پزشکی و سلامت

روزه داری رمضان و بیماریهای گوارشی

 

دکتر عباسعلی محرابیان 

بیشتر مشکلات گوارشی و اختلالات مربوط به دستگاه‌ گوارش به دلیل رعایت نکردن رژیم غذایی سالم ، پرخوری و افراط در بعضی گروه‌های غذایی و البته تحرک نداشتن اتفاق می‌افتد یعنی اسهال مزمن ، یبوست مزمن و مشکلات سوء هاضمه بدون زخم یا مشکلات روده‌ تحریک‌ پذیر که قسمتی از مشکلات قابل تقسیم‌ بندی گوارشی هستند طی ماه مبارک رمضان تشدید و علایم آنها بدتر می‌شود ولی هیچ‌ کدام ضرر عمده‌ای را متوجه فرد نمی‌کنند و باعث خون‌ریزی و … نمی‌شوند . بنابراین از موارد منع روزه‌ داری نیستند اما برای مبتلایان به برخی بیماری‌های دیگر گوارشی روزه گرفتن ممنوع است.

مبتلایان به زخم‌ معده :
زخم‌های فعال دستگاه گوارش شامل زخم معده و زخم اثنی‌عشر هستند. اگر به‌ تازگی آندوسکوپی کرده‌اید و تشخیص زخم معده برایتان داده شده است ، نباید روزه بگیرید.

مبتلایان به مشکل کبدی :
بیماران کبدی که تحت‌ درمان هستند ولی علایم پیشرفته کبدی ندارند ، برای مثال نارسایی ‌کبد یا سیروز کبدی پیش نیامده است ، می‌توانند با نظر پزشک خود داروهایشان را تنظیم کنند و روزه بگیرند اما اگر به نارسایی کبد یا مشکلات کبدی همراه با تورم بدن دچارند و تنظیم پروتئین بدن و دیگر فاکتورهای حیاتی آنها از طریق داروها تحت کنترل درآمده است ، هرگز نباید روزه بگیرند.

مبتلایان کولیت اولسروز :
کسانی که به بیماری‌ کولیت اولسروز یا کرون مبتلا هستند به دلیل تشدید مشکلات در اثر روزه‌ داری بهتر است از روزه‌ داری اجتناب کنند.
مبتلایان به یبوست :
کم‌ آبی ، یبوست مزمن را در کسانی که به این مشکل دچارند تشدید خواهد کرد. با وجود این ، اگر تمایل دارید روزه بگیرید ، برای جلوگیری از مشکل جدی‌ تر ، حجم مواد فیبری مانند میوه و سبزی‌ها را در وعده غذایی خود بیشتر کنید. تحرک داشته باشید و در طول شبانه‌روز ۸ تا ۱۰ لیوان مایعات بنوشید. مصرف چایتان را کم کنید.

مبتلایان به سوءهاضمه :
از نظر علمی ، روزه‌داری برای کسانی که سوء هاضمه دارند ، جایز نیست و بطور قطع علامت‌های آنها تشدید خواهد شد اما این تصمیم‌ به عهده شماست و امیدوارم با توصیه‌های ما موفق به روزه‌ داری شوید. به طور معمول افراد زیادی علایم برگشت اسید ، حالت ترش‌ کردن ، سوزش سردل و بدمزه شدن دهان را تا به حال تجربه کرده‌اند. علایم این افراد در اثر خالی ماندن معده‌ و ترشح اسید معده ، تشدید می‌شود ولی به‌ هر حال تصمیم با شماست. اگر با وجود این علایم تمایل دارید روزه بگیرید ، برای جلوگیری از این حالت‌های ناخوشایند باید پیش از مصرف سحری و افطاری داروهای خود را مصرف کنید و حجم وعده‌ غذایی‌‌تان را کاهش دهید و پرخوری نکنید. از مصرف چای با حجم زیاد و بخصوص چای پررنگ و قهوه بپرهیزید. غذاهای کم‌ چرب و کم‌ ادویه ، برای شما بسیار مناسب تر است.

پزشک آنلاین

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا