پزشکی و سلامت

خواص قهوه(coffee) چیست؟|چگونه قهوه درست کنیم؟

خواص قهوه(coffee) چیست؟|چگونه قهوه درست کنیم؟

فواید قهوه

یکی از نوشیدنی های سالمی که نباید از آن غافل شد قهوه میباشد زیرا قهوه شامل مواد مغذی مفید و آنتی اکسیدان است و برای داشتن بدنی سالم توصیه میشود.

افرادی که قهوه مصرف میکنند کمتر به بیماری های جدی دچار میشوند. اگر همیشه احساس خستگی میکنید و انرژی بدنتان کم است از نوشیدن قهوه غافل نشوید. قهوه حاوی ماده ای به نام کافئین است که بعد از نوشیدن آن وارد جریان خون میشود و سپس به سمت مغز میرود و باعث مهار آدنوزین(انتقال دهنده عصبی مهاری) میشود که خود سبب افزایش میزان دوپامین و نوراپی نفرین (انتقال دهنده های عصبی) میشود و سلول های عصبی شلیک میشوند.قهوه به بهبود عملکرد شناخت عمومی ،هوشیاری، حافظه،زمان واکنش،سطح انرژی و خلق و خو کمک میکند.

در قرنهای گذشته هم مردم این نوشیدنی هیجان انگیز را استفاده میکردند. در قرن هفدهم در انگلیس قهوه خانه ها پدید آمدند و هر فرد با یک سکه میتوانست یک فنجان قهوه بنوشد. آمار مصرف قهوه در جهان بیشتر از چهارصد میلیارد فنجان در سال است.

در زیر تحلیل روانشناسی قهوه را ببینید.

 

کالری قهوه:

قهوه سیاه کالری پایینی دارد. یک فنجان قهوه سیاه شامل دو کالری است اما با اضافه کردن شیر  و شکر به فهوه کالری آن خیلی بالا میرود.

 

چگونه قهوه درست کنیم؟

تاثیر قهوه در سلامتی:

قهوه در جلوگیری از بیماریهای زیر مفید میباشد:

بیماری های کبد

سرطان پروستات

دیابت نوع دو

پارکینسون

قهوه منبع آنتی اکسیدان

قهوه منبع مناسبی برای آنتی اکسیدان است. به گفته سرپرست یک مطالعه،دکتر جووینسون درآمریکا مردم بیشترین آنتی اکسیدان بدن خود را از نوشیدن قهوه به دست می آورند. آنتی اکسیدان قهوه کافئین دار و بدون کافئین به یک اندازه است. نکته مهم در مرف قهوه این است که تنها باید روزی یک یا نهایت دو فنجان آن را نوشید.

قهوه و لاغری:

بعد از نوشیدن قهوه فرد احساس گرسنگی نمیکند. زیرا به مغز فرمان گرسنگی نمیرسد و اشتها کنترل میشود.چربی سوزی با کافئین قهوه فعال میشود و با تحریک بدن، کالری ها میسوزند.قهوه بین 1 تا 3 درد کافئین دارد.البته نباید در نوشیدن آن زیاده روی کرد زیرا باعث بیماری های عروقی و فشارخون بالا میشود.

قهوه و دیابت نوع 2 :

قهوه میتواند در پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع2 موثر باشدبه گفته محققان UCLA قهوه، سطح پلاسمایی پروتئین هورمون های جنسی(SHBG) را افزایش میدهد و باعث کنترل هورمونهای جنسی بدن یعنی استروژن و تستوسترون میشود که نقش بسزایی در افزایش دیابت نوع دوم دارند. پس قهوه احتمال دارد ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش دهد.

قهوه و سرطان کبد:

مصرف قهوه خطر ابتلا به سرطان کبد را به اندازه چهل درصد کم میکند با نوشیدن سه فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به سرطان کبد پنجاه درد کاهش میابد. خطر ابتلا به بیماری نادر خود ایمنی مجاری صفرای یعنی کلانژیت اسکلروزان اولیه (PSC) با مصرف منظم قهوه کاهش می یابد.

قهوه و پارکینسون:

در یک مطالعه در ایالات متحده، پژوهشگران ارتباط بین بیماری پارکینسون و مصرف قهوه را بررسی کردند و نتیجه گرفتند قهوه احتمال دارد در پیشگیری از ابتلا به بیماری پارکینسون موثر باشد. زیرا کافئین آن حرکت افراد مبتلا به این بیماری را کنترل میکند.

مصرف منظم قهوه خطر ابتلا به کلانژیت اسکلروزان اولیه ( PSC )، یک بیماری نادر خود ایمنی مجاری صفرای در کبد را کاهش می دهد.

با مصرف قهوه در مصرف کنندگان الکل ، خطر بروز سیروز کبدی 22 درصد کاهش میابد.در قهوه عنصری هست که در برابر سیروز الکلی، کبد را محافظت می کند. پس با نوشیدن 2 فنجان یا بیشتر قهوه در روز ،مرگ حاصل از سیروز کبدی تا شصت و شش درصد کاهش می یابد.

قهوه و نارسایی قلبی:

مصرف قهوه در حد تعادل (روزی دو فنجان) از نارسایی قلبی جلوگیری میکند. طبق تحقیقات مخققان دانشگاه هاروارد، اشخاصی که 4 فنجان اروپایی روزانه قهوه مینوشیدند نارسایی قلبی در آنها نسبت به افرادی که قهوه نمینوشیدند تا 11 درصد کاهش یافت.

قهوه وسکته مغزی:

قهوه احتمال دارد خطر ناشی از سکته مغزی را کاهش دهد. یک تحقیق روی  تعداد 83269 از مردم ژاپن چهل پنج تا هفتاد و چهارساله نشان داد افرادی که روزانه قهوه مینوشیدند 20 درصد کمتر از افرادی که قهوه مصرف نمیکردند دچار خطر سکته مغزی شدند.

قهوه و سرطان پروستات:

یک تحقیق روی مردان نشان داد مردانی که قهوه مینوشیدند 59 درصد کمتر از مردانی که قهوه نمینوشیدند در معرض بروز سرطان پروستات و یا توسعه آن قرار گرفتند.

قهوه و مشکلات چشمی:

طبق یک تحقیق مصرف قهوه احتمال دارد چشم را در برابر مشکلات بینایی و نابینا شدن حفظ کند.

عوارض نوشیدن قهوه زیاد:

مضرات قهوه چیست؟

نوشیدن زیاد قهوه باعث اضطراب فرد سالم میشود و اختلالات اضطرابی را به دنبال دارد.

به دلیل کافئین زیاد خلق و خوی فرد را تغییر میدهد.

زنانی که قصد حاملگی دارند باید در نوشیدن قهوه احتیاط کنند.زیرا نوشیدن مداوم قهوه شانس باردار شدن را کاهش میدهد.

با نوشیدن زیاد قهوه در ساعت خواب اختلال ایجاد میشود. پس کافئین را در شب و اواخر بعد از ظهر نخورید زیرا خوابتان را میتواند به هم بریزد.

مصرف قهوه

تهیه قهوه

طرز تهیه قهوه:

دانه های قهوه بایستی خیلی ریز باشند. در مرحله اول در قهوه جوش آب سرد بریزید. برای هر یک فنجان قهوه 3/4 فنجان را از آب پر کنید و در قهوه جوش بریزید. مواظب باشید خیلی سطح آب بالا نرود که آب سر ریز شود.

سپس به آب ، پودر قهوه را اضافه کنید. برای هر فنجان ، دو قاشق چای‌خوری قهوه و یک قاشق چای‌خوری  شکربریزید.

شکر را کامل در آب حل کنید سپس شعله گاز را روشن کنید. شعله باید متوسط رو به پایین باشد تا قهوه نسوزد و فعلا قهوه را هم نزنید.

بعد از دو دقیقه قهوه از کناره های ظرف حباب میزند و حالت به اصطلاح “خامه قهوه” روی قهوه شکل میگیرد. در این مرحله قهوه را از روی شعله بردارید و نگذارید حرارت بیشتر از 75 درجه شود زیرا قهوه مزه خوبش را از دست میدهد.

دوباره قهوه جوش را روی اجاق با شعله کم قرار دهید و سه بار این عمل را تکرار کنید تا به قوام خامه قهوه کمک کنید. قهوه آماده نوشیدن است.

 

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا