اجتماعی

دقیق ترین آزمایش برای اعتیاد چیست؟

دقیق ترین آزمایش برای اعتیاد چیست؟

تمام کسانی که میخواهند زیر یک سقف بروند قبل از ازدواج میبایست آزمایش عدم اعتیاد بدهند. در خیلی از موارد دیده شده فرد با داشتن اعتیاد جواب آزمایشش منفی است. با شروع زندگی مشترک و حتی شاید چند سال بعد زوج یا زوجه متوجه شوند همسرش معتاد بوده است اینجاست که زندگی از هم میپاشد و فرد اقدام به طلاق میکند.
دختری به نام نیره در حال ازدواج و تشکیل زندگی بود و با خواستار خود به محضر رفت تا محضر معرفی نامه برای آزمایشگاه به آن بدهد. امروز نیره متوجه شده شوهرش معتاد بوده است. نیره از ازدواجش پشیمان است و میگوید قبل از ازدواج خوب چشمانش را باز نکرده . نیره نمیدانست که مواد محرک و مواد مخدر میتواند از بدن خارج شود. او متوجه نبود نتیجه منفی جواب آزمایش وضعیت چند روز اخیر فرد را نشان میدهد و واقعیت را از چشم آدم دور میکند.

در آزمایشگاه ها دیده میشود افراد به منزله تست اعتیاد ادرار میکنند و نمونه ادرارشان را در اختیار آزمایشگاه قرار میدهند. با دوربین های مدار بسته افراد کنترل میشوند.
مشتری آزمایشگاه ها کم و زیاد میشوند. همسر نیره با همه قهر است. با شنیدن جمله جواب آزمایش آماده است نیره به طرف مسئول مربوطه میرود. مسئول آزمایشگاه به نیره میگوید جواب اعتیاد همسرتان منفی است. تبریک میگویم.

همسر نیره با لبخندی به نیره میگوید خیالت راحت شد؟ نیره فقط سرش را تکان میدهد و روبه شوهرش میکند و میگوید جواب تست اعتیاد برای دادگاه مهم است من از کارهای تو خبر دارم.

اما آزمایش دقیق برای کشف اعتیاد چیست؟ از کجا بفهمیم خاستگارمان در آزمایش تقلب نکرده است؟

آزمایش عدم اعتیاد مشخص نمیکند که فرد معتاد هست یا نیست. با عوض شدن الگوی استفاده از مواد مخدر روش های جدیدی هم در آزمایشگاهها تست میکنند. با این وجود هنوز خیلی ها میگویند با اینکه همسرشان قبل از ازدواج جواب آزمایشش منفی بوده پس از ازدواج متوجه شدند همسرشان در اعتیاد سابقه دار است.

شیره، ترامادول، سوخته، داروهای کدیین‌دار،هرویین ،مورفین و تریاک از مواد مخدر میباشند. ال‌اس‌دی ،شیشه،کوکایین،ترکیبات آمفتامین‌دار،حشیش مواد غیر مخدر میباشد. آزمایش عدم اعتیاد را مراکز مختلف مانند راهنمایی و رانندگی،طب اورژانس، استخدام و مراکز بازپروری از فرد طلب میکنند.

رایج ترین مورد برای تست عدم اعتیاد آزمایش ادرار میباشد که نمونه ادرار را از فرد میگیرند.

از جمله آزمایش های دیگر که میتوان به اعتیاد طرف پی برد آزمایش مو، آزمایش عرق و بزاق دهان و آزمایش خون میباشد. فردی که مواد مصرف میکند مواد در بدنش توسط خون و بافتها جذب میشود و به صورت ادرار از بدن دفع میشود. بعد از مرگ هم میتوان به اعتیاد فرد پی برد.

آزمایش خون تنها در صورتی نتیجه را درست نشان میدهد که فاصله مصرف مواد و نمونه گیری از خون کم باشد. این روش چون فرد نمیتواند تقلب کند خوب است.

اگر از نمونه گیری ادرار برای تست عدم اعتیاد استفاده شود فرد امکان تقلب دارد. تست ادرار به علت اینکه با حجم نمونه کم ، هزینه پایین و اینکه اگر فرد مواد را ساعتها قبل استفاده کرده باشد نشان داده میشود رایج تر است.

این روش به علت اینکه یک ناظر برای چک کردن دوربین ها در نظر گرفته میشود،زمینه را برای تقلب فرد به بهانه شرم فراهم میکند.

از بزاق و عرق هم میتوان نمونه گرفت تا اعتیاد فرد مشخص شود. اما خیلی رایج نیست و بیشتر جنبه تخقیقاتی دارد. دقیق ترین و بهترین روش این است که نمونه برداری از مو انجام شود.

بعد از مصرف ماده مخدر، این ماده توسط بافتهای بدن جذب میشود. یکی از بافتها موی سر یا موی بدن میباشد. در حدی که موی سر رشد کرده و فرد مواد استفاده کرده میتوان حتی اگر در آزمایش ادرار و خون هم اعتیاد فرد تشخیص داده نشده باشد به اعتیاد پی برد.

در حال حاضر از آزمایش ادرار برای تست عدم اعتیاد استفاده میشود که این آزمایش قبل از ازدواج صورت میگیرد. به علت اینکه فرد میتواند چند روز آخر مواد را کنار بگذارد یا حتی زمان نمونه گیری تقلب کند و در ادرارش آب بریزد یا آن را تعویض کند،در این آزمایش تقلب وجود دارد. با این وجود چون مصرف مواد تا زمان خاصی در ادرار میماند میتوان به آن پی برد.

پیشنهاد ما: آزمایش مو برای تشخیص اعتیاد:

وقتی از مو بخواهند نمونه بگیرند نمیتوان یک روزه مو را تراشید. این روش دقیق ترین و موثرترین روش در حال حاضر میباشد. این روش تا 90 روز بعد از اینکه فرد مواد استفاده کرد قابل استفاده است.

تست مو از تست خون و ادرار گرانتر است. دستگاه این آزمایش در همه شهرها وجود ندارد. با توجه به اهمیتی که ازدواج برای فرد دارد ما پیشنهاد میکنیم از این روش استفاده کنید. زیرا در روش های دیگر افراد معتاد تقلب میکنند.

دقیق ترین آزمایش اغتیاد چیست؟
دقیق ترین آزمایش اغتیاد چیست؟

 

همچنین بخوانید

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا