فرهنگ و هنر

رمز موفقیت پل والری(PAUL VALERY)شاعر فرانسوی چه بود؟

بیوگرافی پل والری

*چنان چه امکان دارد ما را به صورت مختصر با محل تولد و تحصیلات خود آشنا سازید؟

من روز 30 اکتبر 1871 در شهر ست در فرانسه به دنیا آمدم. تحصیلات ابتدایی را در مدرسه مخصوص دومینکن ها گذراندم. در دانشگاه در رشته حقوق به تحصیل پرداختم. اما خیلی زود در سال 1894 به رشته خود بی علاقه شدم و قبل از پایان تحصیلات به پاریس رفتم و به عنوان منشی وزارت جنگ، به فعالیت پرداختم. پس از مدتی به دنبال ادبیات و نقاشی رفتم.

*کمی در مورد اشعار و کتاب‌هایتان برایمان توضیح دهید؟

در 4 اکتبر 1892 در شهر ژن دچار نوعی بحران احساسی شدم و تصمیم گرفتم که احساسم را تحت فرمان عقل و منطق قرار دهم. بنابراین نوعی تمرین ذهنی و هوشی را آغاز کردم. هر روز صبح زمانی را برای تفکر اختصاص می‌دادم و نتیجه آن‌ها را در دفترچه‌ای می نگاشتم. به مدت بیست سال شعر و شاعری را به طور کامل کنار گذاشتم و فقط به تقویت روح و درون خود پرداختم. نتیجه این بیست سال انتشار مقدمه‌ای بر روش لئوناردو داوینچی و شبی با آقای تست بود.

استقبال فراوان از دیوان اشعار قدیمی

پس از گذشت بیست سال اشعاری را که در دوران جوانی سروده بودم؛ در دیوانی به نام دیوان اشعار قدیمی به چاپ رساندم. برای تکمیل این دیوان، شعر پارک جوان که یک شعر فلسفی بسیار بلند است را سرودم. در پارک جوان، ظریف‌ترین و دشــوارترین جنبه‌های هنر شاعری خود را به کار گرفتم. انتشار این شعر برای من شهرت فراوان به همراه داشت؛ چرا که این شعر با استقبال فراوان خوانندگان مواجه گردید.

پل والری

پس از آن، مجموعه اشعار خود را در کتابی تحت عنوان افسون و سپس قبرستان مارین منتشر کردم که موفقیت‌های بزرگ و پی در پی را برایم به ارمغان آورد. بعد از جنگ جهانی اول به عنوان شاعر دولتی مشهور شدم. در سال 1925 به عضویت آکادمی فرانسه درآمدم و سال 1937 عنوان استاد شعر را در کالج فرانسه دریافت کردم. در زمان اشغال فرانسه همکاری با آلمان‌ها را نپذیرفتم و این باعث شد که پست خود را در مرکز دانشگاهی نیز از دست بدهم. 12 سال نیز نامزد دریافت جایزه نوبل شدم.

سبک شعر پل والری

*در سرودن شعر از چه مکتبی و سبکی پیروی می‌کنید؟

برخی از منتقدان مرا به عنوان سردمدار مکتب سمبولیست می‌شناسند. من میراث دار جهان تمثیلی و رازآمیز سمبولیست های پیش از خود مانند ورلن، رمبو و مالارمه هستم؛ اندیشورانی که جهان را مجموعه‌ای از نمادها می‌دیدند و رسالت شاعران را رمزگشایی از آن‌ها می‌دانستند. از طرفی اشعارم به نوعی با سبک اشعار نئوکلاسیک ها هم خوانی دارد. شاعران فرانسوی معاصر من در جست جوی چشم اندازهای تازه بودند، اما من اشعارم را در قلمرو ساختار زبانی، در قالب آثار شاعران عهد کهن آفریدم. بن مایه اشعارم را شناخت و اگاهی از خویشتن خویش است که به روش اندیشه و تأمل در ماوراء الطبیعه حاصل شده و خیال و رؤیا تشکیل می‌دهند. شــعرم، شعری نیســت که خواننده بتواند به آســانی آن را دریابد. چه این شــعرها فراســت و تمیز او را مســحور و گوش را در فضای جادویی‌شان افسون می‌کنند، به جای نابود ســاختن نیروی انتقادی عقل، سعی کردم که آن را بیشــتر تحریک کنم و پر و بالش دهم. دیگر حتی خودم هم نمی‌دانم که پل والری کیســت و مردم از چه کســی این همه حرف می‌زنند. همان طور که در کتاب گوناگون جلد سوم هم اشاره کرده‌ام اشــعار من همــان معنی را دارند که خواننده از آن می‌فهمد.

نویسنده : زهرا آقایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا