جهان

در کنفرانس خبری «آتش به اختیار» مطرح شد / آتش به اختیاریعنی حفاظت از ملت

در کنفرانس خبری «آتش به اختیار» مطرح شد / آتش به اختیاریعنی حفاظت از ملت

در کنفرانس خبری «آتش به اختیار» مطرح شد / آتش به اختیاریعنی حفاظت از ملت

در تاریخ 27 خرداد ماه رهبر معظم انقلاب در نشستی که با دانشجویان وفرهنگیان داشتند، عبارت «آتش به اختیار» را مطرح کردند. با توجه به اینکه رهبری در تبیین این عبارت نقش گروههای خود جوش مردم را بسیار برجسته دانستند، همچنین عنایت خاص ایشان به این قشردر جامعه می‌توان به این نتیجه رسید که وجود سازما ن های مردم نهاد وخیریه ها با حجم بالای خدمات در اصفهان نشان از تبلور یکی از نمونه‌های عینی آتش به اختیار در این استان است. در راستای فرمایش معظم له اولین کنفراس مطبوعاتی با رویکرد تبیین رویکردها، نمونه‌ها و افق‌های مربوط به این جریان توسط سازمان تبلیغات اسلامی استان با حضور اساتید، فرهنگیان واصحاب رسانه بر گزار شد.

در کنفرانس خبری «آتش به اختیار» مطرح شد / آتش به اختیاریعنی حفاظت از ملت

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان در ابتدا گفت: یکی از بزرگترین دغدغه‌های رهبری بحث فرهنگ وجایگاه آن در جنگ نرم می‌باشد. حجه الاسلام قطبی در ادامه افزود: نخبگان در همه جوامع اصلی‌ترین قشری هستند که ارزشهای فرهنگی را توسعه می‌دهند.

وی همچنین در توضیح عبارت آتش به اختیارادامه داد: در عرصه میدان جنگ اصطلاح‌هایی مانند فرماندهی، جبهه وخاک ریز زیاد به چشم می‌خورد وبه دلیل قرابتی که بین میدان جنگ نرم وسخت وجود دارد همچنین وجود دشمن مشترک وهدف دفاع که همان پاسداری از کیان وآبرو وشرف یک ملت است رهبری عبارت آتش به اختیار را بر گزیدند.

وی همچنین افزود: اگر افسرانی که همان دانشجویان میدان جنگ نرم هستند ارتباطشان با قرار گاه فرماندهی دچار آسیب شد مقوله‌های فرهنگی نباید معطل بماند وچنانچه ضرورتی شکل گیرد می‌بایست افسران در حوزه پیشروی ودفاع خود جوش عمل کنند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اذعان داشت: باید افسران هوشمند وفعالان فرهنگی، پا پیش گزارند تا کارها زمین نماند. وی هدف از بیان عبارت آتش به اختیار را «تقویت قوت قلب افسران جنگ وحفاظت از سنگرهای فرهنگی» دانست.

در کنفرانس خبری «آتش به اختیار» مطرح شد / آتش به اختیاریعنی حفاظت از ملت

فعالان فرهنگی درشرایط سخت باید ابتکار عمل را دست گیرند

در ادامه دکتر امیر حسین بانکی رئیس دانشکده اهل بیت دانشگاه اصفهان اظهار داشت: فعالان فرهنگی درشرایط سخت باید ابتکار عمل را دست گیرند وی همچنین تأثیر گزاری رسانه‌ها در عرصه فرهنگی را بسیار مهم دانست وافزود: آتش به اختیار بر اساس دو مؤلفه است اول آزادی ودوم استقلال عمل که هر دوی اینها نیاز امروز جامعه ماست. همچنین بانکی به تأثیر رسانه‌ها در این برهه از زمان پرداخت واعلام کرد در جریان موشک اندازی به مقر داعشی ها در سوریه اگر رسانه‌های ما درست عمل نمی‌کردند این عملیات می‌توانست به یک تهدید تبدیل شود. ریئس دانشکده اهل بیت دانشگاه اصفهان با اشاره به بند “م ” وصیت نامه امام خمینی (ره) با این مضمون ” آنچه در نظر شرع حرام و آنچه برخلاف مسیر ملت و کشور اسلامی و مخالف با حیثیت جمهوری اسلامی است به‌طور قاطع اگر جلوگیری نشود، همه مسئول می‌باشند وجلوگیری از آن جایز می‌باشد” اذعان داشت عبارت آتش به اختیاراصطلاح تازه وخلق الساعت نیست بلکه امام راحل نیز در وصیت نامه‌شان به آن پرداخته‌اند. این فعال فرهنگی افزود: در جنگ سخت اصول ومبادی جنگ وهدف وتاکتیک تنها در اختیار فرماندهان است وبه افسران واگذار نمی‌شود در جنگ نرم نیز به همین صورت طبق فرمایش رهبری وقتی قرار گاه مختل شود تنها زمان، نحوه وتکنیک عمل به عهده افسران جنگ می‌باشد. به گفته وی منظور از آتش به اختیار تفویض قدرت واختیار به فرد نیست بلکه هسته‌های فکری، فرهنگی وعملی جهادی با حفظ وحدت، هماهنگی ومشورت باید اهداف را پیش ببرند. رئیس دانشکده اهل بیت دانشگاه اصفهان همچنین دلیل بیان این عبارت از سمت رهبری را ناکار آمدی بخش دولتی ورکود حرکت‌های مردمی دانست واظهار داشت طبق فرمایش مقام معظم رهبری انتظار می‌رود گروههای مردمی خود جوش عمل کنند چرا که بارها دیده شده در کشور فعالیتها وحرکتهای گروه‌های مردمی خودجوش، الگوی رفتاری ورئوس برنامه‌های سازمانها ونهادها شده است. به گفته وی اگرکار های خیر وخود جوش مردم نبود بخش زیادی از مشکلات مردم با دولتها حل نمی‌شد چنانچه در عرصه فرهنگی نیز که لازمه‌اش عشق و اهتمام است مانند امور خیر وارد شویم می‌توانیم در جنگ نرم مقابل دشمن بایستیم

در کنفرانس خبری «آتش به اختیار» مطرح شد / آتش به اختیاریعنی حفاظت از ملت

در کنفرانس خبری «آتش به اختیار» مطرح شد / آتش به اختیاریعنی حفاظت

نویسنده : آزاده سلیمان نژاد

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا