آشپزی و آشپزخانه

خاصیت معجزه آسای مواد غذایی ظاهرا بی ارزش

خاصیت معجزه آسای مواد غذایی ظاهرا بی ارزش

خیلی از مواد غذایی که فکر میکنید ارزشی ندارند خواص زیادی برای سلامت بدنتان دارند. از جمله این مواد غذایی با ارزش دانه های هندوانه و طالبی،پوست پیاز ،پوست هندوانه و … هستند.

با دور ریختن این دست از مواد غذایی بدن خود را از خواص مفید آنها محروم میکنید.

پوست هندوانه از جمله مواد غذایی با ارزش است که نباید دور ریخته شود . پوست این میوه سیترولین که نوعی اسید آمینه است دارد. وجود این اسید آمینه به بهبود جریان خون کمک میکند. اگر به دنبال یک اسموتی خوشمزه هستید گوشت و پوست هندوانه را با آب پرتقال و توت فرنگی مخلوط کنید و بخورید.

پوستهای بیرونی پیاز حاوی کوئرستین هستند که فشار خون را کاهش میدهد و سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند. از این پوسته های پیاز میتوان در غذاهایی مانند خورشت یا آبگوشت استفاده کرد زیرا غذا را خوشمزه میکند. قبل از سرو غذا پوستها را از آن در بیاورید.

خیلی افراد برگهای کرفس را دور میریزند و تنها ساقه آن را مصرف میکنند. برگهای کرفس هم خواص مفید زیادی برای بدن دارند. این برگها  ضمن داشتن کلسیم برای تقویت استخوانها ، منیزیم برای ساختن عضله و ویتامین سی  عطر خوبی هم  دارند. برگهای کرفس را در سوپ مرغ و سوپ های سبزیجات میتوان مصرف کرد.

دانه ها (تخم) طالبی دارای ویتامین E ، پروتئین، منیزیم و فیبر میباشد که برای سلامتی بدن مفید هستند.این تخم های طالبی را میتوانید با روغن زیتون در یک ماهی تابه بریزید تا تفت بخورد و نوش جان کنید.

ساقه های برگ چغندر خواص زیادی دارند. رنگ ارغوانی این ساقه ها نشان دهنده کاروتنوئیدها میباشد که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و باعث میشود بدن در برابر بیماریها مقاومت کند. ساقه های چغندر مملو از ویتامین K میباشند و استخوانها را تقویت میکنند. این ساقه ها را میتوان با پیاز و قارچ تفت بدهید و با غذایتان بخورید.

پوست پرتقال پر ویتامین سی C  زیادی دارد  که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشود و  فیبرهایی دارد که باعث بهبود عمکرد دستگاه گوارش میشود. پوست پرتقال را میتوان روی مرغ یا ماهی رنده کرد و استفاده کرد.

برگ‌های بروکلی مقدار زیادی کلسیم ، ویتامین C و ویتامین A دارند. برای استفاده از آنها میتوانید برگهای آن را خرد کرده و بت خود کلم تفت دهید و راحت مصرف کنید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا