پزشکی و سلامت

در ابتدای سرماخوردگی چه کارهایی باید انجام داد؟

در ابتدای سرماخوردگی چه کارهایی باید انجام داد؟

چگونه سرماخوردگی را در همان ابتدا کنترل کنیم؟

فصل زمستان که شروع می‌شود همه مردم از این‌که سرما بخورند، نگران می‌شوند و بیش‌ازپیش نکاتی رابرای پیشگیری ازسرماخوردگی رعایت می‌کنند؛ ولی بسیاری از اوقات حتی بارعایت کامل نکات پیشگیری از سرماخوردگی، افراد دچار این بیماری می‌شوند و به‌دنبال راه‌هایی برای درمانشان هستند و به مصرف داروهای مختلف روی می‌آورند؛ ولی باید گفت در مراحل اولیه و تا بیماری حاد نشده است ازمصرف قرص‌ها، کپسول‌ها و شربت‌ها خودداری و از راه‌های ساده خانگی استفاده کنید.
 وقتی ویروس‌ها فعالیت‌شان را در بدن‌تان شروع می‌کنند، علائمی مثل احتقان بینی، التهاب سینوس‌ها، عطسه، گلودرد، سرفه، سردرد، تب، آبریزش بینی، کاهش حـــس بویـایی و چشایی، درد عضلانی، بی‌اشتهایی، خستگی و ضعف احساس می‌کنید. این علائم دو تا سه روز بعد از سرایت بیماری خودشان را نشان می‌دهند و بعضی از آن‌ها یک تا دو هفته ادامه پیدا می‌کنند.

 ساده‌ترین کارهایی که در ابتدای سرماخوردگی باید انجام دهید:

 1.بینی خود را مرتب تخلیه کنید. برای این کار از سرم‌های شست‌وشو که در داروخانه‌ها عرضه می‌شود، می‌توانید استفاده کنید. اگر به این سرم دسترسی ندارید آب نمکی که از حل‌کردن یک قاشق چای‌خوری نمک در یک لیوان آب گرم درست می‌شود، به شما کمک می‌کند. با استفاده از یک سرنگ بدون سوزن آب را وارد بینی خود کنید. زمانی که آب نمک را از یک سوراخ بینی بالا می‌کشید، سوراخ دیگر بینی را توسط فشار ملایم انگشت ببندید و اجازه دهید آب بیرون بیاید و این کار را دو تا سه بار تکرار کنید.
 2.خود را گرم نگه دارید و استراحت کنید. سعی کنید یکی دو روز اول را استراحت کنید تا هم مانع انتقال ویروس به دیگران شوید و هم راحت‌تر بتوانید خود را درمان کنید. خوردن مایعات گرم هم در این زمان برای‌تان مفید است.
 3. غرغره کنید. از همان محلول آب نمک برای غرغره هم می‌توانید استفاده کنید. این کار التهاب‌ها و عفونت‌های احتمالی گلو را ازبین می‌برد.
 4. در اطراف سینوس‌های دارای احتقان از کمپرس گرم یا سرد استفاده کنید.
5. موز باعث بهبودی ناراحتی معده می‌شود که به‌طورمعمول در سرماخوردگی به‌وجود می‌آید. مصرف فلفل دلمه‌ای هم توصیه می‌شود. درضمن مصرف هویج، پرتقال و لیموشیرین را از یاد نبرید.
سرماخوردگی
در ابتدای سرماخوردگی چه کارهایی باید انجام داد؟

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا