روانشناسی

خودمراقبتی، بهترین راه مدیریت استرس در زمان امتحانات

دوره های درسی آخر شب، به هم خوردن روال معمول زندگی، درس خواندن ها و یادگیری های باشتاب، پرخوری یا نخوردن غذای مناسب و شب زنده داری از اتفاقات معمول دوران امتحان است. خرداد ماه نزدیک است و باز زمان امتحانات آخر ترم فرا می رسد. بیشتر دانش آموزان عقیده دارند در ایام امتحان زمان کافی برای انجام دادن همه کارهای خویش را ندارند و برخی نیز در گیجی و آشفتگی به سر می برند. با در پیش گرفتن یک شیوه پیش گستر در زمینه خود مراقبتی، می توانید به میزان قابل توجهی از میزان استرس خویش بکاهید. با مراقبت از خویش و پایین نگاه داشتن سطح استرس، به بالا بردن بنیه و افزایش میزان انرژی و در نتیجه موفقیت بیشتر در امتحانات به خود کمک کنید.

وقتی به خود مراقبتی فکر می کنید، اولین چیزی که به فکرتان می رسد چیست؟ بیشتر ما در پاسخ، به ورزش، اصلاح عادات غذایی و خواب کافی فکر می کنیم. گرچه این عوامل بخش مهمی از مقوله خود مراقبتی را تشکیل می دهند، اما جالب است بدانید سپری کردن اوقاتی با دوستان، تفریح و برقراری ارتباط با دیگران نیز در این میان اهمیت بسزایی دارند.شاید خود مراقبتی مفهوم ساده ای داشته باشد، اما زمانی که دچار استرس هستید، فراموش کردن همین مفهوم ساده فشار زیادی را بر روی دوش شما می گذارد و سبب از دست رفتن زمان می شود. چطور می‌توان از زمان، بیشتر استفاده کرد؟ با یک برنامه ریزی دقیق. با یک برنامه ریزی جهت آماده سازی امتحان و گنجاندن زمانی برای تفریح و استراحت در جدول زمانی خویش، بهتر و راحت تر می توان طبق برنامه پیش رفته و از خود مراقبت نمود.

ایده هایی جهت خود مراقبتی:

پیاده روی یا قدم زدن بیرون از خانه،پختن شیرینی و بردن آن برای کسی که خیلی دوستش دارید ،نوشیدن یک فنجان چای یا شکلات داغ،شرکت در کلاس یوگا،صحبت با کسی که خیلی دوستش دارید یا بازی با حیوان خانگی مورد علاقه تان،دیدن یک فیلم با دوستان خود،بیرون رفتن برای شام

به یاد داشته باشید که خود مراقبتی یکی از عوامل مهم در مدیریت استرس محسوب می شود.علاوه بر یک برنامه درسی واقع گرایانه، تغذیه مناسب، خواب کافی و ورزش و گنجاندن تفریح را در کنار برنامه مطالعات درسی خویش فراموش نکنید. در صورت اجرای چنین برنامه ای بدون انجام شعبده بازی، به ارزش آن در دراز مدت پی خواهید برد.

منبع:سلامت نیوز

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا