 به نفع بارسلونا» پتانسیل آن را دارد که روزها اجرا داشته باشد. در اولین شب اجرا بیش‌ازحد ظرفیت سالن به بازدید این نمایش آمدند و این نشان از حمایت‌های مردمی از این نمایش دارد.

زندگی امروز در نمایشی با زبانی روان / 2-1 به نفع بارسا

****نمایشنامه‌ای که سه سال در کشور موفق بود

این کارگردان درباره متن نمایش درحال اجرا یادآور شد: نویسنده این نمایشنامه «مهسا غفوریان» یکی از درام‌نویسان نام‌آور است که در مشهد زندگی می‌کند. این نمایشنامه در سه سال گذشته در بیشتر نقاط کشور روی صحنه رفته و آمار فروش آن در یک ماه بیش از یک‌صد میلیون تومان در سالنی با ظرفیت 80 نفر بوده كه این آمار نشان‌دهنده استقبال خوب تماشاچیان و ایجاد ارتباط مخاطب با نمایشنامه بوده است و لذا برترین تبلیغ رضایت مردمی است که نمایش را می‌بینند. عطایی تبلیغات صحیح را نقطه پررنگ در تئاتر امروز دانست و افزود: در دنیای امروز روابط عمومی و تبلیغات حرف اول را می‌زند. توجه به اطلاع‌رسانی صحیح می‌تواند به پیشرفت تئاتر کشور کمک کند. خبرنگاران، عکاسان، منتقدین و رسانه‌ها با انعکاس اخبار تئاتر عامل مردمی‌شدن تئاتر می‌شوند؛ اما توجه به اطلاع‌رسانی صحیح نیز نکته مهمی است که نباید از آن غافل شد.

***از دیدن اجرا شگفت‌زده شدم!

وی در پاسخ به این سؤال که کدام بخش نمایشنامه بیشتر در ذهن شما جذاب است، پاسخ داد: نمی‌توانم بخشی از این نمایشنامه را انتخاب کنم؛ چون این نمایشنامه دارای پیوستگی و قوت بی‌نظیری بود که مثال‌زدنی است. من خود از این اجرا اولین شب شگفت‌زده شدم. بازخوردی که از تماشاچیان به ما بازگشت، باورنکردنی بود. برخی از بازدیدکنندگان برای تماشای مجدد بلیت رزرو کردند. کارگردان «2-1 به‌نفع بارسلونا» درباره دلایل برقراری ارتباط این نمایش با مخاطب اظهار داشت: نویسنده این نمایش بسیار روان‌شناسانه با اجتماع و خانواده‌های امروزی برخورد کرده است. مخاطب هرلحظه خود را جای یکی از شخصیت‌ها قرار می‌دهد و همزادپنداری می‌کند. حضور تماشاچی نزدیک به صحنه سبب می‌شود تا خود را در خانه‌ای تصور کند که داستان در حال اتفاق افتادن است.

زندگی امروز در نمایشی با زبانی روان / 2-1 به نفع بارسا

***با فرزند کوچک خانواده آشنا شوید

یکی از نکاتی که سبب تحسین جمع حاضر شد، اجرای کودک نوجوانی بود که نقش سپهر، فرزند خانواده را بازی می‌کرد. دیالوگ‌های طولانی و تعویض پیاپی صحنه‌ها کار را برای بازیگران باسابقه نیز سخت می‌کند و این امر که نوجوانی بتواند به‌خوبی از عهده این کار برآید نیاز به توجه خاص کارگردان به بازی او دارد. پویان عطایی درباره فرهود جعفری، بازیگر نقش سپهر گفت: او اولین بار است که به‌صورت حرفه‌ای روی صحنه می‌رود. کار با پسربچه‌ها سخت است؛ آن‌هم پسربچه‌ای که نقش اصلی است و از اول تا آخر کار حضور مؤثر دارد و با چند دیالوگ کار او تمام نمی‌شود. فرهود بسیار باهوش است. دقیقاً توانست توقع مرا مرتفع کند و دلیل آن انرژی‌ای بود که او گذاشت و این نتیجه آموزش‌هایی است که او در آموزشگاه تئاتر دیده است. ما برای انتخاب نقش سپهر از حدود 30 کودک آزمون گرفتیم تا فرهود را پیدا کردیم.

وی درباره ارتباط بازیگران با نقش به مراحل تمرین اشاره کرد و اذعان داشت: بازیگران و عوامل از ابتدای کار به تحلیل نقش‌ها می‌پرداختند و همه گروه برداشت خود از نقش‌ها را اعلام می‌کردند و ما بر اساس تحلیل کارگردان و بازیگر پیش می‌رفتیم و در پایان کار ایده‌ها و خلاقیت‌های بازیگر نیز به نقش اضافه می‌شد.

لایه‌های نمایش را کشف کنید

عطایی درباره این نمایش یادآور شد: این متن فوق‌العاده ذهن من را درگیر کرد. نمایشنامه‌نویس آن‌چنان ریزبین به روابط انسان‌ها پرداخته که سبب می‌شود ارتباطی بی‌نظیر و درکی صحیح از نقش‌ها حاصل شود؛ برای مثال، «بازی شخصیت‌ها» که بین نقش‌ها درمی‌گیرد نشان از آن دارد که انسان نمی‌تواند رودررو و بی‌پرده سخن بگوید و این امر ما را به لایه‌های مخفی نمایشنامه هدایت می‌کند. درک مخاطب از پایان و پیام نمایش به‌سادگی حاصل نمی‌شود و تمام تلاش‌ها به‌طورمعمول در برآوردن این توقع صرف می‌شود. عطایی دراین‌باره گفت: در این داستان به‌ظاهر پایان باز، نتیجه‌گیری صورت می‌گیرد و درنهایت تصمیم مادر خانواده به ادامه زندگی با انتخاب فرزند خانواده به‌عنوان هدف موردتوجه قرار می‌گیرد. پس از هفت سال زندگی مشترک و یکنواختی زندگی حضور کودک باعث می‌شود تا انگیزه برای ادامه دادن و تلاش برای یافتن راه‌حل وجود داشته باشد و این شاید نکته‌ای است که در زندگی‌های مدرن از آن غافل شده‌ایم.

زندگی امروز در نمایشی با زبانی روان / 2-1 به نفع بارسا

همخوانی بازیگران با شخصیت‌های متن نمایشنامه

وی ادامه داد: بازی شخصیت‌ها و دیالوگ آن‌ها سبب شخصیت‌پردازی منطقی در نمایش شده است که این امر با ایجاد تعادل در شخصیت افراد به‌خوبی حس می‌شود. شخصیت‌ها کاملاً انسان‌های واقعی هستند با تمام غم و شادی، تصمیمات گاهی منطقی و گاهی غیرمنطقی، که روند داستان را به‌پیش می‌برند. بازیگرانی که در این تئاتر بازی می‌کنند چه ازلحاظ خلق‌وخو و چه ازلحاظ فیزیکی با نقشی که در متن تجسم شده همخوانی دارند و این امر سبب می‌شود مخاطب در برقراری ارتباط موفق شود.

نمایش «2-1 به‌نفع بارسلونا» تا دوازدهم اردیبهشت‌ماه در تالار هنر سازمان فرهنگي‌تفريحي شهرداري اصفهان روی صحنه می‌رود و دور از انتظار نیست که با استقبالی که در روزهای اول از آن شد نمایش آن ادامه پیدا کند. آنچه سبب می‌شود انتظار موفقیت این نمایش را داشته باشیم موج رضایتی است که در بازدیدکنندگان از نمایش شاهد بودیم.

زندگی امروز در نمایشی با زبانی روان / 2-1 به نفع بارسا

زندگی امروز در نمایشی با زبانی روان / 2-1 به نفع بارسا

نویسنده : نحریریه سایت

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا