پزشکی و سلامت

روغن «پومیس» غیرمجاز اعلام شد/توصیه سازمان غذا و دارو به مردم

مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، روغن خوراکی «پومیس» را غیرمجاز معرفی نمود و از مردم خواست از خرید آن خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر هدایت حسینی در خصوص روغن غیر مجاز «پومیس»، گفت: یکی از بدترین نوع روغن ها در فرایند تهیه روغن زیتون، روغن استخراج شده از تفاله زیتون است و طرز تهیه آن نیز بدین صورت است که باقی مانده حاصل از تفاله زیتون که هنوز دارای مقداری روغن است، را با هگزان فراوان و حرارت زیاد استخراج می کنند و تحت عنوان روغن حاصل از تفاله زیتون یا پومیس(pomace) بفروش می رسانند.

وی همچنین با اشاره به اسامی سانسا (Sansa) به زبان ایتالیایی و یا اروخ (Oruj) به زبان اسپانیایی به عنوان دیگر نام های این روغن ها، اظهار داشت: خرید و فروش این محصول تحت هر نامی ممنوع بوده و بازرسان سازمان غذا و دارو و دانشگاه ها موظف به جمع آوری این فرآورده غیر مجاز از سطح عرضه هستند.

حسینی با بیان اینکه از نظر ضوابط سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد این روغن غیر قابل مصرف خوراکی بوده و عموما از مبادی غیر مجاز وارد کشور می شود، افزود: مصرف کنند گان باید نسبت به مضرات استفاده از این فرآورده آگاه باشند و در هر بسته بندی که به یکی از نام های مذکور برخوردند از خرید آن اجتناب نموده و موضوع را به نزدیکترین معاونت غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور یا سامانه ۱۴۹۰ اطلاع دهند.

مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در پایان به مردم توصیه کرد: در هنگام خرید روغن به اطلاعات درج شده بر روی بسته بندی اعم از تاریخ تولید و انقضا و نام و مشخصات شرکت وارد کننده، شماره پروانه بهداشتی و نام کشور تولید کننده دقت نمایند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا