پزشکی و سلامت

دکتر اعتمادی فر: داروهای جدید بیماری ام اس(Multiple sclerosis)

دکتر اعتمادی فر: داروهای جدید بیماری ام اس(Multiple sclerosis)

با ام اس خداحافظی کنید.

مرکز «ام.اس» اصفهان این بار، با برگزاری همایشی بزرگ میزبان جمع 900 نفری از جمعیت مبتلابه «ام.اس» تحت پوشش انجمن خیریه «ام.اس» استان بود. در این مراسم تعدادی از مسئولین استانی، معاونت درمان، دانشگاه علوم پزشکی و پزشکان متخصص مغزواعصاب نیز حضور داشتند. دکتر مهرآفرین فشارکی با سخنرانی پیرامون سلول‌های بنیادی در «ام.اس»، دکتر مسعود اعتمادی‌فر با محوریت یافته‌های جدید در «ام. اس» و بهاره جعفری، مدیر روابط‌عمومی انجمن با مروری بر فعالیت‌های انجمن خیریه و مرکز «ام.اس» سخنرانان این گردهمایی بزرگ بودند که بخشی از آن را در ادامه می‌خوانید. گفتنی اینکه شرکت دارویی آوست به‌عنوان اسپانسر مالی و روزنامه نسل‌فردا به‌عنوان اسپانسر رسانه‌ای این همایش در این برنامه حضور داشتند؛ همچنین در بخش پایانی نیز دکتر مسعود اعتمادی‌فر و دکتر فشارکی به‌صورت پرسش و پاسخ به‌تمامی سؤالات حاضرین جواب دادند.

 زایمان بیماران ام اسی

مسعود اعتمادی‌فر، رئیس انجمن«ام.اس» اصفهان: در حال حاضر وضعیت «ام.اس» خوب است. اکنون 60 درصد مادران مبتلابه «ام.اس» زایمان موفق دارند و حال جسمی‌شان پس از زایمان هم خوب است.
داروهای جدید «ام.اس» در سه سال گذشته بسیار مؤثر بوده است. این داروها 60 درصد از حملات بیماران را کاهش می‌دهد. بیماران «ام.س» به‌خاطر استفاده از داروهای جدید بسیار بهتر از قبل هستند. درواقع داروهای جدید انقلابی در درمان ام.‌اسی‌ها ایجاد کرده است. درصد قابل‌توجهی از پلاک‌های این بیماران با استفاده از این داروها کاهش می‌یابد. ده داروی جدید «ام.اس» در برنامه آینده درمانی این بیماری وارد بازار ایران می‌شود که 80درصد از حملات را کم می‌کند.
امیدواریم با این دستاوردهای دارویی بتوانیم تا چند سال آینده درمان قطعی بیماری‌ «ام.س» را اعلام کنیم؛ اگرچه داروهای جدید برای بیمارانی که ‌«ام.اس» در حال پیشروی دارند وارد بازار شده، اما نتوانستیم آن‌ها را وارد کنیم. به عبارتی درحال‌حاضر از هفده نوع داروی «ام.س» در دنیا فقط دو قلم آن در ایران نیست.
نکته‌ای که نباید پزشک و بیماران فراموش کنند این است که بیماران «ام.اس» با هم متفاوت هستند؛ ضمن اینکه درمانشان هم با یکدیگر متفاوت است.
بنابراین دو بیمار ام.‌اسی را نمی‌توان مانند هم درمان کرد و این موضوع در همه جای دنیا صدق می‌کند. هر بیماری را باید با توجه به وضعیت خودش درمان کرد. واکنش بیماران به داروهای «ام.اس» باهم متفاوت هستند و موظفیم بیمار را درباره عوارض دارویی که مصرف می‌کند آگاه کنیم. تا سال‌ها پیش‌ازاین 70درصد بیماران با عصا و ویلچر تردد می‌کردند و الان خوشبختانه 90 درصد ام.‌اسی‌ها نیازی به عصا و ویلچر ندارند. مشکلی که همیشه بوده و هست اینکه، بیماران تابع نظم درمان نیستند و آن‌طور که باید داروهایشان را مصرف نمی‌کنند؛ لذا به‌دنبال بی‌نظمی در مصرف دارو فقط پانزده‌درصد این بیماران به داروهای مصرفی‌ خود جواب می‌دهند و متأسفانه حملاتشان گسترده‌تر می‌شود. در بهبود «ام.اس» روش‌های دیگری مانند سلول‌های بنیادی و شیمی‌درمانی هم وجود دارد که البته هزینه و مراقبت‌های خاص خودش را نیز به‌همراه دارد. در این رابطه توجه به این هشدار ضروری است: در فضاهای مجازی و ماهواره درباره درمان بیماری‌های صعب‌العلاج با سلول‌های بنیادی از جمله «ام.س» تبلیغات فریبنده فراوانی صورت می‌گیرد که تنها جنبه سودجویی دارد؛ چراکه انجام این روش درمانی به این راحتی نیست و نیازمند مراقبت‌های بعد از درمان است. پس بیماران مراقب تقلب‌های این‌چنینی باشند. اکثر بیماران با علائم تاری‌دید مراجعه می‌کنند و نگران ابتلا به «ام.اس» هستند؛ درصورتی‌که این نشانه تنها دلیل مبتلاشدن به «ام.اس» نیست و با امراض دیگری مانند NMO یا MOG که تقریباً شبیه «ام.اس» است اشتباه گرفته می‌شود و باید در آزمایشگاه و اندازه‌گیری‌های لازم تشخیص صحیح داده شود.
در تشخیص «ام.اس» هیچ مشکلی نداریم و فوراً این بیماری تشخیص داده می‌شود و باید بلافاصله به سراغ درمان برویم. خوشبختانه طی ده سال گذشته به هیچ بیماری به اندازه «ام.س» توجه و درباره آن کارنشده است.
سرطان و دیابت که نسبت به «ام.اس» از شیوع بیشتری برخوردارند در مقایسه با حمایت‌هایی که ما درباره «ام.اس» داشته‌ایم، حمایتی صورت نگرفته است؛ لذا خود بیمار هم باید با مراجعه و انجام تشخیص به‌موقع، مصرف به‌جا و پیگیرانه داروهایش به بهبودی بیماری‌اش کمک کند. به امید روزی که علت و درمان قطعی «ام.اس» کشف شود.
موظفیم بیمار را به‌گونه‌ای درمان کنیم که عارضه‌دار نباشد. حق نداریم بیمار ام.‌اسی را عارضه‌دار کنیم؛ لذا باید از داروهای مناسب استفاده کنیم.

بیماری ام اس
دکتر اعتمادی فر: داروهای جدید بیماری ام اس(Multiple sclerosis)

دریا وفایی – دفتر روزنامه نسل فردا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا