روانشناسی

راهکارهایی برای خلاصی از عذاب وجدان

راهکارهایی برای خلاصی از عذاب وجدان

حتما برایتان پیش آمده که در زندگی دچار عذاب وجدان یا احساس گناه بشوید. احساس عذاب وجدان باعث میشود ذهن فرد درگیر شود. اگر بخواهیم مثال بزنیم زمانی که به فردی آسیبی برستنیم دچار عذاب وجدان میشویم.

اثراتی که عذاب وجدان روی ما میگذارد عبارت است از تنش های شدید  روانی و فیزیکی. به گفته یک روانشناس فشاری که بخاطر احساس گناه و عذاب وجدان به فرد وارد میشود باعث میشود به سیستم دفاعی بدن، قلب و مغز آسیب جدی بزند.

حس عذاب وجدان همیشه حس منفی نمیباشد و گاهی میتواند باعث شود فرد رفتارهای بدش را کنار بگذارد و حس همدردیش تقویت شود.

به گفته روانشناسان اشخاص با انجام رفتارهای زیر نباید دچار عذاب وجدان شوند:

خلوت با خود:

انتظار دوستان از شما این است که پایان هفته را با آنها بگذرانید. شاید شما دوست داشته باشید آخر هفته تنها باشید و خلوت کنید. پس اگر میخواهید با خودتان خلوت کنید حتما این کار را انجام دهید. خلوت کردن با خود حوصله وصبر شما را زیاد میکند، افکار مثبت را در شما پرورش میدهد و باعث افزایش اعتماد به نفستان میشود در نتیجه سبب میشود با دیگران ارتباط صمیمی تری داشته باشید.

ترک شبکه های اجتماعی:

به گفته محققان دانشکده پزشکی پیتسبرگ، استفاده زیاد از شبکه های اجتماعی افسردگی فرد را به دنبال دارد.

نه گفتن:

به گفته یک روانشناس اگر به طور صادقانه نه بگوییم یعنی به طور صادقانه هم میتوانیم بله بگوییم. اگر صادقانه محبت کنیم اعتماد اطرافیانمان را هم میتوانیم جلب کنیم.

خوردن غذای خوشمزه:

همه غذای خوشمزه و لذیذ را دوست دارند. از خوردن غذاهای لذیذی که آسیبی به بدنتان وارد کند احساس عذاب وجدان نکنید زیرا سبب میشود در تغذیه خود تصمیمات غلطی بگیرید.

پرسیدن از دیگران:

قسمت مهمی از فرآیند یادگیری پرسش از دیگران است و فرد نباید هیچگاه بابت پرسش از دیگران خجالت بکشد. سوال کردن از دیگران سبب رهایی شخص از سوءتفاهم، بلاتکلیفی و سردرگمی فرد میشود.

حد ومرز در رابطه:

هنگام برقراری رابطه با بقیه چارچوب و خط قرمز هایی برای خودتان در نظر بگیرید. این کار کاملا منطقی است. از جمله موارد مهمی که باید در زندگی زناشویی به آن توجه کرد این است که بگذاریم همسرمان زمانی که مایل است با خودش خلوت کند و به حقوق شخصی او احترام بگذاریم. اگر حد و مرز برای رابطه در نظر نگیریم پیشرفتی حاصل نمیشود.

ظاهر شدن در نقش خود:

از اینکه همیشه خودتان باشید هیچگاه احساس گناه نکنید. از ویژگی های خاص خودتان بهره مند شویدو به خاطر نظر دیگران خود را تغییر ندهید.
احترام گذاشتن به کسانی که از شما انتقاد میکنند مهم است. از منتقدان یاد بگیرید اما نگذارید حرفهایشان رویتان اثر بگذارد و رفتارها و ویژگی های فردی خود را زسر سوال نبرید.

صداقت داشتن:

صداقت به این معنی نیست که فقط از جملات منفی استفاده کنیم. از گفتن واقعیت هرگز عذاب وجدان نگیرید. ما باید واقعیت ها را کامل بگوییم. وقتی از بقیه انتفاد میکنیم باید یادآور نقاط مثبت آنها هم باشیم.

خلاص شدن از شر عذاب وجدان

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا