پزشکی و سلامت

دم دستی‌ترين نسخه‌ برای درمان استرس‌

 

فقط با اين چند راهکار ساده از استرس در امان باشيد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درصد قابل توجهی از مردم به نوعی دچار استرس هستند به گونه ای كه می‌توان این بیماری را به عنوان بیماری قرن 21 نامید. استرس و افسردگی دو معضل رایج در زندگی ماشینی جهان امروز به شمار می‌روند.

 

عوامل بسیاری از جمله آلودگی‌های صوتی، آلودگی هوا، ترافیک سنگین، مشکلات شخصی و وراثتی در ایجاد استرس مؤثرند. البته عوامل ایجاد کننده استرس را می‌توان به دو دسته بیرونی و درونی تقسیم کرد: مهم‌ترین عوامل استرس‌زای بیرونی عبارتند از مشکلات و دگرگونی‌های زندگی که اگر از حد معینی فراتر رود به پریشانی تبدیل می‌شود و سلامتی و عملکرد فرد را دچار اختلال می‌کند.

 

فهرست‌ بیماریهای ناشی از استرس، سرطان، بیماری قلبی، آسم و میگرن را در برمی‌گیرد.بدين ترتيب 70 تا 90 درصد از بیماری‌ها با استرس ارتباط دارند.

 

از تبخال تا بيماری‌های قلبی با استرس

وقتی سایه استرس بر بدن سنگین می‌شود، می‌تواند بدن، افکار، احساسات و یا حتی رفتار افراد را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین استرس همیشگی می‌تواند به قلب آسیب برساند و حتی گرفتگی شریان‌های قلبی را تشدید کند. این شرایط باعث ایجاد برخی از هورمون‌های استرس در جریان خون می‌شود که ضعف سیستم دفاعی بدن را موجب می‌گردد و ما را در مقابل بیماری‌های عفونی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا آسیب‌پذیرتر می‌کند. همین طور ارتباط نزدیکی بین بیماری‌هایی از قبیل سوزش معده و تب‌خال تا آسم و سرطان با سطوح بالای استرس در بدن وجود دارد.

 

با تن آرامی به مقابله با استرس برويد

نسرین تهرانی روانشناس و مشاور خانواده در این خصوص معتقد است: باید برای کنترل و درمان استرس‌هایی که به فرد هجوم می‌آورد، راه‌هایی به وی آموزش دهیم. از جمله این روش‌ها می‌توان به تن‌آرامی یا ریلکسیشن، تمرکز بر تنفس و … اشاره کرد.

 

وی در خصوص این روش‌ها می‌گوید: در ریلکسیشن به افراد آموزش داده می‌شود که روی عضلات خود تمرکز کنند. همچنین از طریق کنترل تنفسی می‌توان آرامشی را در بدن ایجاد کرد. علاوه بر این‌ها قدم زدن و مسافرت ذهنی از دیگر روش‌های مرسوم است. اما اغلب چند تکنیک به طور همزمان به فرد آموزش داده می‌شود تا بتواند علاوه بر لذت بردن از آن، قدرت خلاقیت خود را هم به کار گیرد. نکته‌ی حائز اهمیت انتخاب روش مناسب و اثرگذار با توجه به شناخت نسبت به فرد است.

 

هيچ کاری انجام ندهید

رابین کیوث، موسس و مدیر مرکز مدیریت استرس مارین می‌گوید: یکی از راه‌های درمان استرس این است که حداقل یک بار در روز، پنج تا 10 دقیقه آرام بنشینید و کاری انجام ندهید. چرا که شدیداً عادت کرده‌ایم راجع به ارزش کارهایی که انجام می‌دهیم، فکر کنیم بدین ترتیب انجام ندادن هیچ کاری یک جنگ واقعی است.

 

تهرانی در ادامه عنوان کرد: تغییر سبک زندگی از حالت‌های مختلف به سبک زندگی شاد و سالم از جمله راهکارهای اساسی به شمار می‌آید. زیرا بسیاری از زندگی‌های امروز به خودی خود استرس‌زا هستند.

 

وی تکنیک مراقبه نوشتاری را از روش هاي بسيار موثر دانست و تعريف خود را از اين روش این گونه توضیح داد: در این روش آنچه را که در ذهن پرسه می‌زند و باعث می‌شود مغز ما مشغول شود، به روی کاغذ آورده می‌شود. روش‌های بسیار دیگری هم وجود دارد که می‌توان از میان آن‌ها به مواردی چون: خندیدن با صدای بلند، گوش کردن به موسیقی، مثبت‌اندیشی، قدم زدن، تغذیه مناسب، ورزش و … اشاره کرد.

 

شاید بهتر باشد قبل از درمان کمی هم به پیشگیری بیندیشیم و عوامل استرس‌زا را از خودمان دور کنیم. معمول‌ترین دلایل استرس عبارتند از: از دست دادن عزیزان، مشکلات خانوادگی، مشکلات اقتصادی، بیماری‌ها، ترس‌های مختلف، بارداری و … .

 

با تمام این تفاسیر باید توجه داشت که ما هر روز از میدان مین تنش‌های زیادی عبور می‌کنیم پس باید به جای فکر کردن به این موانع اضطراب‌زا، کمی خود را از ترکش‌های روانی محیط دور نگه‌ داریم و کمی بیشتر مراقب خودمان باشیم.

 

گزارش از ریحانه هرندی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا