خانه داری

دنیای ماهی های زینتی را با اسکار آکواریوم(Oscar fish) تجربه کنید

Oscar fish

دیدن ماهی های زینتی در یک اکواریوم همیشه میتواند با جذابیت زیادی همراه باشد به طوریکه ناخواسته با دیدن یک اکواریوم به سمت آن میرویم و دلمان میخواهد دقایقی را به تماشای ماهی ها اختصاص دهیم . در فرهنگ ما ایرانی ها ماهی قرمز در سفره هفت سین جایگاه خاص خودش را دارد و این نشان میدهد رابطه مان با ماهی های زینتی از سابقه طولانی برخوردار است ، البته این روزها میتوان در خیلی از خانه ها اکواریوم هایی را دید که در آن انواع ماهی های زینتی در اشکال مختلف نگهداری میشوند ماهی هایی که هر کدام برای خود دنیایی متفاوت دارند. دکتر محمد رضا عسگری یکی از افرادی است که زندگیش به نوعی با ماهی های زینتی گره خورده است ، او روزهای کودکی را در کنار پدرش از نزدیک با نحوه پرورش ماهی های زینتی اشنا شده و امروز به صورت گسترده در این مسیر قدم گذاشته است . در حقیقت تجربیات او با تخصصش به هم آمیخته و پرورش ماهی های زینتی را در مرکز اسکار آکواریوم دنبال میکند ، با او به گفتگو نشستیم تا با اسکار اکواریوم بیشتر آشنا شویم .

  از دنیای خود و آشنایی با ماهی های زینتی بیشتر بگوئید

پدرم از حدود نیم قرن پیش وارد این عرصه شد و من نیز از کودکی در کنار او  با ماهی ها ی زینتی آشنا شدم ، دنیای ماهی ها برایم خیلی جالب بود و با توجه به علاقه ای که به آنها پیدا کرده بودم کم کم با پرورش ماهی های زینتی و گیاهان آبزی آشنا شدم و در نهایت در رشته دامپزشکی تحصیل کردم .
من از بچگی به دنیای ماهی ها پا گذاشته بودم و در هنگام تحصیل نیز با تشویق و ترغیب یکی از اساتیدم برای ادامه فعالیت در این رشته تلاشم را دو چندان کردم .
در همان زمان برای بازدید از نمایشگاه ماهیان زینتی سفری به کشور سنگاپور داشتم و در آنجا چیزهایی دیدم که نگرش و دنیای جدیدی  رادر مقابل چشمانم گشود ، دنیایی که در آن پرورش ماهیان زینتی به عنوان یک صنعت مورد توجه بود در حقیقت در این سفر و آشنایی با یک شرکت برتر چینی در این زمینه که 126 شعبه در دنیا و حتی ایران داشت متوجه شدم که صنعت ماهیان زینتی در دنیا چقدر با ایران متفاوت است و حتی چه حجم فروش و صادراتی را میتواند به خود اختصاص دهد .
من با دیدن این حقایق متوجه شدم که چقدر در این عرصه جا برای توسعه وجود دارد و همین شد که تصمیم گرفتم با جدیت و به صورت تخصصی در پرورش ماهیان زینتی گام بردارم و امیدوارم در این زمینه نیز بتوانم هر روز موفقیت های زیادی به دست آورم  .

   مطمئنا پرورش ماهی های زینتی شرایط خاص خودش را دارد و نیازمند  تخصص فراوان است اینطور نیست ؟

بله کاملا درست است ، البته در ابتدا شیوه کار اسکار آکواریوم سالها به صورت سنتی بود و بدون استفاده از سیستم تصفیه و با مصرف آب و هزینه زیاد همراه بود ، اما رفته رفته  به این نتیجه رسیدیم که باید در این زمینه بصورت صنعتی و علمی کار را ادامه داد و به یک سیستم تصفیه مرکزی نیاز است و  یک مونیتورینگ و رصد بسیار دقیقی لازم دارد تا در یک سیستم مداربسته و بسیار حساس ماهی بیمار وارد چرخه نشود و کل مجموعه را درگیر نکند به همین خاطر سیستم موتورخانه این مجموعه صنعتی با کمک یکی از اقوام که در زمینه مکانیک سیالات تخصص داشت بصورت هوشمند طراحی شد و میتوان به جرات گفت این سیستم در نوع خودش بی نظیر است در حال حاضر نیز با استفاده از این سیستم 70 درصد در مصرف آب صرفه جویی میکنیم و این خود به نوعی یک رکورد در صنعت پرورش ماهی های زینتی است .
در حقیقت با استفاده از نیروهای متخصص همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی و آب ، اسکار آکواریوم در بهینه سازی توانسته قدم های خوبی را بردارد .

   پرورش ماهی های زینتی در همه فصول سال انجام میشود؟

خیر ، فعالیت در این حوزه بیشتر فصلی است  به طوریکه از ابتدای بهمن ماه تا پایان اردیبهشت ماه اوج فعالیت ما است و فروش نیز در این ماه های بیشتر از همیشه است .
دوست داریم خاطره ای  از دوران بچگی خود و دنیای ماهی ها برایمان بازگو کنید .
درست به خاطر دارم  ماهی اسکار تازه به ایران آمده بود و پدرم نیز میخواست در کنار سایر ماهی های زینتی به پرورش آن نیز بپردازد ، من یک آکواریوم کوچک داشتم و دلم میخواست یک ماهی اسکار را خودم پرورش دهم  و این کار را کردم و در کنار ماهی آنجل یک اسکار پرورش دادم خیلی خوشحال بودم و این یکی از بهترین خاطره های من از دوران کودکی و زندگی در کنار ماهی ها است .

   سلیقه مشتریان ماهی های زینتی بیشتر به سمت خرید چه ماهی هایی است؟

مشتری بیشتر به  دنبال ماهی هایی است که در آب شور پرورش یافته اند البته  ماهیانی که با گیاهان همزیستی دارند نیز خیلی طرفدار دارد  بعد از این دو نمونه ، ماهی های آب شیرین و رودخانه ای نیز جزء ماهی های زینتی است که مشتریان خاص خودش را دارد.

   خرید ماهی توسط مشتری از اسکار اکواریوم چگونه است؟

اگر چه در سایت های اینترنتی تبلیغات گسترده ای داریم اما با این وجود بیشترین مشتریان ما به صورت حضوری برای خرید مراجعه میکنند ، البته آنها در سایت با انواع ماهی هایی که عرضه میکنیم آشنا شده و سپس با شناختی که پیدا میکنند برای خرید به اینجا می آیند .
برای رفاه حال بیشتر مشتریان خود و آنها که امکان مراجعه حضوری بریا خرید ندارند ماهی ها  به صورت هوایی و یا زمینی به آدرسی که داشته باشند نیز برایشان ارسال می شود .

   چه تعداد نیرو در  اسکار آکواریوم  مشغول به فعالیت هستند؟

یکی از چالش های ما در بدو ورود فعالیت این بود که اکثر  تولید کنندگان ماهی های زینتی ماهی های مولد و جوان را در اختیار مشتریان قرار نمی دهند و ما نمیخواستیم اینگونه باشیم ، لذا تمام توان خود را به کار بستیم وموفق شدیم .
در حال حاضر در این طرح 17 نفر مشغول به فعالیت هستند ولی در آینده با احداث طبقه دوم این مجموعه پیش بینی میکنیم اشتغال زایی در این واحد به 50 نفر بصورت مستقیم برسد .

   در زمینه صادرات ماهی های زینتی نیز فعالیت دارید؟

بله در حال حاضر ماهی های زینتی را که اسکار آکواریوم پرورش میدهد به  به استان های جنوبی کشور مانند سیستان و بلوچستان ، یزد ، بوشهر، خوزستان ، کهکیلویه و بیراحمد و خوزستان صادر میکنیم .

   لطفا از برنامه های پیش روی اسکار آکواریوم نیز بگوئید.

تکمیل ساختمان آزمایشگاه و راه اندازی آن را در دست اجرا داریم چرا که تشخیص دقیق بیماری در ابتدای امر از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و نمیتوان بر پایه حدس و گمان اقدامات درمانی و دارویی را داد و ممکن است ما را متحمل زیان عمده کند .

ماهی اسکار

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا